S parkovacou brzdou bol síce výkon motorov dostatočný na pohyb lietadla po dráhe, dosiahnutie vzletovej rýchlosti je však problematické.
MOSKVA. Za tragickou haváriou lietadla Jak-42 pri ruskom Jaroslavli bola "banálna" chyba pilotov, ktorí pri štarte zabudli vypnúť parkovaciu brzdu.
Informoval o tom dnes denník Moskovskij Komsomolec s odvolaním sa na nemenovaný zdroj z leteckého priemyslu blízky vyšetrovaniu.
Lietadlo s hokejovým družstvom Lokomotiv Jaroslavľ tak začalo štartovať s aktivovanou brzdou. Zariadenie podobné ručnej brzde v aute sa pritom používa len počas státia lietadla. Výkon motorov je v takomto prípade dostatočný na pohyb lietadla po dráhe, dosiahnutie vzletovej rýchlosti je však problematické, uviedol denník.
Okrem toho, kapitán lietadla Andrej Solomencev, ktorý sa zle cítil, podľa záznamu na čiernej skrinke požiadal druhého pilota Igora Ževelova, aby prevzal počas štartu riadenie.
Parkovaciu brzdu mal vypnúť kapitán. "Je možné, že v čase výmeny riadenia na to piloti jednoducho zabudli a nevenovali pozornosť príslušnému signálu na prístrojovej doske," uviedol Moskovskij Komsomolec.
Stroj prešiel za dráhou ešte 400 metrov po tráve
Podľa denníka nie je vylúčené, že keď sa lietadlo začalo rozbiehať, piloti zbadali chybu a brzdu vypli. Nezodpovedaným však je, prečo sa rozhodli vzlietnuť, hoci videli, že im už nestačí odletová dráha. Stroj prešiel za dráhou ešte zhruba 400 metrov po tráve, kým sa dostal do vzduchu. Lietadlo pritom nestihlo nabrať dostatočnú výšku a zachytilo stožiar blízkeho majáka, čo napokon viedlo k poškodeniu a zrúteniu stroja.
Úrady zatiaľ o príčinách havárie mlčia, podľa denníka by mohli výsledky vyšetrovania zverejniť už v stredu.
Lietadlo Jak-42 prevážajúce hokejistov miestneho klubu sa zrútilo minulý týždeň v stredu pri letisku Tunošna. Následkom nehody zahynulo 44 ľudí vrátane slovenského hokejistu Pavla Demitru. Jediným preživším je ťažko zranený člen posádky Alexander Sizov, ktorý sa dnes v nemocnici prebral z bezvedomia.
Vyšetrovatelia chcú Sizova vypočuť. Šéf nemocnice, kde leží, však povedal, že lekári nedovolia nijaký rozhovor s ním prinajmenšom do konca tohto týždňa.
Piloti boli neskúsení
Pôvodné správy hovorili o tom, že obaja piloti boli skúsení, ruský portál lifenews.ru však dnes uviedol pravý opak s odvolaním sa na vyšetrovateľov.
V Rosaviacii potvrdili, že druhý pilot Igor Ževelov sa len nedávno rekvalifikoval zo stroja Jak-40 na Jak-42 a celkovo v tomto lietadle strávil vo vzduchu len necelých 400 hodín.
Kapitán letu Andrej Solomencev mal na tomto stroji nalietaných len zhruba 1400 hodín, namiesto požadovaných 8000-10000," uviedol lifenews.ru.
"Preverujeme v tejto súvislosti aj chybné počínanie posádky. Je možné, že práve nedostatok skúseností na lietadlách tohto typu bol príčinou tragédie," povedal zdroj vo vyšetrovacom tíme.
Skúsený skúšobný pilot Vadim Bazykin pre webstránku potvrdil, že veliteľ letu aj druhý pilot boli nedostatočne kvalifikovaní na riadenie letu. Podľa neho 1400 letových hodín u Solomenceva a 400 u Ževelova je katastroficky málo pre lietanie s cestujúcimi... Majiteľ leteckej spoločnosti nemal vôbec právo pripustiť ho k preprave pasažierov," uviedol Bazykin.