NEW YORK, BRATISLAVA. Na súde v štáte New York Mahlon Richards povedal, že ich úlohou bolo „prevážať vládnych zamestnancov a ich hostí“.
„Hostí?“ zháčil sa prítomný sudca podľa záznamu. „Hostí,“ trval na svojom vtedajší riaditeľ súkromnej leteckej spoločnosti Richmor. Po chvíli však bol konkrétnejší. „Boli to zlí ľudia. Teroristi.“
Do 12 hodín pripravené FAKTY Tajné lety CIA
Americká tajná služba začala mimosúdne prevážať a držať podozrivých z terorimu krátko po 11. septembri 2001. Držali ich v tajných väzniciach vo svete, ale aj v Poľsku a Bukurešti. Údajne ich tam aj mučili. Využívali pri tom sieť súkromných spoločností. Prax zakázal až prezident Barack Obama v roku 2009.
Spoločnosť Richmor bola súčasťou siete súkromných firiem, ktoré pre americkú tajnú službu CIA v rokoch po 11. septembri 2001 pomáhali v tajnosti prevážať ľudí podozrivých z terorizmu.
Američania ich držali v tajných väzniciach v spriatelených krajinách vrátane Poľska či Rumunska. Mnohých tam aj mučili, napríklad použitím waterboardingu.
Štyri roky trvajúci súdny proces v americkom štáte New York medzi spoločnosťou Richmor, ktorá vlastnila lietadlo, a spoločnosťou Sportsflight, ktorá pôsobila ako spostredkovateľ, potvrdil, že CIA si najímala súkromné spoločnosti na nelegálny prevoz väzňov.
Proces odhalil tiež detaily, ako tajné lety fungovali. O súde v stredu informovala britská ľudskoprávna organizácia Reprieve, ktorá informácie posunula americkým a britským médiám.
Lietadlo Gulfstream IV malo byť k dispozícii na lety CIA do 12 hodín od požiadavky. Za hodinu si spoločnosť žiadala 4900 dolárov. Podľa Guardianu chcela vláda „najlacnejšie lietadlo, ktoré splní misiu“.
Celkovo nalietalo v tajných letoch s podozrivými teroristami podľa Washington Post 1258 hodín.
CIA tak zaplatila asi šesť miliónov dolárov. Podľa Washingtonu Post používala CIA celkovo 26 lietadiel, ktoré si najímali cez štyri spoločnosti. Odhaduje sa, že vykonali viac ako tisíc letov. Celkovo tak zaplatili súkromným spoločnostiam desiatky miliónov dolárov.
Vlastník FC Liverpool Lietadlo Gulfstream IV patrilo americkému biznismanovi Phillipovi Morsemu, ktorý vlastní anglický futbalový klub FC Liverpool a tiež baseballový klub z Bostonu. Práve hráčov bostonských Red Sox prevážalo lietadlo v prestávkach medzi tajnými letmi s teroristami do Dubaja, Rímu, Káhiry či Bukurešti.
Detaily o tajných letoch sa nachádzajú vo viac ako 1500 dokumentoch, ktoré sa objavili na súde. Sú medzi nimi záznamy telefonátov, no hlavne faktúry. Napríklad tá na 301 113 dolárov za prevoz indonézskeho teroristu Encepa Nuramana cez Aljašku, Japonsko, Thajsko, Afganistan až do Srí Lanky.
„Tieto dokumenty nám dávajú bezprecedentný náhľad ako vláda outsourcovala prevozy, a tiež ako sa snažila komplikovane zakryť stopy,“ napísala na stránke Cori Criderová, šéfka organizácie Reprieve.