GIGLIO. Talianska vláda dnes vyhlásila stav núdze kvôli havarovanej výletnej lodi Costa Concordia, ktorá sa prevrátila na bok pri pobreží ostrova Giglio, keď v piatok 13. januára narazila na podmorské skaly a uviazla tam.
Opatrenie vlády umožňuje uvoľniť peniaze a urýchliť záchranné aj čistiace práce.
Núdzový stav oznámil minister pre vzťahy s parlamentom Piero Giarda, keď poskytoval vyjadrenia pre taliansku tlačovú agentúru ANSA.
Záchranári obnovili pátranie po nezvestných
Talianske úrady sa rozhodli obnoviť pátranie po nezvestných z vraku výletnej lode Costa Concordia, ktorá stroskotala pri toskánskom ostrove Giglio. Informovala o tom dnes talianska tlačová agentúra ANSA.
Pátracie operácie zastavili dnes ráno, pretože naklonené plavidlo sa posúvalo po morskom dne a predstavovalo pre záchranárov riziko.
Očakáva sa však ďalšie zhoršovanie počasia, čo by mohlo spôsobiť, že sa loď ponorí hlbšie do vody.
To môže oddialiť plány na odčerpanie 2.300 ton paliva z vraku lode s cieľom zabrániť jeho úniku do mora. Predstavuje to veľké riziko pre jeden z najväčších chránených morských parkov v Európe, ktorý sa nachádza v okolí toskánskeho súostrovia.
Úrady dosiaľ potvrdili 11 mŕtvych a 21 nezvestných. Nádeje na nájdenie ďalších živých ľudí sú už len minimálne.
Majitelia nevedeli o nebezpečných praktikách
Majitelia havarovanej talianskej výletnej lode Costa Concordia nevedeli o nebezpečných praktikách na ich plavidlách, ktoré sa príliš približovali k brehu, aby poskytli turistom lepší výhľad.
Pre taliansky denník Corriere della Sera to dnes povedal Pier Luigi Foschi, výkonný riaditeľ prevádzkovateľskej spoločnosti Costa Cruises.
Foschiho vyjadrenia podľa agentúry AP ďalej prehĺbili rozpory medzi spoločnosťou a kapitánom lode Costa Concordia Francescom Schettinom, ktorý je obvinený zo spôsobenia nehody. Tá si vyžiadala najmenej 11 mŕtvych, pričom 21 ľudí je stále nezvestných.
Kapitána už zatkli
Spoločnosť Costa Cruises dočasne zastavila kapitánovi výkon služby a vyhlásila sa za poškodenú stranu v prípade, v ktorom prokurátori obvinili Schettina z mnohonásobného neúmyselného zabitia, zapríčinenia stroskotania lode a jej predčasného opustenia.
Vyšetrovatelia tvrdia, že Schettino minulý týždeň v piatok nasmeroval plavidlo s výtlakom 114.500 ton príliš blízko k toskánskemu ostrovu Giglio, kde narazilo na podmorský útes a prevrátilo sa na bok.
Niektorí obyvatelia ostrova uviedli, že už vopred im oznámili, že kapitán urobí takýto manéver známy ako "pozdrav", vďaka ktorému sa loď dostala do vzdialenosti 150 metrov od brehu.
Foschi pre Corriere della Sera povedal, že lode občas plávali blízko pobrežia, čo označil termínom "turistická vyhliadka". Dodal však, že vždy sa to vykonalo bezpečne. Poprel tiež správy v médiách, že vlastnícka spoločnosť vedela o tom, že loď Concordia občas pripláva k brehu až tak blízko.
"Nemôžem vylúčiť, že jednotliví kapitáni nastavili kurz bližšie k súši bez toho, aby nás informovali. Ale môžem vylúčiť, že by sme vedeli o tom, že to zrejme robia nebezpečne," vysvetlil Foschi. "Osobne si myslím, že k nám (kapitán Schettino) nebol úprimný," dodal.
Schettinov právnik Bruno Leporatti poprel, že jeho klient oneskorene oznámil nehodu spoločnosti. "Schettino okamžite informoval Costa Cruises o probléme, teda, že loď narazila na skaly," vyhlásil právnik pred novinármi.