Tragédiu lietadla v Jaroslavli spôsobilo brzdenie pri štarte

Testy lietadla Jak-42, ktorý sa na začiatku septembra zrútil pri Jaroslavli s hokejovým tímom Lokomotiv vrátane Pavla Demitru, majú prvé výsledky. Podľa ruských médií pád lietadla zavinilo pribrzďovanie stroja pri vzlete.

Podľa doterajších výsledkov vyšetrovania mohla haváriu spôsobiť zatiaľ neznáma dodatočná brzdiaca sila, ktorá znemožnila lietadlu riadny štart.

Skúšobní piloti preto na testovacom letisku raz normálne vzlietli a šesťkrát podnikli prerušený vzlet, kedy sa snažili na stroj pôsobiť rovnakou brzdnou silou, aká podľa výpočtov pôsobila aj na lietadlo v Jaroslavli.

"Výsledky testov v tejto chvíli potvrdzujú, že na lietadlo pôsobila nejaká brzdiace sila, ktorá mu nedovolila dostať sa do vzletovej polohy," povedal televízii Prvý kanál Vasilij Sevasťjanov, ktorý sa zúčastnil riskantných experimentov ako skúšobný pilot Jakovlevovej konštrukčnej kancelárie.

Ako píše portál iDnes.cz, testy preukázali, že nič, okrem brzdenia, nemalo normálnemu vzletu zabrániť. Pri štarte bez použitia bŕzd lietadlo odštartovalo normálne, bez akýchkoľvek problémov.

Čierne skrinky brzdenie nespoznajú

Na základe získaných údajov experti dospeli k záveru, že na štartujúci Jak-42 v Jaroslavli začala po dosiahnutí rýchlosti 165 kilometrov za hodinu pôsobiť dodatočná brzdiaci sila. Pilot sa potom zjavne snažil pridať, ale lietadlo pokračovalo v jazde po dráhe. Nepomohlo ani letcovo priťahovanie kniplu k sebe.

Pri rýchlosti 220 kilometrov za hodinu prešiel Jak-42 na koniec dráhy, pri rýchlosti 230 vzlietol, ale takmer vzápätí sa zrútil.

"Problém spočíval v tom, že nejaká brzdiaca sila nedovoľovala zvýšiť uhol nábehu, ktorý má byť pri normálnom vzlete 10-12 stupňov. Akonáhle táto brzdná sila zmizla, nič už nebránilo zvýšiť náklon," tvrdí skúšobný pilot.

Brzdenie síce čierne skrinky vraj nezaznamenávajú, ale na dráhe sa našli stopy, podľa ktorých stroj prestal brzdiť až v poslednej chvíli. Ešte skôr pilot, zjavne nič netušiaci o dôvodoch podivného správania sa lietadla, silno pritiahol knipel. Tým však celú situáciu ešte zhoršil.

"Kritický, maximálne prípustný uhol nábehu, je v tejto konfigurácii 19 stupňov. Tento uhol bol prekročený, ale dynamické charakteristiky v danej chvíli už neumožňovali uhol nábehu zmenšiť, a to viedlo k zrúteniu lietadla," objasnil Sevasťjanov.

Zvláštnosť brzdového pedálu

Prečo vlastne pilot v Jaroslavli brzdil, vysvetľuje iný expert - tiež skúšobný pilot Alexander Akimenkov: Príčinou majú byť "primitívne zvláštnosti" brzdového pedálu lietadla Jak-42.

"Na pedáli je železná hrana. Pri vzlete sa nohy majú zložiť z pedálu tak, aby bol podpätok na podlahe. Ak ale zostane na pedáli, potom pilot môže nevdojak aj brzdiť," uviedol v denníku Moskovskij komsomolec.

"Je absolútne jasné, že sa piloti o konaní v kabíne nerozprávali - druhý pilot napravo chce prerušiť vzlet, kapitán naľavo ide na štart. Tak to byť nemalo," dodal Akimenkov.

Špecializované laboratórium teraz podľa denníka Rossijskaja gazeta skúma súčiastky bŕzd zo zrúteného lietadla. Ak sa preukáže, že technika naozaj bola v poriadku, vina za haváriu bude pripísaná chybám pilotov, ktorí pri katastrofe zahynuli.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 237
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 463
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 162
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 078
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 421
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 283
  7. Kam do tepla v januári? 2 294
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 000
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 897
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 162

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov a ničí mimovládky

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov, médiá aj zahraničné organizácie. Vzoprieť sa mu vie málokto.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

Neprehliadnite tiež

Pakistanská tajná služba prikázala zatvoriť pobočku Slobodnej Európy

Rozhodnutie môže súvisieť s diplomatickou roztržkou medzi Pakistanom a USA.

Pri prestrelke v centre Odesy zahynul proruský aktivista

Guľky mali zasiahnuť aj náhodného okoloidúceho a taxikára.

V Thajsku zadržali Pakistanca, ktorého falšované pasy využívali aj islamisti

Muž sa obchodovaniu s falšovanými cestovnými dokladmi venoval asi desať rokov.

Pred parlamentom v Budapešti demonštrovali nespokojní študenti

Pred sebou majú dva možné scenáre ďalšieho vývoja.

Kalifornský záliv zasiahlo zemetrasenie, obete zatiaľ nehlásia

Obyvatelia pobrežia zálivu sú na časté zemetrasenia zvyknutí.