Dozvedeli sme sa o Babišovej minulosti (údajne jestvujú dokumenty, ktoré dokazujú, že bol agentom ŠtB) i prípadnej budúcnosti (vraj sa podobá Mussolinimu).
Uvidíme, ako sa to prejaví na pohľade na Babiša. Zmienené tri časopisy predávajú dokopy 100-tisíc výtlačkov, o ich článkoch navyše referovali ostatné médiá. Nezdá sa však, že by politické plány potravinárskeho magnáta boli výrazne ohrozené.
Sľubný potenciál
Potenciál jeho popularity je ohromný. Podľa prieskumov agentúry Median dôveruje Babišovi tretina ľudí, viac ako tretina na neho dosiaľ nemá názor. Prieskum MF Dnes síce zbieral údaje predtým, než časopisy vyšli. Ale aj tak je vzťah k jednému z najbohatších ľudí v Česku až prekvapivo zhovievavý.
Podľa politológov môže Babiš uspieť. Zdá sa, že v Česku je veľká časť voličov, ktorí sú opakovane ochotní „dávať šancu“ novým ľuďom. Nie je to investícia do reálneho politického programu, ale skôr do vlastných nádejí či ilúzií.
Politické strany v Česku majú vo všeobecnosti veľmi málo priaznivcov. Ich voličské základne tvoria najmä odporcovia iných strán. Preto sú aj politické kampane negatívne.
Žiadne nálepky na autách
Nepoznáme, aby si voliči lepili samolepky svojich strán na nárazníky áut či aby si plagáty svojich kandidátov dávali do okien. A ani tie najväčšie strany nemajú na svojich mítingoch námestia plné nadšených fanúšikov. Skôr príde dav nahnevaných odporcov „tých druhých“.
Asi je to tým, že skepsu a pochybovačnosť máme zakódované v povahe. V našej histórii nám príliš často vládli tí, ktorých k moci nainštaloval niekto iný. Naučili sme sa im vysmievať a nenávidieť ich, avšak nie sme schopní milovať ani tých, ktorých sme k moci sami nainštalovali.
Zjednodušene povedané: nevieme v politike vyznávať lásku. Kým sa to nenaučíme, budú mať Bárta, Babiš a ďalší veľké šance.