Negatívnu kampaň nemajú americkí voliči radi. No aj primárky v Južnej Karolíne dokázali, že funguje.
TAMPA, BRATISLAVA. Kto sa chce stať americkým prezidentom, nemôže byť žiadna bábovka.
Negatívna kampaň - teda očierňovanie súpera v televíznych šotoch a útoky počas debát kandidátov - patria k základu úspešnej kandidatúry. Ukazuje to aj tohtoročná kampaň.
Po tom, čo aj tvrdé útoky oponentov stáli Mitta Romneyho víťazstvo v Južnej Karolíne, odpovedal favorit republikánov rovnako.
Počas pondelkovej debaty na Floride, kde sa uskutočnia dôležité primárky budúci utorok, zaútočil na hlavného súpera Newta Gingricha hneď ako dostal slovo.
„Po štyroch rokoch odstúpil Newt Gingrich z pozície predsedu Snemovne s hanbou,“ povedal Romney, ktorý kritizoval vodcovské schopnosti svojho súpera.
Romney vracia úder
Tvrdá kampaň
- Lyndon Johnson strašil pred súperom reklamou s dievčatkom na lúke a jadrovým výbuchom (1964).
- Johna McCaina vinili , že má čierne dieťa (2000).
- Na Johna Kerryho útočili pre službu vo Vietname (2004).
„To som sa naučil v Južnej Karolíne. Nebudem len sedieť a prijímať útoky, ale vrátim paľbu,“ odpovedal Romney na otázku moderátora, či zmenil stratégiu.
V pondelok tiež spustil svoju prvú negatívnu televíznu reklamu v tomto štáte, kľúčovom v novembrových voľbách.
„Kým rodiny na Floride stratili všetko počas hypotekárnej krízy, Newt Gingrich zarábal. Dostal 1,6 milióna dolárov od vládnej agentúry Freddie Mac,“ spája sugestívna reklama súpera s vládnou agentúrou, ktorá stála za krízou a pre ktorú pracoval ako konzultant.
Očierňovanie oponenta v televízii výrazne zabralo v posledných primárkach v Južnej Karolíne.
V televízii sa striedali reklamy, kde kandidáti Gingrich, Rick Santorum aj Ron Paul útočili najmä na Mitta Romneyho. Vyčítali mu, že nevie priznať, koľko zarába.
Favorita to stálo víťazstvo v štáte, ktoré mu ešte pár dní pred hlasovaním prieskumy predpovedali.
Mimochodom, poučený Romney včera zverejnil daňové priznanie za rok 2010 a odhad roku 2011. Zarobil 42,5 milióna dolárov, daň zaplatil len necelých 14 percent, čo je menej ako bežní Američania.
Voliči ju neradi
Negatívna kampaň je rovnako stará ako americká politika. Tvrdo po sebe išli už „otcovia zakladatelia“. Prezidenti John Adams a Thomas Jefferson si podľa CNN nadávali do pokrytcov, kriminálnikov, zbabelcov či ateistov.
Možno najtvrdší útok zažil v roku 2000 republikán John McCain. Po tom, čo vyhral nad Georgeom Bushom mladším primárky v štáte New Hampshire, sa o ňom v Južnej Karolíne začalo šíriť, že má nemanželské černošské dieťa a jeho manželka Cindy je závislá od drog.
Ľudí to ovplyvnilo a primárky aj celé voľby vyhral George Bush. Dohady médií, že za takýmito klamstvami stál jeho súper, Bushov tím odmietal. New York Times to nazval „bolestivým symbolom brutality americkej politiky“.
Americkí voliči negatívnu kampaň pritom nemajú radi. Tohtoročnú kampaň považuje za veľmi negatívnu 50 percent ľudí podľa prieskumu PewResearchcenter. Pred štyrmi rokmi to pritom bola len štvrtina opýtaných.
Pravdou však je, že zaberá. „Psychologický výskum ukazuje, že najpamätnejšie reklamy sú tie najnegatívnejšie,“ povedala pre agentúru McClatchy Dianne Bystromová z Centra pre ženy a politiku na Univerzite v Iowe.
Aj keď politici hovoria, že ju tiež nemajú radi, len málokto sa dokáže vyhnúť očierňovaniu súpera. Tvrdá negatívna kampaň sa očakáva aj počas hlavných volieb. Barack Obama sa najmä v ekonomike nemá čím chváliť, tak sa podľa analytikov zameria na útoky proti republikánom.