AKTUALIZOVANÉ 18:40

Zachránení z talianskej lode: Bol to chaos

Pasažieri, ktorí prežili stroskotanie na výletnej plavbe v Stredozemnom mori, ho prirovnávali k Titanicu.

Loď používala najmodernejšiu techniku.(Zdroj: SITA/AP)

Experti sú prekvapení, prečo sa loď nakláňala tak rýchlo.

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME.

RÍM, BRATISLAVA. Mali to byť medové týždne na romantickej plavbe po Stredozemnom mori. Juhokórejským mladomanželom neprekážalo, že sa plavba v Ríme začína piatok trinásteho.

Po pár hodinách plavby nevedeli, či prežijú. Našli ich v kajute viac než 24 hodín po tom, čo sa výletná loď s tisíckami pasažierov prevrátila a stroskotala na plytčine.

Ľudia sa sácali

info
Costa Concordia
Stroskotaná loď
  • Prvýkrát vyplávala na more v roku 2006.
  • Postavili ju za 450 miliónov eur v talianskej lodenici Fincantieri Sestri.
  • Vlastní ju spoločnosť Costa Cruises spolu s 15 ďalšími loďami.
  • Dĺžka: 290 metrov
  • Výška: 60 metrov
  • Šírka: 36 metrov
  • Hmotnosť: 114-­tisíc ton
  • 1500 kajút
  • Kapacita: 3780 pasažierov
  • Posádka: 1000 osôb
  • Na palube je okrem iného päť reštaurácií, 13 barov, štyri bazény, bežecká dráha, športové ihrisko, kasíno, diskotéka, fitnes či nákupné centrum.

Zdroj: Costa.cz, Guardian

Z asi 4000 pasažierov výletnej lode Costa Concordia pri nehode blízko talianskeho ostrova Giglio zahynuli minimálne piati ľudia, asi 40 bolo zranených a v nedeľu nebolo stále jasné, koľko ľudí je nezvestných.

Čísla sa pohybovali od 15 do 40. Scény z potápania lode niektorí pasažieri, medzi ktorými boli najmä Taliani, Francúzi a Nemci, prirovnávali k Titanicu.

„Večerali sme, keď náhle vypadol prúd. Začuli sme buchot a vŕzganie. Všetok príbor popadal na zem,“ opisuje pre agentúru ANSA pasažier Luciano Castro.

Kapitán sa im vraj prihovoril po asi 20 minútach s tým, že ide len o problém s elektrinou. No loď sa začala nakláňať a medzi ľuďmi sa šírila panika. Kapitán vydal príkaz opustiť loď asi hodinu po náraze.

„Všetci sa snažili dostať do záchranných člnov. Mnohí ľudia spadli na schodoch alebo sa zranili, lebo na nich niečo spadlo. Keď nasadali do člnov, navzájom sa sácali. Snažili sme sa pasažierov upokojiť, no bolo to nemožné,“ opisuje pracovník z obchodu na lodi Fabio Costa pre BBC.

Obrovský zmätok podľa neho vyvolalo, keď muži nerešpektovali pravidlo, že do člnov nasadajú najprv ženy a deti.

Plávali o život

Na chaos sa sťažoval aj americký pasažier Benji Smith.

„Každý člen posádky, čo prešiel okolo, kričal inštrukcie, no tie si navzájom odporovali,“ povedal pre CNN. Ďalší pasažier Mondal Mithu sa sťažoval, že v jeho sekcii bol na 150 ľudí len jeden záchranný čln.

Talianska novinárka Mara Parmegianiová Alfonsiová vravela, že posádka pôsobila nepripravene. Niektoré záchranné vesty podľa nej nefungovali.

Keďže sa loď začala prudko nakláňať, nestihli využiť záchranné člny na jednej strane lode. Ľudia v panike skákali do studenej vody a plávali k brehu. Na ostrov priplávali v šoku a podchladení.

Ako jednu z posledných zachránili 22-­ročnú britskú tanečníčku Rose Metcalfovú, ktorá pracovala na lodi. Zavolala otcovi, že je v poriadku, no bojí sa.

„Myslela si, že bude musieť skočiť do tmavej a studenej vody ako pri potopení Titanicu. No zachránila ju helikoptéra,“ povedal jej otec Philip pre BBC.

Po juhokórejskom páre zachránili ešte člena posádky so zranením nohy.

Cestovná kancelária, ktorá zabezpečuje miesta na lodi pre Čechov, Orbis Link na stránke costa.cz zverejnila oznam o nehode s tým, že pasažierom, ktorí mali na Coste Concordii zaplatené miesta v inom termíne vrátia peniaze alebo ponúknu miesto na iných plavbách.

Spoločnosť Oneworld, ktorá zabezpečuje miesta pre slovenských pasažierov, sa nám nepodarilo kontaktovať. Slovenské ministerstvo zahraničných vecí nemalo informácie, že by Slováci boli medzi zranenými.

Kde sa stala chyba?

Nie je jasné, prečo sa tragédia stala. Loď používala najmodernejšiu techniku a bezpečnostné opatrenia, more bolo pokojné a trasu loď absolvovala 52-­krát do roka.

Spoločnosť Costa Cruises tvrdí, že loď narazila do „veľkej skaly“ pod vodou a kapitán sa snažil urobiť záchranný manéver, ktorý však sťažilo nečakane rýchle nakláňanie plavidla.

Predseda spoločnosti Gianni Onorato povedal, že normálna evakuácia v člnoch preto bola „takmer nemožná“.

Kapitán Francesco Schettino (52), ktorý pracuje v Costa Cruises jedenásť rokov, tvrdí, že skala nebola na námorných mapách, čo námorná stráž popiera.

Prokurátor tvrdí, že kapitán šiel „veľmi neobratne príliš blízko“ ostrova a že loď napriek pravidlám neopustil ako posledný. Zadržali ho a vypočúvajú pre neúmyselné zabitie.

Vyšetrovanie sa teraz zameria na to, čo stroskotanie spôsobilo. Napriek nízkemu počtu obetí (Titanic mal menej pasažierov a zahynulo viac než 1500 ľudí), havária poškodí povesť jednej z najväčších svetových spoločností pre výletné lode. A spustí diskusiu o tom, aké veľké môžu byť lode, aby zostali bezpečné.

ico

Plávajúci hotel núka luxus

Tisícky pasažierov trénujú pre prípad nehody pred každým vyplávaním lode.

BRATISLAVA. Luxusné lode sú ako plávajúce hotely. Väčšinu času človek strávi na lodi, v prístavoch je len pár hodín, takže sú na palube športoviská, bazény, sauny, tanečné kurzy, divadelné predstavenia a celodenný maratón jedla v reštauráciách v cene palubného lístka.

Rôzne inštrukcie

Na lodi Costa Serena podobnej potopenej Concordii bolo cvičenie pre prípad nehody jednou z prvých vecí, ktorú sme ako pasažieri museli urobiť.

Na rozdiel od lietadla, kde si bezpečnostné inštrukcie vypočujete v pohodlí sedadla, na lodi museli všetci pasažieri na signál od kapitána, ktorý zaznel v kajutách, prísť aj so záchrannými vestami na určené miesto pri záchranných člnoch ešte pred tým, než loď vyplávala.

Dať dokopy tri tisícky pasažierov z niekoľkých poschodí lode nebolo ľahké. Cvičenie sprevádzal chaos a to nevládla žiadna panika. Inštrukcie členov posádky sa rozchádzali, pasažieri ich zase porušovali, keď sa snažili ísť výťahom alebo si zabudli zobrať vesty.

Na mieste si potom spoločne vyskúšali vesty a vypočuli bezpečnostné pokyny. No zväčša (na rozdiel od trénovanej posádky) nebrali cvičenie veľmi vážne.

Po nehode sa vrátila

Na podobnej lodi v Spojených štátoch Crown Princess sme boli ako slovenskí pasažieri raritou. Aspoň podľa Slovenky, ktorá na lodi pracovala niekoľko rokov. Tiež zažila, ako sa loď naklonila. Popadali fľaše z baru, posúval sa nábytok, niektorí pasažieri sa zranili či potrebovali psychologickú pomoc.

Nebolo jej všetko jedno, no po krátkej prestávke sa na loď vrátila. Povedala si, že riziko je nízke a zárobok dobrý. My sme sa vrátili na podobnú loď tiež. Obavy z tragédie vyzerali príliš neuveriteľne.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 937
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 876
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 115
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 335
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 265
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 949
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 661
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 650
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 477
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 870

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Za hladomorom nie je len príroda, ale najmä ľudia

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor. Okrem Juhosudáncov môže byť v ohrození až dvadsať miliónov ľudí.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

Neprehliadnite tiež

Nákladné auto s butánom uháňalo v Španielsku v protismere, polícia musela strieľať

Terorizmus vylúčili. Krajiona je stále v stave pohotovosti jeden stupeň pod maximom.

Nemecký denník: Do Európy je pripravených prejsť až do šesť miliónov utečencov

Berlín sa súčasne usiluje o vypracovanie dohôd so severoafrickými štátmi.

Niektoré výroky si nepamätal. Člena IS odsúdili v Salzburgu na tri roky

Sýrčan sa označil za nevinného, aj keď počas prvých výsluchov nepoprel členstvo v Islamskom štáte.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop