Agentúrny text sme nahradili článkom z tlačeného vydania SME.
PRAHA, BRATISLAVA. Podniky obmedzujúce svoju produkciu, ľudia, ktorí by nemali cestovať autom. A tiež pražské letisko rušiace niektoré zo svojich letov.
Taká je situácia, ktorú v Českej republike už od víkendu spôsobuje rozsiahle znečistenie vzduchu. Prachové častice a hmla sa držia v nižších vrstvách atmosféry a spôsobujú ľuďom dýchacie problémy.
Najhoršia situácia je v Moravskosliezskom kraji, limity však prekročila väčšina oblastí v krajine. Meteorológovia navyše hovoria, že situácia sa v najbližších desiatich dňoch nemusí zlepšiť.
Choré deti
- Znečistenie v ovzduší tvoria drobné prachové častice.
- Ľahko prenikajú do dýchacej sústavy, kde zanášajú škodlivé látky.
- Problémy môžu mať ľudia s respiračnými ťažkosťami a malé deti.
- Pri dlhodobom dýchaní takto znečisteného vzduchu môže vzniknúť astma alebo rakovina pľúc.
„Vidieť to už z diaľky,“ hovorí podľa iDnes Milan Kello, ktorý dorazil z Prahy na vlakovú stanicu v Ostrave. „Ako taký mrak.“
Problémové hodnoty merajú v meste už dva týždne, teraz sa situácie ešte o čosi zhoršila.
Aj v Opave trojnásobne prekročila koncentrácia prachu v ovzduší limity. Niektorí ľudia preto siahli po dýchacích rúškach a lekári začali vyzývať obyvateľov, aby radšej nevychádzali na ulicu.
Ordinácie sú plné pacientov s respiračnými problémami, najviac pritom trpia malé deti.
„V posledných dňoch chodia deti s veľmi silnými zápalmi priedušiek a pľúc,“ hovorí pre internetové vydanie českého denníka MF Dnes detská lekárka Eva Schallerová.
„Niektoré matky u nás boli od začiatku jesene s deťmi aj desaťkrát.“
Zdravým ľuďom by však smog nemal spôsobovať problémy. Navyše, v porovnaní s minulými desaťročiami nie je súčasná situácia najkritickejšia.
V minulosti sa však nerobili systematické merania a o ich výsledkoch nebola verejnosť informovaná.
„Ani s tým, čo tu bolo do prvej polovice 90. rokov, sa to nedá porovnať,“ zdôrazňuje pre iDnes Pavel Jůza z Českého hydrometeorologického ústavu.
Za súčasnými problémami pritom zrejme nie je neregulované znečisťovanie fabrikami, ale skôr väčší počet osobných áut či vykurovanie. Najmä však počasie.
Nebezpečná inverzia
Meteorológovia odhadujú, že situácia by sa v najbližších dňom nemala zlepšovať. Na vyčistenie vzduchu pritom krajina potrebuje vietor aj dážď. Rozohnali by inverziu a tlakovú výš, ktoré dusia Českú republiku smogom.
V nižších vrstvách atmosféry totiž prevláda chladnejší vzduch, ktorý naráža na teplejšie vrstvy, čo do oblasti prúdia z juhu. Tie fungujú ako akési veko, ktoré prikrýva celú oblasť a nedovolí prachu a škodlivým časticiam uniknúť.
Následne sa tak hromadí smog, ktorý za bezvetria nemá čo rozptýliť. „Je to veľmi silná zádržná vrstva,“ dodáva pre aktualne.cz Josef Keder z Českého hydrometeorologického ústavu. „Je to trochu nezvyčajná záležitosť, no či sa stane pravidlom, ťažko povedať.“
Podobné počasie je totiž pre november podľa meteorológov nezvyčajné a inverzia sa vyskytuje skôr v januári a vo februári.
Obavy sú na mieste
„Prachové častice sú nebezpečné,“ hovorí Jozef Pecho z Ústavu fyziky atmosféry českej Akadémie vied.
Čo je príčinou znečistenia?
„Smog je prípad chemického znečistenia atmosféry, ktorý vzniká v našich podmienkach najmä nad väčšími mestskými aglomeráciami v zimných a jesenných mesiacoch.
V kombinácii s aerosólmi vodnej pary vytvára pri zemskom povrchu najmä v ranných hodinách rovnorodú vrstvu hmly, ktorá spôsobuje zhoršenie viditeľnosti a zníženie horizontálnej dohľadnosti, často aj na menej ako 3 kilometre (pri veľmi hustých hmlách aj na menej ako kilometer).
Hlavným zdrojom smogového znečistenia sú najmä hutnícky a chemický priemysel, energetika, teplárne a doprava.“
Konkrétnejšie?
„Z hľadiska chemického zloženia ide najmä o zlúčeniny NO2 (doprava) a SO2 (elektrárne), a v posledných rokoch predovšetkým prachové častice (spaľovane uhlia), ktoré sa merajú pomocou indikátora PM10 – ide teda o častice menšie ako 10 mikrometrov.“
Je znečistenie horšie ako v minulosti?
„Zatiaľ čo znečistenie NO2 a SO2 v porovnaní s 80. a 90. rokmi výrazné pokleslo, znečistenie PM10 pretrváva. Prachové častice sú veľmi nebezpečné, pretože ľahko prenikajú do dýchacích ciest a zvyšujú riziko trvalých následkov na zdraví človeka.
Momentálne je tento problém výrazný najmä v zle vetraných kotlinách severných a stredných Čiech, ako aj severovýchodu Moravy (Ostravsko), kde inverzne situácie vedu k hromadeniu znečisťujúcich látok v prízemných vrstvách ovzdušia (v súčasnosti dochádza na niektorých miestach až k štvornásobnému prekračovaniu imisneho limitu PM10).
Kedy sa to zlepší?
„Charakter počasia, ktorý napomáha vzniku inverzných situácii a hmiel, sa u nás a v Čechách udrží veľmi pravdepodobne až do konca mesiaca.
Inverzne situácie bývajú najčastejšie prerušené prechodom výraznejšieho frontálneho systému, ktorý dokáže nepriaznivé teplotne zvrstvenie (nižšia teplota pri zemskom povrchu ako vo výške) narušiť a zlepšiť tak rozptylové podmienky pre znečisťujúce látky (po prechode frontov zvyčajne prichádza veternejšie počasie, ktoré kotliny a nižšie položené depresie doslova „prefúkne"). Najbližšie sa očakáva prechod takéhoto poveternostného systému na konci novembra.“
Môže situácia v Českej republike súvisieť so zmenou klímy?
„V posledných dvoch až troch desaťročiach množstvo hmiel, predovšetkým nad kontinentálnou Európou, skutočné rastie - či to však ma nejaký súvis s klimatickou zmenou nie je doposiaľ celkom jasné.
Vyššia priemerná teplota atmosféry a vyšší obsah vodnej pary v nej môžu teoreticky prispievať k tomu, že v určitých regiónoch sa inverzie vytvárajú častejšie a trvajú dlhšie.
Môže to však súvisieť aj s posunom polárneho frontu smerom k severu, s čím môže súvisieť menej častý výskyt výraznejších atmosferických porúch (tlakové níže a fronty) nad strednou Európou v jesennom a zimnom období, ktoré majú potenciál výraznejšie inverzie rozrušovať a obmedzovať ich priestorový a časový výskyt u nás.
Budú problémy so smogom pravidelné?
„ Problém smogu v jesenných a zimných mesiacoch je u nás problém permanentný, v závislosti od charakteru počasia - jeden rok môže byť situácia lepšia, v iný horšia.
Najmä v súvislosti s nárastom dopravy u nás a v Čechách je však možné predpokladať, že situácia sa v najbližších rokoch zlepší len minimálne, ak vôbec.
Ak k tomu všetkému pripočítame predpoklad častejšieho výskytu hmiel aj v budúcnosti, obavy so zhoršovania smogovej situácie sú celkom na mieste.“
Tomáš Prokopčák