AKTUALIZOVANÉ 20:22

Kapitán stroskotanej lode frajeril a nevyšlo mu to

Schettino sa podľa talianskych novín priblížil k brehu, aby potešil čašníka. Jeho manéver sa skončil tragédiou.

Veľká výletná loď sa stále týči pri talianskom ostrove Giglio. Rastú obavy z vytečenia nafty.(Zdroj: TASR/AP)

Schettino sa podľa talianskych novín priblížil k brehu, aby potešil čašníka. Jeho manéver sa skončil tragédiou.

Agentúrne spravodajstvo sme doplnili autorským článkom denníka SME.

RÍM, BRATISLAVA. Francesco Schettino bol kapitánom veľkej výletnej lode šiesty rok a bol si sebou príliš istý.

Tak sa dá vysvetliť séria chýb, ktoré podľa svedkov i pobrežnej stráže spravil a zavinil tak piatkové stroskotanie lode s asi štyritisíc ľuďmi na palube, ktoré neprežilo najmenej šesť ľudí.

Z opisu svedkov i pobrežnej stráže médiá vyskladali obraz muža, ktorý príliš riskoval.

Šiel príliš blízko skalnatého pobrežia pri talianskom ostrove Giglio, pridlho váhal s príkazom na evakuáciu, nepoužil núdzové volanie, opustil loď dávno predtým, než evakuovali posledných pasažierov a odmietol sa na ňu vrátiť na žiadosť pobrežnej stráže.

Nepovolený odklon

Od kapitána sa odvrátila aj materská spoločnosť Costa Cruises. Jej šéf Pier Luigi Foschi v pondelok povedal, že hoci budú pomáhať kapitánovi na súde, „musia priznať fakty a nemôžu popierať ľudskú chybu“.

Schettino podľa nich urobil „nepovolený odklon“ od kurzu. Lode spoločnosti Costa majú podľa Foschiho svoje plavby naprogramované a každý odklon od kurzu je ohlásený alarmom, citovala agentúra AP.

"Táto trasa bola naprogramovaná správne. Skutočnosťou je, že sa od svojho kurzu odklonila jedine v dôsledku manévru kapitána, ktorý bol (spoločnosťou) Costa nepovolený, neautorizovaný a neznámy," dodal.


pm.jpg
Potopenie lode sa zhoduje s imidžom Talianska, píše Peter Morvay

Foschi vyjadril sústrasť rodinám, no obhajoval dobré zvládnutie evakuácie v náročných podmienkach.

Prokurátor v Grossete Francesco Verusio kapitánovo počínanie označil za „nešikovný manéver“.

Taliansky denník Corriere Della Sera tvrdí, že kapitán riskoval, aby ukázal vrchnému čašníkovi Antonellovi Tievolimu zblízka jeho rodisko. Tievoli mal podľa denníka ísť týždeň pred vyplávaním na dovolenku, no nemohol opustiť loď, lebo ho nemal kto nahradiť. Schettino mu vraj chcel takto spraviť radosť.

„Antonello, poď sa pozrieť, sme celkom blízko tvojho Giglia,“ zavolal ho vraj na mostík. Keď Tievoli prišiel, varoval kapitána, že sú príliš blízko brehu, no krátko potom loď narazila.

Pasažieri si evakuáciu okrem toho podľa Wall Street Journal nestihli vyskúšať. Nácvik mal byť až na druhý deň po vyplávaní.

Zachránil vraj životy

Schettino (52) je v cele predbežného zadržania. Vyšetrujú ho z niekoľkonásobného zabitia i predčasné opustenie lode, za čo mu hrozí 12 rokov väzenia.

info
Nehoda lode
Costa Concordia
  • Výletná loď Costa Concordia s asi 3200 pasažiermi a stovkami členov posádky narazila v piatok večer pri toskánskom ostrove Giglio na skalu.
  • Na lodi boli prevažne Taliani, Nemci a Francúzi.
  • Našli šiestu obeť a 16 ľudí bolo nezvestných.

Schettina bráni jeho právnik Bruno Leporatti tým, že manévrom po náraze zachránil tisícky životov.

Sám Schettino tvrdil, že skala, do ktorej narazil, nebola na mapách ani na radare. Na rozdiel od svedkov trvá aj na tom, že loď opustil ako posledný.

Podmorské útesy, ktoré prerazili trup luxusnej talianskej výletnej lode Costa Concordia, sú však na námorných mapách jasne vyznačené.

Niekoľko malých skál je zakreslených okolo skupiny väčších skál v blízkosti ostrova Giglio, sú známe pod názvom Le scole.

Najdrahšia v histórii?

Bez ohľadu na to, čo nehodu zavinilo, koncern Carnival, ktorý vlastní spoločnosť pre plavby Costa Cruises, finančne utrpí.

Nepoužiteľnosť lode Costa Concordia ich podľa vlastných odhadov do konca roka bude stáť asi 90 miliónov dolárov.

No ešte viac ich môžu podľa expertov stáť odstrašujúce zábery potopeného kolosu – výpadok záujmu v hlavnej sezóne rezervácií.

Costa Concordia je najväčšou stroskotanou loďou v histórii, ktorá sa potopila. Prekonala tak Titanic, ktorý mal 270 metrov a zmestilo sa naň 3500 ľudí. Podľa expertov, ktorých cituje Reuters, môže byť tiež najdrahšou poistnou udalosťou v námornej histórii.

ico

Záchranu prekazilo počasie

Hľadanie nezvestných v pondelok prerušili. Rastú obavy z ekologickej katastrofy.

RÍM, BRATISLAVA. Vyše tristo metrov dlhý plávajúci hotel stále vyčnieva z vody pri malom talianskom ostrove Giglio. Nádeje, že po troch dňoch od nehody nájdu na palube lode Costa Concordia ešte živých ľudí, sú každú hodinu menšie.

Prehľadali asi štvrtinu

Loď sa zosunula nižšie a poveternostné podmienky boli v pondelok nepriaznivé na záchranné práce.

Za miestom, kde prerazená loď leží, morské dno prudko klesá o 20-30 metrov. Ak by sa loď neočakávane prepadla, vážne by to ohrozilo potápačov, ktorí prehľadávajú jej vnútro.

Vedúci zasahujúcich požiarnikov Luca Cari pre New York Times povedal, že sa sústreďujú pri záchrane na časti lode, ktoré sú nad vodou. Podarilo sa im prehľadať asi štvrtinu priestorov, ktoré čiastočne blokujú ruiny.

V nedeľu zachránili troch ľudí, juhokórejských mladomanželov a talianskeho člena posádky. Šestnásť ľudí však aj v pondelok zostávalo nezvestných. Podľa firiem Satur a Oneworld Travel na lodi neboli ich slovenskí klienti.

Piati zo šiestich maďarských členov posádky výletnej lode Costa Concordia sa v nedeľu večer vrátili do Maďarska. Na lodi pracovalo šesť Maďarov - dvaja tanečníci, traja hudobníci a jeden manažér.

Obavy z nafty

Zároveň rastú obavy z možnej ekologickej katastrofy pri ostrove, kde sa nachádza chránená morská rezervácia.

Taliansky minister životného prostredia Corrado Clini povedal, že „environmentálne riziko pre ostrov Giglio je veľmi vysoké“.

Oznámil, že vláda sa chystá vyhlásiť stav núdze, aby mohli na riešenie situácie uvoľniť finančné prostriedky. V pondelok z lode podľa ministra začala unikať tekutina, no nebolo jasné, či je to palivo.

V lodi je podľa spoločnosti Costa Cruises 2300 ton nafty.

Ela Rybárová, tasr, sita

Kapitán Schettino odporuje svedkom i prokurátorovi a trvá na tom, že odišiel z lode ako posledný.

FOTO – TASR/AP

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 104
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 051
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 044
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 490
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 035
  6. Kam do tepla v januári? 1 689
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 530
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 358
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 191
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 888

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Frešo, Kusý, Ftáčnik. Kto mal najdrahšiu kampaň a komu nesedia čísla

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Politici neprestanú nepoctivo zavádzať.

KOMENTÁRE

Chceme viac detí v odborných školách? Tak sa o tom bavme

Menej žiakov na osemročných gymnáziách, ale prečo?

Neprehliadnite tiež

Študent postrelil svoju spolužiačku na strednej škole v USA

Zdravotný stav obete nie je známy, útočník je v rukách polície.

Explózia sopky v Japonsku zranila lyžiarov

Úrady sa domnievajú, že ľudí zranili kamene, rozbité sklo a lavína.

Trump dočasne obnovil financovanie federálnych úradov

Po 69 hodinách sa skončil takzvaný shutdown, počas ktorého boli ochromené mnohé vládne inštitúcie v USA.

V Chamonix evakuovali viac ako 100 lyžiarskych chát

Za 45 dní zaznamenali toľko zrážok ako zvyčajne za päť mesiacov.

Pápež sa ospravedlnil obetiam zneužívania za svoju obhajobu kňaza

Slovo 'dôkaz' bolo zraňujúce, zranilo mnohé obete zneužívania, uviedol pápež.