Vyšetrovanie pádu Jaku ukončili, príčinou je chyba pilota

Podľa záverov vyšetrovateľov sa lietadlo v septembri zrútilo krátko po štarte v dôsledku mylného konania kapitána Andreja Solomenceva.

(Zdroj: TASR/AP)

MOSKVA. Ruské úrady ukončili vyšetrovanie príčin havárie lietadla Jak-42 pri ruskom meste Jaroslavľ, pri ktorom zahynuli členovia miestneho hokejového mužstva vrátane Slováka Pavla Demitru.

Výsledky vyšetrovania zverejnia ešte tento týždeň, zodpovednosť za tragédiu podľa nich nesie pilot, informoval denník Kommersant.

Vyšetrovatelia podľa správy dospeli k záveru, že lietadlo sa v septembri zrútilo krátko po štarte v dôsledku mylného konania kapitána Andreja Solomenceva.

Ten totiž stroj mimovoľne pribrzdil, keď zároveň pritiahol riadiacu páku k sebe, aby lietadlo odpútal od dráhy.

02-820.jpg ico
Letecká tragédia pri Jaroslavli v obrazoch.

Neobvyklé brzdenie

Takéto brzdenie pri štarte lietadiel Jak-42 nie je veľmi neobvyklé pri pilotoch, ktorí predtým pilotovali lietadlá Jak-40, konštatovali vyšetrovatelia.

Pedále oboch lietadiel sú podobné, avšak Jak-42 nemá na pedáloch miesto pre opätky. Piloti by preto mali držať nohu na dlážke. Ak sú však zvyknutí na pohodlné podložky pre opätky, často položia na pedál celú nohu a lietadlo nechtiac zabrzdia.

Piloti túto chybu korigujú vystupňovaním ťahu motorov pri štarte, uviedol zdroj z vyšetrovacej komisie.

Vedenie leteckej spoločnosti ani dozorné úrady o tomto probléme nevedeli, pretože brzdenie pri štarte nezaznamenávajú tzv. čierne skrinky.

Neskúsený druhý pilot

Kapitán Solomencev, ktorý na Jakoch-40 nalietal vyše 5000 hodín, a druhý pilot Igor Ževelov, ktorý na Jak-42 "presedlal" len nedávno, pred štartom položili celé nohy na pedále.

Podľa expertov by však slabé brzdenie, ktoré by spôsobil jeden z nich, bolo možné korigovať vystupňovaním ťahu motorov a prudším stúpaním - ak by nedošlo k ďalším tragickým chybám.

Piloti havarovaného Jaku podľa záznamov z čiernych skriniek chceli zdvihnúť stroj pri nižšej rýchlosti, akú potrebovali pri zvýšenej hmotnosti lietadla - namiesto 210 len 190 km/h.

Jeden z pilotov okrem toho pohol riadiacou pákou od seba, čo bolo možné napraviť rovnako vyššou rýchlosťou.

Predné kolesá lietadla začali navyše na nerovnom povrchu vibrovať a kapitán sa pokúsil zdvihnúť lietadlo do vzduchu pri rýchlosti 185 km/h.

Mohli sa báť aj pokuty

Posádka mala v tej chvíli podľa expertov lietadlo úplne zabrzdiť. Piloti si však uvedomovali, že by to znamenalo odloženie hokejového stretnutia v Minsku, pokuty pre ich leteckú spoločnosť a problémy pre nich samotných.

Solomencev preto v štarte pokračoval. Riadiacu páku pritiahol príliš energicky k sebe a požiadal Ževelova, aby zvýšil výkon motorov na maximum.

Pre kapitána bolo čoskoro veľmi ťažké páku udržať, v tejto snahe sa celou silou zaprel nohami, a teda o brzdiaci pedál. Keď ho uvoľnil, bolo už neskoro. Lietadlo sa prudko zdvihlo, stratilo rýchlosť, stočilo doľava a havarovalo.

Zdroj: RIA Novosti, Kommersant

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 194
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 617
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 584
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 564
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 929
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 876
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 776
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 602
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 578
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 443

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Zapíše sa Sagan do dejín? Rozhodnúť môže jedna vec

Vlani nebol najväčším favoritom, ale aj tak vyhral.

DOMOV

Lipšic dostal za nehodu z minulého roka podmienečný trest

Súd odsúdil bývalého poslanca Lipšica.

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

SVET

Orbán sa modlí za Merkelovej víťazstvo v nemeckých voľbách

Maďarský premiér sa obáva o eurofondy, ak by voľby vyhralo SPD.

Neprehliadnite tiež

Svet

Trump nemá morálne právo súdiť nás, vyhlásil kubánsky minister

Bruno Rodríguez Parilla kritizoval Trumpa aj za ustupovanie od reforiem Baracka Obamu.

Svet

V Nemecku vyvrcholila predvolebná kampaň najsilnejších strán

Angela Merkelová a Horst Seehofer zabudli na spory, Martin Schulz kritizoval kancelárku.

Svet

V Portoriku zlyháva po hurikáne Maria priehrada Guajataca, ľudí evakuujú

Priehrada Guajataca na severozápade karibskej krajiny prestáva fungovať.

Svet

Prišla o korunku krásy. Miss Turecko zbavili titulu pre tvít o prevrate

Itira Esenová popiera, že by išlo o jej vyjadrenie.