Vyšetrovanie pádu Jaku ukončili, príčinou je chyba pilota

Podľa záverov vyšetrovateľov sa lietadlo v septembri zrútilo krátko po štarte v dôsledku mylného konania kapitána Andreja Solomenceva.

(Zdroj: TASR/AP)

MOSKVA. Ruské úrady ukončili vyšetrovanie príčin havárie lietadla Jak-42 pri ruskom meste Jaroslavľ, pri ktorom zahynuli členovia miestneho hokejového mužstva vrátane Slováka Pavla Demitru.

Výsledky vyšetrovania zverejnia ešte tento týždeň, zodpovednosť za tragédiu podľa nich nesie pilot, informoval denník Kommersant.

Vyšetrovatelia podľa správy dospeli k záveru, že lietadlo sa v septembri zrútilo krátko po štarte v dôsledku mylného konania kapitána Andreja Solomenceva.

Ten totiž stroj mimovoľne pribrzdil, keď zároveň pritiahol riadiacu páku k sebe, aby lietadlo odpútal od dráhy.

02-820.jpg ico
Letecká tragédia pri Jaroslavli v obrazoch.

Neobvyklé brzdenie

Takéto brzdenie pri štarte lietadiel Jak-42 nie je veľmi neobvyklé pri pilotoch, ktorí predtým pilotovali lietadlá Jak-40, konštatovali vyšetrovatelia.

Pedále oboch lietadiel sú podobné, avšak Jak-42 nemá na pedáloch miesto pre opätky. Piloti by preto mali držať nohu na dlážke. Ak sú však zvyknutí na pohodlné podložky pre opätky, často položia na pedál celú nohu a lietadlo nechtiac zabrzdia.

Piloti túto chybu korigujú vystupňovaním ťahu motorov pri štarte, uviedol zdroj z vyšetrovacej komisie.

Vedenie leteckej spoločnosti ani dozorné úrady o tomto probléme nevedeli, pretože brzdenie pri štarte nezaznamenávajú tzv. čierne skrinky.

Neskúsený druhý pilot

Kapitán Solomencev, ktorý na Jakoch-40 nalietal vyše 5000 hodín, a druhý pilot Igor Ževelov, ktorý na Jak-42 "presedlal" len nedávno, pred štartom položili celé nohy na pedále.

Podľa expertov by však slabé brzdenie, ktoré by spôsobil jeden z nich, bolo možné korigovať vystupňovaním ťahu motorov a prudším stúpaním - ak by nedošlo k ďalším tragickým chybám.

Piloti havarovaného Jaku podľa záznamov z čiernych skriniek chceli zdvihnúť stroj pri nižšej rýchlosti, akú potrebovali pri zvýšenej hmotnosti lietadla - namiesto 210 len 190 km/h.

Jeden z pilotov okrem toho pohol riadiacou pákou od seba, čo bolo možné napraviť rovnako vyššou rýchlosťou.

Predné kolesá lietadla začali navyše na nerovnom povrchu vibrovať a kapitán sa pokúsil zdvihnúť lietadlo do vzduchu pri rýchlosti 185 km/h.

Mohli sa báť aj pokuty

Posádka mala v tej chvíli podľa expertov lietadlo úplne zabrzdiť. Piloti si však uvedomovali, že by to znamenalo odloženie hokejového stretnutia v Minsku, pokuty pre ich leteckú spoločnosť a problémy pre nich samotných.

Solomencev preto v štarte pokračoval. Riadiacu páku pritiahol príliš energicky k sebe a požiadal Ževelova, aby zvýšil výkon motorov na maximum.

Pre kapitána bolo čoskoro veľmi ťažké páku udržať, v tejto snahe sa celou silou zaprel nohami, a teda o brzdiaci pedál. Keď ho uvoľnil, bolo už neskoro. Lietadlo sa prudko zdvihlo, stratilo rýchlosť, stočilo doľava a havarovalo.

Zdroj: RIA Novosti, Kommersant

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 929
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 510
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 937
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 528
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 928
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 696
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 486
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 354
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 803
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Le Penovej spolupracovníka obvinili, kampaň jej strany predražil

Iba pred niekoľkými dňami obvinili francúzske orgány zo sprenevery Le Penovej blízku spolupracovníčku Catherine Grisetovú.

Orbán: Západ odsudzuje len nacizmus, na komunizmus zabúda

Maďarský prezident podotkol, že ničivé idey 20. storočia pochádzajú zo Západu, čo platí aj pri základných myšlienkach komunizmu.

Nemecká CDU zaradila Merkelovú do čela svojej kandidátky

Merkelová kandiduje do Spolkového snemu za volebný obvod Stralsund už od roku 1990.

Taliansko deportovalo dvoch Tunisanov, jeden mal byť v kontakte s Amrim

Amri prišiel o život štyri dni po útoku v Berlíne pri prestrelke s talianskou políciou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop