Ľvov/Moskva 27. júla (TASR) Havária nadzvukovej stíhačky Su-27 počas leteckej šou v západoukrajinskom Ľvove si podľa najnovších údajov ukrajinského ministerstva pre mimoriadne situácie vyžiadala 78 ľudských životov. Medzi obeťami je aj päť detí.
Letecké nešťastie na Ukrajine svojou tragickou bilanciou prekonalo nehodu z roku 1988 v nemeckom Rammsteine, kde sa počas leteckej prehliadky zrazili dve americké stíhačky a pri dopade medzi divákov usmrtili 76 osôb.
V piatich nemocniciach mesta Ľvov sa nachádza 115 zranených. Stav viacerých z nich je podľa lekárov veľmi vážny až kritický. U pacientov sa najčastejšie objavujú tržné a rezné rany, popáleniny, zlomeniny a otras mozgu. Letecká prehliadka sa konala vo Ľvove pri príležitosti 60. výročia vzniku 14. divízie ukrajinských leteckých síl.
Miesto havárie dnes večer navštívil ukrajinský prezident Leonid Kučma, ktorý prerušil svoju dovolenku na Kryme. Kučma odmietol komentovať udalosť s tým, že nechce robiť predčasné závery. Rodinám pozostalých ale prisľúbil pomoc štátu.
Materiálnu a ďalšiu pomoc prisľúbila aj radnica mesta Ľvov. Na neodkladné úkony už vyčlenila sumu ekvivalentnú dvom miliónom dolárov. V pondelok bude na Ukrajine vyhlásený jednodňový štátny smútok.
Po havárii nastal na letisku vo Ľvove zmätok, ale nedošlo k panike ani tlačenici. Mnohí diváci hľadali medzi obeťami svojich príbuzných, všade pobehovali zúfalí zdravotníci a poskytovali živým prvú pomoc. Apokalypsu letiska zahaleného čiernym dymom dokresľovali asi dve desiatky ľudských tiel a ich fragmentov na betónovej ploche pristávacej dráhy. Mŕtve ľudské telá ležali na letisku ešte aj niekoľko hodín po nehode.
Obaja piloti hrôzostrašnú nehodu prežili len vďaka supermodernému katapultovaciemu zariadeniu, ktoré je účinné za každých okolností. Piloti sa katapultovali až po tom, ako sa stroj krídlom kĺzal po zemi. Nezranených ale šokovaných pilotov krátko po nehode odviezli na neznáme miesto. Obaja piloti mali najvyššiu kvalifikáciu a boli v hodnosti plukovníkov. Mali bohaté skúsenosti aj s medzinárodnými leteckými prehliadkami za hranicami Ukrajiny. V súvislosti s tragédiou dnes ruský prezident Vladimir Putin zaslal na Ukrajinu sústrastný telegram. "Je ťažko nájsť slová útechy pre tých, ktorí stratili svojich najbližších a milovaných," uviedol prezident Ruska a dodal: "V tejto ťažkej chvíli ľud Ruska smúti spolu s vami!"
K tragédii na vojenskom letisku na okraji Ľvova došlo krátko pred poludním SEĽČ. Podľa ukrajinského ministerstva obrany tragickú nehodu stíhačky spôsobilo zlyhanie motorov. Podľa niektorých ukrajinských expertov, ktorí haváriu sledovali na vlastné oči, nemožno vylúčiť ani chybu pilotov, ktorí pri zložitom manévri zle odhadli výšku.
Nehodu priamo na letisku sledoval bývalý ukrajinský vojenský pilot Jaroslav Jančak. Podľa jeho slov, piloti chceli divákom predviesť tzv. "figúru Čkalova" - pomalý prelet nad divákmi v malej výške. Keď stroj z vývrtky za neustáleho klesania nalietaval do východzej polohy, zlyhali stíhačke motory, uviedol Jančak.
Ruskí piloti, ktorí majú s typom Su-27 bohaté skúsenosti, ale jednoznačný postoj zaujať nedokázali. Ruský testovací pilot Anatolij Kvočar na základe televíznych záberov nehody povedal, že jednoznačných záverov, či išlo o chybu pilotov alebo poruchu stíhačky, sa radšej zdrží. Je ale presvedčený, že v záverečnej fáze sa piloti pokúšali o nemožné.
"Videl som, že (pilot) zavadil o strom nie preto, že klesal, ale preto, že vyššie ísť nedokázal," uviedol ruský testovací pilot. Ako ďalej spresnil, lietadlo nemalo ideálnu trajektóriu letu a v záverečnej fáze už bolo len ťažko ovládateľné.
Stíhačka Su-27 vážiaca tridsať ton v malej výške zavadila krídlom o stromy a následne o lietadlá, ktoré si prezerali diváci. Pri dopade tridsaťtonového kolosu na zem došlo k mohutnej explózii. Požiar ukrajinskí hasiči zvládli až po vyše hodinovom úsilí. Podľa záchranárov z miesta nešťastia, najviac obetí na životoch nespôsobil dopad lietadla a jeho následná explózia, ale odtrhnutá chvostová časť jedného z lietadiel, ktoré stáli na zemi.
Tragédiu vyšetruje vládna vyšetrovacia komisia, ktorú vedie tajomník ukrajinskej bezpečnostnej rady Jevhenij Marčuk. Na mieste havárie záchranári a leteckí experti dnes večer objavili tzv. čiernu skrinku stíhačky. Analýza zapisovača letových údajov a rozhovoru pilotov v kabíne by mohla zásadným spôsobom prispieť k objasneniu nehody. O stave čiernej skrinky ale zatiaľ nie sú žiadne informácie.
Stíhačky Su-27 sa v bývalom Sovietskom zväze začali vyvíjať ešte v roku 1969. Prvý testovací stroj vzlietol v apríli 1981, ale verejnú premiéru mala stíhačka až v roku 1989 vo Francúzsku. Lietadlo vtedy na leteckej šou predviedlo nový prvok vysokej pilotáže, tzv. kobru. Lietadlo váži 30 ton, môže dosahovať rýchlosť až 2500 kilometrov za hodinu a má stúpavosť 18 kilometrov.
Poruchy na tomto type stroja nie sú podľa expertov vzácnosťou. Od roku 1998 došlo na území Ruska k piatim veľkým nehodám typu Su-27, naposledy tento rok.
Dnešný deň na Ukrajine je možné označiť za čierny deň pre celú krajinu. Do núdzových situácií sa ale v sobotu na postsovietskom priestranstve dostali aj ďalšie dve lietadlá. Zhodou okolností obe v Rusku na východe Sibíri. Skôr než došlo k nehode na Ukrajine, posádka dopravného lietadla TU-154 so 146 cestujúcimi a deviatimi členmi posádky oznámila, že lietadlu vysadil jeden z troch motorov. Plne obsadené lietadlo musela núdzovo pristáť na letisku v Krasnojarsku. Podobný incident sa o niekoľko hodín neskôr odohral nad Irkutskom. Lietadlo TU-154, na palube ktorého bolo len sedem členov posádky bez cestujúcich, ohlásilo riadiacej veži poruchu tretieho motora. Lietadlo, ktoré malo namierené do Číny, sa vrátilo do Irkutska. V oboch prípadoch sa núdzové pristátia zaobišli bez incidentov a zranení.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) arr