Každý štvrtý štvrtok v novembri zasadnú americké rodiny k veľkej hostine. Vďakyvzdanie nie je iba sviatkom kalórií a postrachom všetkých moriakov, je to tiež deň, ktorý je dôležitý pre súdržnosť rodiny.
Tento rok však viac ako kedykoľvek predtým znejú varovania, že rodinná tradícia pomaly mizne.
Prvý konkurent Vďakyvzdania sa volá – Vianoce. Väčšina obchodov sa často už od konca októbra odieva do vianočného.
Jeden sviatok za druhým
Tohtoročným hitom všetkých zástancov Vďakyvzdania je preto obchodný reťazec Nordstorm. Ten odolal pokušeniu a namiesto vianočnej výzdoby umiestnil do výkladov odkaz: „Jeden sviatok za druhým.“
Ešte väčšou hrozbou pre sviatok rodinnej súdržnosti je konzum. Deň po Vďakyvzdaní sa stal pre amerických obchodníkov najvýnosnejším dňom roka. Čierny piatok láka masívnymi zľavami.
Obchody oficiálne ctia Vďakyvzdanie, otvárajú už o polnoci. To však pred obchodmi stoja v radoch státisíce ľudí.
Niektoré reťazce im tento rok chcú čakanie spríjemniť premietaním posledného Harryho Pottera.
Pre zamestnancov to znamená ukrátiť čas s rodinou, aby boli pripravení na polnočný predaj. V čase krízy odmietne len málokto, petíciu jedného z nich za zrušenie polnočného otváracieho času podporilo na internete 185-tisíc ľudí.
Drahé moriaky
Do toho rastúce ceny surovín na tradičnú hostinu či benzínu na cestu za rodinou. Vďakyvzdanie skrátka prekonáva ťažké časy.
Zisky chovateľov moriakov na druhej strane rastú. Nemôže však za to stúpajúci dopyt v Spojených štátoch, ale v susednom Mexiku.