PARÍŽ. Vo Francúzsku dnes nastalo pobúrenie nad vyšetrovaním pádu lietadla spoločnosti Air France do Atlantického oceánu z roku 2009. Vyšlo totiž najavo, že francúzski vyšetrovatelia očistili predbežnú správu od informácií a odporúčaní, ktoré mohli byť priťažujúcimi okolnosťami pre výrobcu lietadiel Airbus.
Rodiny francúzskych obetí tejto havárie uviedli, že vyšetrovanie ministerstva dopravy je po odhaleniach "úplne nedôveryhodné". Nehoda lietadla, ktoré štartovalo v brazílskom Riu de Janeiro a smerovalo ponad Atlantik do Paríža, sa stala 1. júna 2009. Vyžiadala si životy všetkých 216 pasažierov, vrátane troch slovenských občanov, a 12 členov posádky.
Robert Soulas, predseda združenia zastupujúceho rodiny, vo vyhlásení uviedol, že vývoj situácie spôsobil "bezprecedentnú krízu dôvery vo vyšetrovanie úradov".
Hlavná odborová organizácia pilotov SNPL medzitým vyhlásila, že uvažuje o pozastavení svojej spolupráce s vyšetrovaním.
Francúzsky denník Les Echos informoval, že Úrad pre vyšetrovanie a analýzy nehôd (BEA), patriaci pod francúzske ministerstvo dopravy, vypracoval 29. júla náčrt predbežnej správy o lete 447 a zámerne z neho vynechal kritiku, ktorá sa týkala fungovania výstražného systému Airbusu A330.
Výstražný systém je vlastne alarm, ktorý sa spustí a vydáva zvuk vždy, keď rýchlosť lietadla klesne pod úroveň potrebnú pre lietanie.
V posledných minútach tragického letu sa tento alarm spustil na 54 sekúnd, ale potom stíchol, a keď lietadlo stratilo výšku, opakovane sa zapínal a vypínal.
Piloti medzitým zápasili zo všetkých síl, aby lietadlo ovládli, pretože autopilot sa odpojil, keď stroj vletel do búrky.
Získali tak určitý čas, ale lietadlo nakoniec spadlo do Atlantického oceánu medzi Brazíliou a africkým pobrežím.
Náčrt správy uvádzal, že zmätočné fungovanie výstražného systému - spôsobené zlyhaním meračov rýchlosti letu čiže Pitotových trubíc - "výrazne prispelo k ťažkostiam, ktoré mala posádka pri analyzovaní situácie, obzvlášť kapitán".
Náčrt správy takisto odporúčal Európskej agentúre pre bezpečnosť letectva (EASA), aby preverila fungovanie výstražných systémov.
Tieto zistenia však boli vynechané zo správy z 29. júla, ktorá sa zameriavala najmä na úlohu pilotov. Správa uvádzala, že nedodržali štandardné postupy a boli nedostatočne vycvičení pre situáciu, v akej sa ocitli.
Letecká spoločnosť Air France a rodiny obetí reagovali na správu s pobúrením a vyhlásili, že podcenila technické problémy, ktoré postihli lietadlo.
Pod nátlakom situácie BEA v utorok večer oznámila, že s oneskorením uvažuje o zverejnení svojich odporúčaní týkajúcich sa výstražného systému.
Úrady vyšetrujú po nehode výrobcu Airbus aj spoločnosť Air France pre podozrenie z neúmyselného zabitia. Francúzsky štát má podstatný kapitálový podiel v Airbuse.
Záverečná správa o príčine leteckej havárie sa očakáva v polovici roka 2012.