Nič nepomohlo. Okupácia fabriky, hladový štrajk ani plagáty polonahých dievčat.
Firma Lejaby napriek hnevu zamestnancov zatvorí svoju poslednú fabriku vo Francúzsku. Čaká ju osud, aký stihol jej predchodkyne. Továreň na bielizeň presunú do Tuniska.
Stopercentne francúzske podprsenky budú už stopercentne vyrábať v Afrike. A francúzska značka s 80-ročnou tradíciou vo Francúzsku skončí.
Francúzsky biznis nastavil svoju smutnú tvár. Odchádza, lebo Francúzsko ho stojí veľa. Dobré šičky podprseniek sa dajú nájsť aj v Tunisku a lacnejšie.
Lenže Francúzsko má aj svoje úspešné podnikateľské príbehy. Napríklad telekomunikačná spoločnosť Free práve spustila malú revolúciu v mobilnom telefonovaní. Za dve eurá ponúka 60 minút a 60 SMS a za dvadsať eur neobmedzené hovory, esemesky aj internet.
Len za prvý týždeň získal Free asi 125-tisíc zákazníkov. Konkurent Free a starý veterán mobilného telefonovania Orange vypočítal, že do konca mesiaca ich bude mať milión. Väčšinu, samozrejme, preberie svojim súperom.
Úspech Free nepramení zo zavádzania zákazníkov, z lacnej pracovnej sily ani z výrobných nákladov pod cenu. Recept je jasný. Ponúkol minimum paušálov a minimum sprievodných služieb; namiesto obchodov predáva len na internete. Jedným slovom – nápad.
Príbehy Lejaby a Free sa nedajú porovnať. Výrobca textilu a mobilný operátor nefungujú rovnako. Cestu z krízy preto Francúzom neukáže ten prvý, ale ten druhý. A ešte niečo: inovácie.