Agentúrny článok sme o 19:12 nahradili autorským článkom denníka SME.
PEKING, BRATISLAVA. Čínsku sieť rýchlovlakov často kritizovali za nedostatočné bezpečnostné opatrenia. Po havárii spred troch týždňov, pri ktorej zomrelo 40 ľudí, to prvýkrát priznáva aj Peking. Zareagoval pomerne radikálne – kým neskontrolujú bezpečnosť na celej sieti, nebude budovať nové železnice.
Rýchlovlaky sa stali symbolom modernizujúcej sa Číny. Prvú sieť otvorili len v roku 2007 a dnes už má krajina najväčšiu sieť takýchto železníc na svete.
FAKTY Rýchlovlaky
Rýchlovlaky jazdia rýchlosťou 200 km/h alebo viac. Najväčšiu sieť má Čína, takmer 10tisíc kilometrov. Už v roku 2012 by mala mať Čína väčšiu sieť ako ostatné krajiny sveta dokopy.
Po tragédii vo východočínskom meste Wenčou, kde sa zrazili dva rýchlovlaky, keď do jedného z nich udrel blesk a rušňovodič nad ním stratil kontrolu, však množstvo ľudí na internete kritizovalo vládu za nezvládnutie situácie. Tá síce nemusí svoju moc obhájiť vo voľbách, no na priaznivej verejnej mienke jej záleží.
Už pri stavbe niektorých tratí sa navyše objavovali podozrenia z korupcie.
Vláda preto musela reagovať. Po vlne kritiky ministerstvo propagandy zakázalo akékoľvek negatívne informovanie o zrážke. A kabinet prišiel s ráznym rozhodnutím o zastavení výstavby tratí.
Okrem toho sa zmení aj prevádzka na súčasných tratiach. Rýchlovlaky pôjdu pomalšie ako doteraz, priemerne sa ich rýchlosť zníži o 50 kilometrov za hodinu. Medzi odchodmi vlakov budú dlhšie intervaly, aby sa znížilo riziko zrážky.
Za zrážku vo Wenčou však zatiaľ nikoho neobvinili. Poruchu priznala len firma, ktorá na trať dodala signalizačné zariadenia.