PEKING. Čína dnes ako politicky motivované kritizovala rozhodnutie britského umeleckého magazínu ArtReview, ktorý označil čínskeho umelca Aj Wej-weja za najvplyvnejšieho svetového umelca vo svojom zozname 100 takýchto umeleckých osobností z celého sveta.
Zadržanie Aj Wej-weja čínskymi úradmi na 81 dní začiatkom tohto roka vyvolalo medzinárodné odsúdenie.
Redaktor ArtReview Mark Rappolt povedal, že rozhodnutie redakcie nebolo v žiadnom prípade politické.
Aj Wej-wej sa preslávil návrhom olympijského štadióna v Pekingu, známeho Vtáčieho hniezda, či nedávnou umeleckou inštaláciou v londýnskej galérii Tate Modern, kde rozmiestnil milióny napodobenín slnečnicových semienok z porcelánu, ktoré vytvorili dokonalú ilúziu veľkého množstva krehkých semiačok.
"Čína má množstvo umelcov s podobnými schopnosťami. Domnievame sa, že výber je založený na čisto politickom základe a je v rozpore s úlohami takéhoto magazínu," uviedol hovorca čínskeho ministerstva zahraničných vecí Liou Wej-min.
Aja prepustili na slobodu v júni, keď ho predtým zatkli na letisku v Pekingu a zadržiavali na dvoch utajených miestach v Číne. Na základe podmienok jeho prepustenia umelec nemôže poskytovať rozhovory novinárom a nemá prístup k internetu.
Čínska vláda tvrdí, že Aj Wej-wej je stále podozrivý z hospodárskych trestných činov vrátane daňových únikov. Avšak aj pre agentúru Reuters už v minulosti uviedol, že od čínskych úradov nedostal oficiálne obvinenie za údajné hospodárske trestné činy.
Umelec tvrdí, že úrady ho prenasledujú za jeho otvorenú kritiku vlády a Komunistickej strany Číny.