BRATISLAVA/KOŠICE 8. januára (SITA) - Jednotlivé letiskové poplatky a taxy na košickom letisku sú podľa jeho vedenia porovnateľné s inými letiskami tejto veľkosti a tohto zamerania. Cenová politika letiska pritom zohľadňuje úroveň a kvalitu technických zariadení, handlingového vybavenia, terminálu, ako aj jeho bezpečnosti a ochrany. "Medzinárodné poplatky, čiže pristávacie poplatky a poplatky za vybavenie cestujúcich, neboli na letisku v Košiciach menené a zvyšované od roku 2004, teda ešte pred vstupom zahraničného investora," uviedli pre agentúru SITA členovia predstavenstva a zástupcovia výkonného riaditeľa Letiska Košice - Airport Košice, a.s. - pre prevádzku a bezpečnosť Marta Horváthová a pre financie Tomáš Jančuš. Poplatková politika letiska má podľa nich štandardnú štruktúru. Pozostáva z pristávacích poplatkov, letiskovej taxy a handlingových poplatkov a je priamo prepojená s kalkuláciou príslušných nákladových položiek.
Druhé najväčšie letisko na Slovensku ďalej uviedlo, že ako jediné na Slovensku motivuje prepravcov incentívnou (podpornou) schémou, spočívajúcou v poskytovaní zliav na pristávacích poplatkoch a letiskových taxách. Zľavy dosahujú 50 % počas dvoch rokov v prípade otvorenia novej destinácie a 25 % na dva roky pri rozšírení existujúcej frekvencie letov. "Na incentívnej schéme už benefitovala spoločnosť SkyEurope Airlines (tá však už skrachovala), ako aj spoločnosť Danube Wings," dodalo košické letisko.
Letisko Košice sa snaží aktívne využívať príležitosť na nadviazanie kontaktu a otvorenie diskusie s potenciálnymi leteckými prepravcami. "Už od krachu leteckej spoločnosti SkyEurope Airlines a tiež v dôsledku krízy, ktorá mimoriadne negatívne zasiahla vývoj leteckej prepravy na Slovensku, je správanie leteckých prepravcov v oblasti otvárania nových liniek mimoriadne konzervatívne. Predovšetkým v aktuálnych rokovaniach boli jednoznačne a jasne predložené požiadavky prepravcov, ktorí sú veľmi opatrní a vyžadujú aktívnu podporu všetkých zúčastnených subjektov," informovali ďalej Horváthová a Jančuš. Prepravcovia očakávajú spoluúčasť kraja, mesta a turistického klastra pri počiatočných nákladoch na otvorenie novej linky.
Pochybnosti otvorenia letov do nových destinácií, tvrdia zástupcovia košického letiska, stále otvára absentujúci kvalitný produkt aktívneho domáceho cestovného ruchu v tomto regióne a meste. "Situácia v tejto oblasti sa ale vyvíja pozitívnym smerom, a to predovšetkým v nadväznosti na projekt Košice 2013 - Európske hlavné mesto kultúry, ktorý je veľkou príležitosťou a výzvou pre nás všetkých," dodalo vedenie letiska.
Spoločnosť Letisko Košice - Airport Košice, a.s. vznikla v máji 2004. Jej základné imanie je 50,43 mil. eur. Väčšinovým, 66-percentným vlastníkom košického letiska sa v októbri 2006 oficiálne stalo konzorcium TwoOne spájajúce letisko Flughafen Wien, rakúsku Raiffeisen Zentralbank a private equity skupinu Penta. Spoločnosť Flughafen Wien zvýšila v júni 2008 svoj podiel v spoločnosti KSC Holding, a.s., ktorá kontroluje 66 % akcií spoločnosti Letisko Košice - Airport Košice, a.s. zo 47,71 % na 80,95 %. Slovenská investičná skupina Penta Investments predala viedenskému letisku svoj 33,24-percentný podiel v majoritnom vlastníkovi košického letiska. Zvyšných 19,05 % v KSC Holding patrí naďalej Raiffeisen ZentralBank Gruppe. Štát vlastní v košickom letisku 34 % akcií.