Letecká katastrofa, pri ktorej zahynul hokejový tím Lokomotiv Jaroslavľ, sa stala tesne po štarte lietadla z letiska Tunošna pri Jaroslavli. Lietadlo malo namierené do Minska.
Podľa predstaviteľov spoločnosti Rosaviacia, o 16.05 miestneho času, tesne po štarte, sa lietadlo náhle zrútilo na zem.
Trosky lietadla sa našli približne 2 kilometre od letiska. Časť lietadla spadla do rieky Volga.
Experti, vyšetrujúci na mieste haváriu, potvrdili, že lietadlo nestihlo nabrať výšku a narazilo tesne po štarte do antény radaru.
„Výška týchto antén je 20-30 metrov. Lietadlo mohlo prerušiť štart, keď ešte bolo na odletovej dráhe. Ale problémy v tomto prípade nastali, keď už nebolo možné štart prerušiť. Mohlo dôjsť k poruche palivového systému, prerušila sa dodávka paliva do motorov a došlo k havárii. Existuje síce metodika prerušeného štartu, ale tú bežní piloti zväčša neovládajú, vyžaduje špeciálnu prípravu. Za daných okolností nemohli piloti stroj zdvihnúť,“ opísal možné príčiny havárie testovací pilot Alexander Akimenkov.
Vyšetrovatelia majú viacero hypotézRuské orgány už oznámili, že začali s vyšetrovaním nehody na základe článku 263 Trestného zákona (porušenie pravidiel bezpečnosti leteckej dopravy).
Základnou verziou príčiny nehody je chyba posádky, alebo zlyhanie systému. Vyšetrovatelia však nevylúčili ani verziu úmyselného útoku na lietadlo.
Spoločnosť Rosaviacia potvrdila, že lietadlo pred odletom prešlo prehliadkou a štandardnou prevádzkovou údržbou. Žiadne nedostatky po nej neboli nahlásené.
Svedkovia katastrofy uviedli, že počuli výbuchy, po ktorom sa lietadlo rozlomilo vo vzduchu, na zem postupne dopadli trosky.
Podľa informácií z ruských médií mal havarovaný Jak 42 jednoročnú licenciu, ktorá mala vypršať o tri týždne.
Jak 42 je u pilotov obľúbený stroj
Padnuté lietadlo
Jak-42 - všeobecné údaje
Prvý let v roku 1975 Do prevádzky bolo zavedené v roku 1980 Kapacita: 120 cestujúcich Rozpätie: 34,88 m Dĺžka: 36,38 m Max. rýchlosť: 810 km/h Dolet: Dolet: 4100 km
zdroj: wikipedia
Jak 42 je osobné lietadlo na prepravu na menšie vzdialenosti. Začalo sa na ňom pracovať, keď bolo nutné nahradiť lietadlá Tu 134 a Il 18. Prvýkrát letelo skúšobne 8. marca 1975 a certifikované pre verejnú dopravu bolo v roku 1980.
„Toto lietadlo je u pilotov veľmi obľúbené a spoľahlivé. Nepamätám sa, žeby sa s ním boli väčšie problémy, je dobre ovládateľné,“ hovorí skúsený pilot a letecký expert Sergej Talalajev.
Posledná veľká havária lietadla Jak-42 sa udiala v roku 2003, keď sa v horách zrútil stroj na linke z Kirgizska do Turecka. Zahynulo 75 ľudí.
JAK 42 bolo aj prvým medzinárodne úplne certifikovaným ruským lietadlom. Lieta bez obmedzenia vo všetkých európskych krajinách. Celkovo sa používa v osobnej doprave približne v 130 krajinách sveta.
Leteckí experti ho považujú za ideálne pre prepravu 20 - 40 osôb, jeho cena je približne 12,5 milióna dolárov, vo VIP úprave 18,5 milióna dolárov.
Lietadlo bolo v prevádzke od roku 1993Je už známe, že havarované lietadlo Jak 42 s výrobným kódovým označením RA-42434 bolo dané do používania 1. októbra 1993.
Najskôr patrilo leteckej spoločnosti Orelavia Universal. V roku 1997 ho kúpila spoločnosť Bykovo-Avia. V roku 2005 prešiel do spoločnosti Aerorent. V spoločnosti Jak - Servis lietalo od septembra 2009.
K 1. januáru 2011 malo nalietaných celkovo 6 310 letových hodín pri limite 15-tisíc letových hodín. Priemerne nalietalo 29 hodín za mesiac, lietalo trikrát za týždeň. Priemerná dĺžka letu bola dve hodiny.
Na palubu sa zmestilo 73 pasažierov, malo úpravu s VIP salónom.
Bývalé sovietske vojenské letiskoLetisko Tunošna sa nachádza asi 17 kilometrov od Jaroslavle (asi 260 km od Moskvy). Je bývalým vojenským letiskom.
Je spôsobilé na pristávanie a odlety všetkých typov bežných dopravných lietadiel a helikoptér, vrátane ťažkých lietadiel. Odbavujú tu 15 – 17 letov denne.
Pravidelne ho využívajú aj miestne športové kluby – hokejový Lokomotiv a futbalový Šinnik.
Chronológia havárií ruských lietadielod roku 1993
8. februára 1993 - Iránske dopravné lietadlo TU-134 na linke Teherán-Mašhad sa zrútilo po zrážke so stíhacím bombardérom SU-22 asi 15 kilometrov od Teheránu. Zrážka si vyžiadala 131 obetí.
3. januára 1994 - Všetkých 124 osôb na palube ruského lietadla TU-154 zahynulo pri havárii v sibírskej oblasti na linke Irkutsk-Moskva.
6. júna 1994 - Lietadlo TU-154 spoločnosti China Northwest Airlines na linke Si-an - Kanton sa zrútilo krátko po štarte, nešťastie si vyžiadalo 161 obetí.
25. októbra 2000 - Ruské vojenské lietadlo IL-18 havarovalo v gruzínskych horách, o život prišlo 82 ľudí.
3. júla 2001 - Lietadlo TU-154 sa zrútilo pri sibírskom meste Irkutsk, zahynulo 145 osôb.
4. októbra 2001 - Ruské lietadlo TU-154 letiace z Izraela sa zrútilo do Čierneho mora po zásahu zablúdenou ukrajinskou raketou počas vojenského cvičenia na Kryme. Zomrelo všetkých 78 ľudí na palube.
1. júla 2002 - TU-154 baškirských aerolínií sa zrazilo počas letu s nemeckým nákladným lietadlom nad juhozápadom Nemecka, zomrelo 71 ľudí, z toho bolo 52 detí a mladých ľudí.
19. februára 2003 - Najmenej 280 ľudí zahynulo pri havárii vojenského lietadla AN-76, ku ktorej došlo na juhovýchode Iránu. Obete boli príslušníkmi iránskych elitných Revolučných gárd. Príčinou havárie boli nepriaznivé poveternostné podmienky.
8. mája 2003 - Desiatky vojakov s manželkami a deťmi zahynuli po tom, ako sa otvorila zadná rampa lietadla IL-76 nad juhovýchodom Konžskej demokratickej republiky. Stroj pilotovala ruská posádka, ktorej sa ho podarilo obrátiť a pristáť na letisku v Kinshase. Nehodu prežilo asi 40 z takmer 200 ľudí.
24. augusta 2004 - Čečenskí samovražední atentátnici vyhodili do vzduchu v niekoľkominútovom odstupe dve dopravné lietadlá po štarte z Moskvy. Zomrelo 89 ľudí.
3. mája 2006 - Stroj najväčšej arménskej leteckej spoločnosti Armavia typu Airbus A-320 letiaci z arménskej metropoly Jerevan sa ráno počas búrky krátko pred pristátím v ruskom letovisku Soči zrútil do Čierneho mora. Nehodu neprežil nikto zo 105 cestujúcich a ôsmich členov posádky.
9. júla 2006 - Airbus A-310 ruskej leteckej spoločnosti S7 zišiel z pristávacej dráhy na letisku v sibírskom meste Irkutsk. V plameňoch našlo smrť 124 pasažierov.
22. augusta 2006 - Lietadlo TU-154 ruskej spoločnosti Puľkovo so 171 osobami na palube sa zrútilo v blízkosti ukrajinského mesta Doneck. Nehodu nikto neprežil.
17. marca 2007 - TU-134 leteckej spoločnosti Utair havaroval za silnej hmly v blízkosti mesta Samara na Volge. Zahynulo šesť z 57 ľudí na palube.
29. júla 2007 - Nákladné lietadlo AN-12 havarovalo pri štarte na moskovskom letisku Domodedovo, zomrelo všetkých sedem členov posádky.
26. mája 2008 - Pri havárii nákladného lietadla AN-12 pri meste Čeľjabinsk na Urale prišlo o život deväť členov posádky.
14. septembra 2008 - Boeing 737-500 ruskej leteckej spoločnosti Aeroflot havaroval na okraji uralského mesta Perm, pri páde stroja prišlo o život všetkých 88 ľudí na jeho palube.
1. novembra 2009 - Pri havárii lietadla ruského ministerstva vnútra neďaleko mesta Mirnyj zahynulo všetkých 11 osôb. Lietadlo typu Il-76 sa zrútilo krátko po štarte dva až tri kilometre od mesta Mirnyj, smerovalo do Irkutska. Na palube bola sedemčlenná posádka, ako aj štyria členovia náhradnej posádky.
1. januára 2011 - Ruskému dopravnému lietadlo Tu-154M so 124 ľuďmi na palube sa počas rolovania pred vzlietnutím na zasneženej letiskovej dráhe na Sibíri vznietil motor a stroj následne vybuchol. Zahynuli traja ľudia a 43 utrpelo zranenie.
tasr
Autor: izvestia.ru/maj