Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME.
RÍM, BRATISLAVA. Kontroverzný taliansky expremiér Silvio Berlusconi sa kedysi označil za „najprenasledovanejšieho muža“ v histórii.
Dva mesiace po tom, čo odstúpil, sa Taliani vyrovnávajú s kapitánom, ktorému prischlo označenie „najnenávidenejší muž Talianska“.
Vráť sa na palubu!
Slabosť pre krásne ženy, ľahkovážnosť, chaotická organizácia a prehnané sebavedomie.
K stereotypom o Talianoch v zahraničí, ktorých stelesnením často bol aj expremiér Berlusconi, sa teraz pridal imidž nezodpovedného a zbabelého kapitána výletnej lode Francesca Schettina, ktorý minulý piatok šiel blízko k brehu, čo viedlo k nárazu, a predčasne opustil loď.
„Dva mesiace sme sa snažili, aby sa zabudlo na naše najhoršie vlastnosti: nedbalosť, povrchnosť, pompéznosť, nezodpovednosť. A potom to všetko jedným trhnutím kormidla potopí kapitán Schettino aj s loďou,“ hnevá sa v komentári taliansky denník La Stampa.
Dvadsiatku ľudí stále nenašli
Taliani od stroskotania lode s vyše štyritisíc ľuďmi na palube vytrvalo hľadajú a oslavujú hrdinov, ktorí by vyvážili Schettinov imidž. Pri nehode zahynulo 11 ľudí a vyše 20 je nezvestných.
Kapitán pobrežnej stráže Gregorio De Falco, ktorý Schettinovi v telefóne vynadal a opakovane ho vyzýval, aby sa vrátil na palubu, sa stal zo dňa na deň hviezdou.
Na Facebooku získal tisíce fanúšikov, za hrdinu ho označujú médiá aj diskutujúci na sociálnych sieťach a tlačia tričká s jeho vetou „Vada a bordo, cazzo!“ (Vráť sa na palubu, ty...vulgárna talianska nadávka, ktorá označuje mužský pohlavný orgán).
„Jeho rozhodný tón pripomínal čiernobiele vojnové filmy a hrdinov komixov,“ napísal o De Falcovi taliansky denník La Repubblica.
Talianske médiá hovoria o dvoch tvárach Talianska zosobnených v Schettinovi a De Falcovi.
Robili len svoju prácu
De Falcova manželka nad tým len krúti hlavou. „Ľudia, ktorí si len plnia svoje každodenné povinnosti, sa v tejto krajine zrazu stávajú idolmi, osobnosťami a hrdinami,“ povedala novinárom.
De Falco aj kapitán mimo služby Roberto Bosio, ktorých označujú za hrdinov, chválu odmietajú s tým, že si „len robili svoju prácu“. Bosio, ktorý pomáhal pri evakuácii, povedal, že len „hanebný muž by nechal všetkých tých pasažierov na palube“.
Blondína z Moldavska má objasnit skazu lode
Dominica Cermotanová, 25-ročná moldavská hosteska, mala byť v čase zrážky na mostíku.
Mladá Moldavčanka Dominica Cermotanová, ktorá podľa svojich slov bola s kapitánom výletnej lode Costa Concordia po tom, čo plavidlo narazilo do útesu pri pobreží talianskeho Toskánska, sa dnes stala novým svedkom vo vyšetrovaní jeho konania v osudnú noc.
Dominica Cermotanová, 25-ročná moldavská hosteska, pracovala na lodi Costa Concordia. Na svojej stránke na sociálnej sieti Facebook napísala, že v tú noc, keď loď uviazla, nemala službu, ale bola so Schettinom, ďalšími členmi posádky a vedúcim výletnej plavby na kapitánskom mostíku. Zavolali ju na pomoc s tlmočením inštrukcií pre malú skupinu ruských pasažierov, ako sa majú evakuovať.
"Hľadali sme ich, zháňali sme ich (Rusov)," povedala hosteska v interview pre moldavskú televíziu Jurnal TV. "Počuli sme, ako všetci plačú, kričia vo všetkých možných jazykoch," dodala.
Hosteska bránila Schettina: "Urobil veľa. Zachránil vyše 3000 životov." Dodala, že kapitán zostal na palube lode do 23.50 h SEČ. Loď narazila do útesu o 21.45 h SEČ.
Prokurátor Francesco Verusio sa odmietol vyjadriť, či predvolal Cermotanovú ako svedkyňu, čo odôvodnil prebiehajúcim vyšetrovaním.
Spoločnosť Costa Crociere vo vyhlásení napísala, že žena nastúpila na loď už v prístave Civitavecchia.
tasr
Loď sa blízko brehu neplavila prvýkrát
V auguste preplávala loď ešte bližšie toskánskeho ostrova než pri tejto nehode.
RÍM, BRATISLAVA. Spoločnosť pre výletné plavby Costa Cruises sa od kapitána Schettina dištancovala a podľa talianskych médií chce na súde vystupovať na strane obžaloby.
Hoci tvrdila, že urobil „nepovolený manéver“, nebolo to prvýkrát, čo ich loď plávala tak blízko toskánskeho ostrova Giglio.
Námorné noviny Lloyd's List Intelligence zistili, že v auguste spoločnosť povolila dokonca ešte bližšie preplávanie. "Nie je to čiernobiele," píšu noviny.
Vyšetrovatelia tiež zisťujú, či spoločnosť v telefonáte 20 minút po náraze neradila kapitánovi, ako postupovať, a či to nesúvisí s odkladaním evakuácie a nevyslaním signálu SOS.
Príkaz na evakuáciu vydal kapitán až hodinu po náraze po niekoľkých telefonátoch od pobrežnej stráže, či je všetko v poriadku.
Kapitán Schettino je v domácom väzení, čelí obvineniu z niekoľkonásobného zabitia a predčasného opustenia lode.
Priznal sa na súde, že urobil chybu pri navigácii v manévri, ktorý v minulosti robil tri- či štyrikrát, a otočil kormidlo príliš neskoro. Loď opustil podľa svojich slov náhodou, pretože zakopol a padol do záchranného člnu. Nevedel sa vraj potom už dostal naspäť na loď.
Kapitán Schettino je v domácom väzení.
FOTO - TASR/AP
Ela Rybárová