Moskva 29. júla (TASR) Predbežná analýza troch tzv. čiernych skriniek z ruského lietadla IL-86, ktoré havarovalo v nedeľu na okraji Moskvy, dnes expertov nečakane prekvapila. Skúmanie záznamov naznačuje, že lietadlo mohlo havarovať v dôsledku chyby pilotov.
Špecialisti Medzištátneho leteckého výboru (MAK) zistili, že zariadenie, ktoré malo nahrávať rozhovor pilotov v kabíne, vôbec nefungovalo a neobsahuje žiaden záznam. Ešte viac prekvapivé bolo zistenie, že motory a ďalšie systémy lietadla nemali poruchu. Podľa predstaviteľa agentúry MAK Leonida Kaširského nehode lietadla pri štarte podľa záznamov "nič nenasvedčovalo". "To je bez diskusie," zdôraznil.
Experti sa domnievajú, že motory prázdneho lietadla sa mohli v dôsledku nastavenia príliš vysokého výkonu "zahltiť" palivom a dokonca zastaviť. Lietadlo vo výške 200 metrov pritom malo veľmi malú rýchlosť, stratilo schopnosť ďalšieho letu, naklonilo sa a spadlo. Plne obsadené lietadlo pre 350 cestujúcich môže mať na štarte maximálnu hmotnosť 208 ton. Lietadlo ale neviezlo žiadnych cestujúcich a jeho nádrže obsahovali veľa leteckého benzínu, pretože malo pred sebou len 700-kilometrový let z Moskvy do Petrohradu. Hmotnosť lietadla tak bola o desiatky ton nižšia.
IL-86 v nedeľu menej ako dve hodiny pred haváriou priletel z ruského čiernomorského letoviska Soči s dovolenkármi a do domovského Petrohradu pokračoval bez cestujúcich. Na palube boli štyria piloti a 12 letušiek. Nehodu prežili dve z nich.
V Moskve lietadlo pravdepodobne len doplnilo palivo. V rámci vyšetrovania sa zistilo, že na letisku Šeremetievo-1 pred odletom do Petrohradu stav motorov a ďalších systémov lietadla nikto nekontroloval. Zdravotnú prehliadku neabsolvovali ani piloti. V tejto súvislosti ale nie je isté, či to znamenalo aj porušenie predpisov.