V poľskom lietadle bol aj Čech. Aké to bolo pri pristávaní?

Letušky prepadli panike, nikto nič nevedel. Organizačné peklo nastalo aj po zázračnom pristátí. Opisuje situáciu český filmár Vladimír Škultéty, ktorý bol v pokazenom lietadle.

Kapitán Boeingu 767 Tadeusz Wrona (vpravo) a jeho druhý pilot Jerzy Szwarc počas tlačovej konferencie na varšavskom letisku.(Zdroj: TASR/AP)

PRAHA. Keď v utorok dosadol na varšavskom letisku boeing bez vysunutého podvozku, sedeli na jeho palube aj Česi. Vladimír Škultéty sa s priateľkou vracal z trojtýždňovej dovolenky v New Yorku.

V rozhovore pre český spravodajský server iDNES.cz opísal paniku na palube, tiché modlitby Poliakov aj organizačné peklo na letisku.

Škultéty a jeho priateľka Hana Sládková mali na varšavskom letisku len presadnúť na ďalší let a pokračovať do Prahy. Namiesto pokojnej cesty však zažili na palube lietadla poľských aerolínií LOT horúce chvíľky.

Boeingu 767 nešiel pre výpadok prúdu vysunúť podvozok a piloti sa museli odhodlať k núdzovému pristátiu. Hodinu krúžili nad Varšavou, aby spotrebovali prebytočné palivo a potom stroj posadili bruchom na penou pokrytú dráhu.

Nikomu z 230 cestujúcich sa nič nestalo, českému páru sa však dramatické okamihy zrejme nikdy z pamäti nevymažú. "Keď sme v kabíne zacítili dym z horiacej turbíny, vypukla panika," vykreslil napínavé okamihy tridsaťročný filmár a spevák kapely Dreadrot.

dei.jpg

Detskí pasažieri Konrad a Pawel odchádzajú z medzinárodného letiska vo Varšave po núdzovom pristátí ich lietadla 1. novembra 2011. Boeing 767 poľskej leteckej spoločnosti LOT letiace z USA, ktorému sa nevysunul podvozok, núdzovo pristálo "na brucho" na varšavskom letisku.
FOTO - TASR/AP

Kedy ste si prvýkrát všimli, že s lietadlom nie je niečo v poriadku?

Nemohli sme kontrolovať čas, pretože na palube neboli monitory s informáciami o lete. Bolo mi však čudné, že tak dlho krúžime pomerne nízko nad zemou. Nebol som nervózny, ale skôr otrávený, pretože sme za sebou mali dlhý let. Potom ohlásili, že sa z technických dôvodov máme pripraviť na núdzové pristátie. Sedeli sme v pätnástom rade a naše letuška bola úplne hrozná. Začala pobehovať a kričala na pasažierov aj na svoje kolegyne. To bolo naozaj nepríjemné.

Ako cestujúci reagovali na toto oznámenie?

Ľudia ani príliš nereagovali, pretože všetci boli po dlhom lete unavení. Až neskôr im začalo dochádzať, že je to vážna situácia. Ja som, samozrejme, takmer zomrel od strachu, ale snažil som sa nedávať to najavo. Na letuškách bolo vidieť, že sa strašne boja. Keď sa ich niektorí ľudia pýtali, čo sa deje, odpovedali, že nejde vysunúť podvozok alebo že je problém s navigáciou. Na všetky otázky reagovali zásadne v poľštine. Povedali nám, že si máme sadnúť, pripútať sa a pri pristátí zaujať krízovú pozíciu, teda zaprieť sa rukami o sedadlo pred sebou. Mali sme si tiež vyzuť topánky, veľa ľudí to však neurobilo.

Ako prebiehalo pristátie?

Od chvíle, keď oznámili núdzový manéver, sme čakali ešte najmenej pol hodiny. Bolo to celkom vyčerpávajúce. Potom ohlásili, že o päť minút pristaneme na varšavskom letisku, čo sme dovtedy nevedeli. Ja som si myslel, že pristaneme niekde na poli. Na palube vládlo úplné ticho, nikto nekričal. Väčšina pasažierov boli Poliaci a myslím si, že sa všetci modlili. Samotné pristátie prebiehalo neuveriteľne hladko, hladšie som asi nikdy nezažil. Keď sme dosadli na zem a lietadlo sa ešte kĺzalo po dráhe, prepukol obrovský potlesk.

Čo sa dialo po pristátí?

Pred pristátím sme dostali dôrazný pokyn, aby sme zostali na svojich miestach a čakali na povel "evakuácia", ktorého sme sa však nedočkali. Ľudia sa hneď začali zdvíhať. Keď som sa pozrel z okna, videl som, že z trysky, nad ktorou sme sedeli, sa začína dymiť. Dym bol stále silnejší a cítili sme ho aj v kabíne.

V tej chvíli vypukla panika. Všetci sme sa odpútali a bežali k núdzovým východom. Ľudia kričali, nech sa upokojíme, že sa všetci dostaneme von, iní kričali, že horí. Pri šmykľavke z lietadla stál stevard a volal na ľudí: "Jump, jump!". Veľa ľudí si aj napriek zákazu vzalo so sebou kufre a hádzali ich na cestujúcich, ktorí už boli pod šmykľavkou.

Čo ste cítili, keď ste sa dostali von?

Obrovskú úľavu, že sme z toho lietadla vonku. Keď sme sa dostali von, vybehli sme na trávnik a otočili sme sa. Videli sme veľa sanitiek a hasičov, ktorí kropili horiacu turbínu. Všetko bolo pod kontrolou. Ľudia si to hneď začali fotiť. Potom nad nami preleteli dve stíhačky F-16, ktoré lietadlo sprevádzali. Nastúpili sme do autobusov a uvideli sme stevardov a letušky. Namiesto toho, aby sa starali o pasažierov a kontrolovali, či sú všetci v poriadku, tak sa na seba vešali, objímali sa a plakali. Podľa mňa to na rozdiel od pilotov psychicky vôbec nezvládli.

Ako sa o vás postarali na letisku?

Nastalo organizačné peklo. Odviezli nás do nejakého baraku, kde nás nahnali do prezidentského salónika. Bola tam ochranka z letiska, colníci, policajti aj zdravotníci. Nikto však nič nevedel, nikto nám nebol schopný povedať, čo sa bude diať. Nebolo jasné, kto tomu velí. Budovu strážila polícia a nesmeli sme nikam chodiť. Po dvoch hodinách prišli policajti a všetkých si zapísali. Najhoršie bolo, že všetko prebiehalo v poľštine, čo bol napríklad pre Američanov zásadný problém, a neustále museli žiadať o preklad. Jedla a pitia však bolo dosť, dostali sme aj deky, hygienické potreby a tričko na prezlečenie. Keď sme dostali tento tzv balíček "na prespanie", došlo nám, že plánovaným nadväzujúcim letom do Prahy asi nepoletíme. Až potom nám povedali, že letisko je zatvorené.

Ako dlho ste čakali na spojenie do Prahy?

V priebehu noci vyšlo najavo, že sa na letisku tak skoro prevádzka neobnoví. Dostali sme voucher na hotel a taxík a letenku nám prebookovali na nasledujúci večer. V hoteli sme však zistili, že lietadlá nepoletia ani na druhý deň. Väčšina ľudí si chcela letenky prebookovat na letisku, kde však panoval hrozný zmätok. Bol tam dlhý rad niekoľkých stoviek ľudí, ktorý neviedol nikam. Nakoniec sa ukázalo jednoduchšie zariadiť si nové letenky cez pražskú kanceláriu LOT.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 537
  2. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 8 972
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 964
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 912
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 232
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 200
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 197
  8. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 061
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 967
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 058

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Velez-Zuzulová sa rozhoduje. Mala by skončiť alebo pokračovať?

Možno je túžba slovenskej lyžiarky po dieťati silnejšia ako cinkanie cenného kovu na krku.

EKONOMIKA

Predražené predsedníctvo a kauzu Evka prešetrí NAKA

Na polícii bola desiateho januára vypovedať Zuzana Hlávková. Stalo sa tak ešte predtým, ako bol prípad posunutý elitným policajtom.

SVET

Ako Rusko chystalo atentát na premiéra európskeho štátu

Moskva nechce, aby sa Čierna Hora stala súčasťou NATO. Vraj preto chystala štátny prevrat.

KOMENTÁRE

V politike, tak ako v hazarde, je výsledok vopred jasný

Aké osoby sú v pozadí hazardu?

Neprehliadnite tiež

Pripití českí vojaci mali v Litve incident, ruské médiá to zveličili

Moskva sa pokúša spochybniť opodstatnenosť vojenskej prítomnosti spojencov v Pobaltí.

Predseda líbyjskej vlády národnej jednoty prežil pokus o atentát

Terčom paľby sa stal Sarrádžov konvoj v Tripolise.

Ako by vyzeral v Británii deň bez cudzincov v práci? Mnohí by mali problémy

Do protestu sa zapojili aj Slováci, mnohí ho spájajú s nesúhlasom s návštevou Donalda Trumpa a rokovaniami o brexite.

Kyjevská polícia prepustila ľudí, ktorých zadržala na protestoch

Demonštranti sa pokúsili vytvoriť stanový tábor na podporu nacionalistov blokujúcich dodávky uhlia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop