V Belgicku je ochromená vlaková aj autobusová doprava. K tým sa neskôr môže pridať aj letecká.
BRUSEL. Belgickú železničnú a autobusovú dopravu ochromil dnes 24-hodinový predvianočný štrajk zamestnancov verejného sektora, veľké letiská však dopoludnia fungovali takmer normálne, informovala tlačová agentúra Associated Press.
Situácia v železničnej doprave v rannej špičke bola napätá, avšak nie tak chaotická, ako sa očakávalo, keďže mnohí ľudia sa rozhodli zobrať si radšej v zamestnaní deň voľna alebo pracovať z domu.
Cestnú dopravu okolo Bruselu zhoršovali občasné zátarasy.
Štrajk hlavného odborového zväzu zamestnancov verejnej správy ovplyvnil aj fungovanie pôšt, škôl a nemocníc.
Najväčšie dopravné spoločnosti, v autobusovej preprave STIB a De Lijn a vo vlakovej preprave SNCB, už pred niekoľkými dňami prostredníctvom svojich odborových centrál informovali, že od stredy večera od 22.00 hodiny na nasledovných 24 hodín kompletne odstavia verejnú dopravu.
Organizátori vyzvali na štrajk aj prevádzkovateľov menších, súkromných prepravných spoločností a očakávajú sa aj vážne výpadky medzinárodných letov na letisku v Bruseli.
Civilní zamestnanci medzinárodného letiska prejavili sympatie so štrajkujúcimi kolegami a pre belgické médiá uviedli, že štrajk sa možno rozšíri aj o ich rady.
Toto rozhodnutie spôsobilo v predvianočnom a prepdrázdninovom období paniku a nervozitu najmä v Bruseli a blízkom okolí, kde pracujú desaťtisíce cudzincov, či už pre inštitúcie Európskej únie, NATO alebo mnohé zahraničné firmy. Mnohí z nich mali dopredu zakúpené lístky na vlak a na lietadlo a na poslednú chvíľu museli meniť svoje plány.
Niektoré úrady, firmy a inštitúcie dnes budú mať zavreté z dôvodu obmedzenia personálu, ktorý sa nemôže načas alebo vôbec dostaviť do práce.
Prvé výpadky vo verejnej doprave kvôli ohlásenému štrajku zaznamenali už v utorok v juhobelgickej provincii Hainaut a predštrajkovú nervozitu bolo cítiť v stredu najmä v Bruseli, kde neúmerne stúpol počet osobných áut a v centre sa tvorili časté dopravné zápchy.
Dôvodom mohutného štrajku v oblasti dopravy je nespokojnosť zamestnancov tohto rezortu s navrhovanými zmenami v oblasti dôchodkovej reformy.
Nová vláda Elia Di Rupa v návrhu zákona sa nakoniec rozhodla neposúvať vyššie súčasnú hranicu na odchod do dôchodku, ktorá je 65 rokov.
Avšak oddialila o dva roky možnosť odchodu do predčasného dôchodku (na 62 rokov) a zámerne sťažila možnosti zamestnancom uchádzať sa o predčasnú penziu, aby v rámci programu nevyhnutných úspor odľahčila štátnej pokladnici.