MOSKVA, PRAHA. Prvá fáza vyšetrovania leteckej katastrofy Jaku-42, v ktorom pri nevydarenom štarte zahynul 7. septembra celý hokejový tím Lokomotiv z Jaroslavľa, sa skončila. Medzištátny letecký výbor (MAK) však zatiaľ zverejnil len to, čo je už verejnosti známe: na lietadlo pôsobila pri štarte nejasná „brzdná sila“ a nemohlo preto vzlietnuť do potrebnej výšky.
Prepis z kabíny podľa čiernej skrinky
Kapitán: Vzlietame.
Palubný inžinier: 220, 230
Druhý pilot: Istotne, stabilizátor.
Kapitán: Vzlietame, vzlietame, stabilizátor.
Druhý pilot: Čo to robíš?
Kapitán: Vzlietame.
Palubný inžinier: Vzlietame.
Kapitán: nepublikovateľné vulgárne slovo.
Druhý pilot: Andrjucha!
Jasno do celej veci nevniesol ani záznam posledného rozhovoru posádky v kabíne, ktorý sa dostal do ruských médií napriek tomu, že MAK si to zrejme neželal.
Experti tvrdia, že takto by sa pri štarte v kabíne komunikovať nemalo. Kroky členov posádky neboli koordinované, navyše kapitán v inkriminovanej chvíli odovzdal riadenie druhému pilotovi.
Ako sa už špekulovalo, pri odovzdaní si mohli kapitán a pilot z nedbanlivosti neoznámiť podstatné skutočnosti. Napríklad zabudnúť odblokovať ručnú brzdu. Podľa skúseného ruského pilota Anatolija Knyšova je podozrivé, že lietadlo štartovalo v takzvanom nominálnom režime.
To je možné, len ak by bolo prázdne. „Najpravdepodobnejšie sa zasekli výškové kormidlá,“ povedal Knyšov pre Komsomoľskú Pravdu. Posádka ju tiež mohla zabudnúť uvoľniť, čo experti nazývajú „chybou diletantov“.
MAK v pondelok zverejnil závery vyšetrovania tragédie lietadla TU-134, ktoré spadlo v júni v Karélii (zomrelo 47 ľudí). Navigátor bol podnapitý.