AKTUALIZOVANÉ 20:22

Kapitán stroskotanej lode frajeril a nevyšlo mu to

Schettino sa podľa talianskych novín priblížil k brehu, aby potešil čašníka. Jeho manéver sa skončil tragédiou.

Veľká výletná loď sa stále týči pri talianskom ostrove Giglio. Rastú obavy z vytečenia nafty.(Zdroj: TASR/AP)

Schettino sa podľa talianskych novín priblížil k brehu, aby potešil čašníka. Jeho manéver sa skončil tragédiou.

Agentúrne spravodajstvo sme doplnili autorským článkom denníka SME.

RÍM, BRATISLAVA. Francesco Schettino bol kapitánom veľkej výletnej lode šiesty rok a bol si sebou príliš istý.

Tak sa dá vysvetliť séria chýb, ktoré podľa svedkov i pobrežnej stráže spravil a zavinil tak piatkové stroskotanie lode s asi štyritisíc ľuďmi na palube, ktoré neprežilo najmenej šesť ľudí.

Z opisu svedkov i pobrežnej stráže médiá vyskladali obraz muža, ktorý príliš riskoval.

Šiel príliš blízko skalnatého pobrežia pri talianskom ostrove Giglio, pridlho váhal s príkazom na evakuáciu, nepoužil núdzové volanie, opustil loď dávno predtým, než evakuovali posledných pasažierov a odmietol sa na ňu vrátiť na žiadosť pobrežnej stráže.

Nepovolený odklon

Od kapitána sa odvrátila aj materská spoločnosť Costa Cruises. Jej šéf Pier Luigi Foschi v pondelok povedal, že hoci budú pomáhať kapitánovi na súde, „musia priznať fakty a nemôžu popierať ľudskú chybu“.

Schettino podľa nich urobil „nepovolený odklon“ od kurzu. Lode spoločnosti Costa majú podľa Foschiho svoje plavby naprogramované a každý odklon od kurzu je ohlásený alarmom, citovala agentúra AP.

"Táto trasa bola naprogramovaná správne. Skutočnosťou je, že sa od svojho kurzu odklonila jedine v dôsledku manévru kapitána, ktorý bol (spoločnosťou) Costa nepovolený, neautorizovaný a neznámy," dodal.


pm.jpg
Potopenie lode sa zhoduje s imidžom Talianska, píše Peter Morvay

Foschi vyjadril sústrasť rodinám, no obhajoval dobré zvládnutie evakuácie v náročných podmienkach.

Prokurátor v Grossete Francesco Verusio kapitánovo počínanie označil za „nešikovný manéver“.

Taliansky denník Corriere Della Sera tvrdí, že kapitán riskoval, aby ukázal vrchnému čašníkovi Antonellovi Tievolimu zblízka jeho rodisko. Tievoli mal podľa denníka ísť týždeň pred vyplávaním na dovolenku, no nemohol opustiť loď, lebo ho nemal kto nahradiť. Schettino mu vraj chcel takto spraviť radosť.

„Antonello, poď sa pozrieť, sme celkom blízko tvojho Giglia,“ zavolal ho vraj na mostík. Keď Tievoli prišiel, varoval kapitána, že sú príliš blízko brehu, no krátko potom loď narazila.

Pasažieri si evakuáciu okrem toho podľa Wall Street Journal nestihli vyskúšať. Nácvik mal byť až na druhý deň po vyplávaní.

Zachránil vraj životy

Schettino (52) je v cele predbežného zadržania. Vyšetrujú ho z niekoľkonásobného zabitia i predčasné opustenie lode, za čo mu hrozí 12 rokov väzenia.

info
Nehoda lode
Costa Concordia
  • Výletná loď Costa Concordia s asi 3200 pasažiermi a stovkami členov posádky narazila v piatok večer pri toskánskom ostrove Giglio na skalu.
  • Na lodi boli prevažne Taliani, Nemci a Francúzi.
  • Našli šiestu obeť a 16 ľudí bolo nezvestných.

Schettina bráni jeho právnik Bruno Leporatti tým, že manévrom po náraze zachránil tisícky životov.

Sám Schettino tvrdil, že skala, do ktorej narazil, nebola na mapách ani na radare. Na rozdiel od svedkov trvá aj na tom, že loď opustil ako posledný.

Podmorské útesy, ktoré prerazili trup luxusnej talianskej výletnej lode Costa Concordia, sú však na námorných mapách jasne vyznačené.

Niekoľko malých skál je zakreslených okolo skupiny väčších skál v blízkosti ostrova Giglio, sú známe pod názvom Le scole.

Najdrahšia v histórii?

Bez ohľadu na to, čo nehodu zavinilo, koncern Carnival, ktorý vlastní spoločnosť pre plavby Costa Cruises, finančne utrpí.

Nepoužiteľnosť lode Costa Concordia ich podľa vlastných odhadov do konca roka bude stáť asi 90 miliónov dolárov.

No ešte viac ich môžu podľa expertov stáť odstrašujúce zábery potopeného kolosu – výpadok záujmu v hlavnej sezóne rezervácií.

Costa Concordia je najväčšou stroskotanou loďou v histórii, ktorá sa potopila. Prekonala tak Titanic, ktorý mal 270 metrov a zmestilo sa naň 3500 ľudí. Podľa expertov, ktorých cituje Reuters, môže byť tiež najdrahšou poistnou udalosťou v námornej histórii.

ico

Záchranu prekazilo počasie

Hľadanie nezvestných v pondelok prerušili. Rastú obavy z ekologickej katastrofy.

RÍM, BRATISLAVA. Vyše tristo metrov dlhý plávajúci hotel stále vyčnieva z vody pri malom talianskom ostrove Giglio. Nádeje, že po troch dňoch od nehody nájdu na palube lode Costa Concordia ešte živých ľudí, sú každú hodinu menšie.

Prehľadali asi štvrtinu

Loď sa zosunula nižšie a poveternostné podmienky boli v pondelok nepriaznivé na záchranné práce.

Za miestom, kde prerazená loď leží, morské dno prudko klesá o 20-30 metrov. Ak by sa loď neočakávane prepadla, vážne by to ohrozilo potápačov, ktorí prehľadávajú jej vnútro.

Vedúci zasahujúcich požiarnikov Luca Cari pre New York Times povedal, že sa sústreďujú pri záchrane na časti lode, ktoré sú nad vodou. Podarilo sa im prehľadať asi štvrtinu priestorov, ktoré čiastočne blokujú ruiny.

V nedeľu zachránili troch ľudí, juhokórejských mladomanželov a talianskeho člena posádky. Šestnásť ľudí však aj v pondelok zostávalo nezvestných. Podľa firiem Satur a Oneworld Travel na lodi neboli ich slovenskí klienti.

Piati zo šiestich maďarských členov posádky výletnej lode Costa Concordia sa v nedeľu večer vrátili do Maďarska. Na lodi pracovalo šesť Maďarov - dvaja tanečníci, traja hudobníci a jeden manažér.

Obavy z nafty

Zároveň rastú obavy z možnej ekologickej katastrofy pri ostrove, kde sa nachádza chránená morská rezervácia.

Taliansky minister životného prostredia Corrado Clini povedal, že „environmentálne riziko pre ostrov Giglio je veľmi vysoké“.

Oznámil, že vláda sa chystá vyhlásiť stav núdze, aby mohli na riešenie situácie uvoľniť finančné prostriedky. V pondelok z lode podľa ministra začala unikať tekutina, no nebolo jasné, či je to palivo.

V lodi je podľa spoločnosti Costa Cruises 2300 ton nafty.

Ela Rybárová, tasr, sita

Kapitán Schettino odporuje svedkom i prokurátorovi a trvá na tom, že odišiel z lode ako posledný.

FOTO – TASR/AP

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Virtuálne sídlo v Bratislave
  2. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  3. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  5. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  6. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  7. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 16 879
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 975
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 483
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 724
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 618
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 597
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 218
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 026
  9. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 5 634
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 949

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Triasli sa pred ním vrahovia a páchatelia sa šli radšej sami prihlásiť

Vrahovia a zlodejíčkovia sa šli radšej sami udať.

SVET

Štát zabil novinára. Nitky vedú k princovi

Saudská Arábia priznala, že Chášukdží je mŕtvy.

Neprehliadnite tiež

Zomrel bývalý holandský premiér Wim Kok

Wim Kok bol šéfom holandskej vlády v rokoch 1994 až 2002.

Ruské úrady nepovolili spomienku na obete stalinizmu

Spomienka sa doteraz konala každý rok.

Gréci zachránili ďalších takmer dvesto migrantov

Migrantov v okolí Grécka zachraňuje pobrežná stráž skoro každý deň.

Ústredný výkonný výbor vyjadril dôveru Hamáčkovi ako lídrovi ČSSD

Hamáček získal podporu veľkej väčšiny členov výboru.

Tsipras privítal súhlas macedónskeho parlamentu so zmenou názvu

Macedónsky parlament schválil začatie procesu zmeny názvu krajiny.