Znie to milo. Šestnásť šéfov najväčších francúzskych firiem sa rozhodlo vzdať kúsku svojho bohatstva, aby zachránili Francúzsko a Európu.
Nedá sa nesúhlasiť. V čase, keď si väčšina Francúzov uťahuje opasky a vláda ohlasuje nové oddlžovacie kúry, podpísali výzvu, v ktorej ponúkajú „výnimočný príspevok“ z vlastného vrecka. Vraj chcú pomôcť znížiť hrozivý štátny dlh.
Výnimočný príspevok
Vyzerá to pekne. Pri podpisoch sa skvejú mená pilierov francúzskej ekonomiky: ropný gigant Total, nadnárodná banka Société Générale, celosvetová automobilka PSA Peugeot Citroën aj L'Oréal.
Dáva to zmysel. Zobrali si príklad zo šéfa najväčšej francúzskej reklamnej firmy Publicis, ktorý ako prvý ponúkol „výnimočný príspevok“. Ten zase nasledoval lamentovanie amerického miliardára Warrena Buffetta, že platí prinízke dane.
Bolo by to všetko šľachetné, keby neplatilo, že najväčšie francúzske firmy takmer neplatia dane. Alebo ich platia inde.
Na správu vládneho poslanca Gilla Carreza netreba dlhú pamäť – vydal ju len v júli. Podľa údajov z ministerstva financií zistil, že 40 francúzskych gigantov zaplatilo v rokoch 2007 – 2009 daň 0,4 percenta zo svojho obratu vo Francúzsku. Teda žiadnu, ak ju zaokrúhlime.
PR kampaň
Už predtým bolo známe, že vďaka zákrutám daňového systému, vykazovaniu zisku v zahraničí i účtovným trikom štátu odvádzajú len osem percent zo zisku. Malé a stredné podniky? Dvadsaťdva percent.
Francúzski boháči nemusia núkať „výnimočný príspevok“. Postačí, keď ich firmy zaplatia dane. Inak je to len PR.