SME

Dnes je 35 rokov od dlho utajovanej leteckej tragédie v Bratislave

Na informácie o nešťastí uvalili vtedy oficiálne miesta embargo. Prístup na obľúbené bratislavské kúpalisko bol zakázaný ešte aj v roku 1979.

Na informácie o nešťastí uvalili vtedy oficiálne miesta embargo. Prístup na obľúbené bratislavské kúpalisko bol zakázaný ešte aj v roku 1979.

BRATISLAVA. Pred 35 rokmi, 28. júla 1976 sa bratislavské prírodné kúpalisko Zlaté piesky stalo dejiskom jedného z najväčších leteckých nešťastí v dejinách bývalého Československa. Rovno doprostred jazera sa zrútilo lietadlo IL-18 OK NAB. Let OK 001 smeroval z Prahy do Bratislavy.

Trup lietadla sa rozlomil a nad hladinou zostala zadná časť aj s kormidlom. Záchranárom trvalo dlhšie, kým sa dostali k havarovanému stroju. K jazeru nebol dobrý prístup, obklopovalo ho kukuričné pole. Na pomoc prišli aj ľudia z okolia a návštevníci prírodného kúpaliska. Žiaľ neskoro.

SkryťVypnúť reklamu

Zahynulo takmer 80 ľudí

Podľa dostupných prameňov si tragédia vyžiadala životy 70 pasažierov a šiestich členov posádky. Jeden z cestujúcich - muž z okresu Litoměřice umrel na následky ťažkých zranení po prevoze do nemocnice. Informácie o počte ľudí, ktorí nehodu prežili, sa rôznia. Niektoré zdroje hovoria o piatich cestujúcich, iné o troch. Všetci zachránení sedeli v zadnej časti lietadla.

Na informácie o nešťastí uvalili vtedy oficiálne miesta embargo. Prístup na obľúbené bratislavské kúpalisko bol zakázaný ešte aj v roku 1979. Do vody uniklo asi 6500 kilogramov leteckého benzínu.

Lietadlo pilotoval kapitán Svatoslav Rosa z Ostravy. Starší typ Iľjušina sa dva dni pred haváriou vrátil z líbyjského Tripolisu, kde už mal vážne technické problémy. Odmietnuť letieť pre nespôsobilosť stroja bolo v tých časoch v Československu nepredstaviteľné.

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlu nefungovali dva motory

Výsledky vyšetrovania potvrdili slová očitých svedkov tragickej udalosti - lietadlo sa tesne pred pádom na vodnú hladinu nachádzalo príliš vysoko a malo priveľkú rýchlosť. Piloti sa tieto nedostatky rozhodli kompenzovať nedovolenými a riskantnými postupmi pri klesaní, pričom tretí motor lietadla mal znefunkčniť požiar krátko po štarte z Prahy, štvrtý motor vypli samotní piloti údajne omylom.

Lietadlo, ktorému fungovali iba motory na ľavom krídle, sa dostalo do polohy, z ktorej sa už nedalo ovládať. Začalo prudko klesať, vo výške zhruba 40 metrov preletelo ponad riadiacu vežu bratislavského letiska a v ostrom pravom náklone si to nasmerovalo rovno k jazeru, kde sa zrútilo.

Márna bola snaha posádky o reštartovanie, už bolo neskoro. Keďže lietadlo malo dva motory nefunkčné, nemalo potrebný ťah, rýchlosť a hlavne nedokázalo nabrať výšku na ďalší štart.

SkryťVypnúť reklamu

Kapitánovi údajne zamietli núdzové pristátie

Po nešťastí sa objavili informácie, že kapitán lietadla žiadal o núdzové pristátie v Brne na území Moravy. Tam ho odmietli údajne kvôli prítomnosti vietnamskej delegácie. Ďalším argumentom bola rekonštrukcia pristávacej dráhy.

Pilotovi ponúklo možnosť núdzového pristátia letisko vo Viedni. S tým vraj nesúhlasili oficiálne miesta v Prahe. Dôvodom bolo, že nie je žiaduce, aby lietadlo zo socialistického Československa muselo pristáť v kapitalistickom Rakúsku.

Skúsení piloti potvrdili, že lietadlo typu Iľjušin Il-18 (OK-NAB) bol v tom čase síce výbehový ale mimoriadne spoľahlivý typ lietadla, ktorému neprekážalo ani nie príliš jemné zaobchádzanie.

Lietadlo mohlo byť aj preťažené, znieslo mimoriadne veľké klesanie a dokázalo letieť, stúpať a pristáť aj s dvoma fungujúcimi motormi. Jediným rizikom tohto typu stroja bolo ovládanie motorov, ktoré si žiadalo osobitný prístup.

SkryťVypnúť reklamu

zdroje: www.ivanka.sk, www.letectví.cz.

Na pomoc prišli aj ľudia z okolia a návštevníci prírodného kúpaliska.

Hasiči po príchode na Zlaté piesky vošli ťažkou tatrovkou úplne nezmyselne na breh jazera a zapadli do piesku. Spočiatku bezradné záchranárske práce sa tak navyše spomalili a najprv sa vyťahovalo zapadnuté auto.

Potápači čakali na svoju chvíľu a ako jedni z mála sa správali profesionálne.

Prípravy potápačov na záchranné práce.

Potápači smerujú k vraku lietadla.

Prípravy na vyťahovanie vraku sa rozbehli po príchode vojenskej techniky. Trosky lietadla ťahali navijakom tohto vojenského pásového vozidla.

Do chaosu na brehu jazera a zdĺhavých príprav na vyťahovanie vraku lietadla nalietaval a odlietaval vojenský vrtuľník.

Film z tejto kamery zmizol. V pozadí na jazere potápači v akcii.

SkryťVypnúť reklamu

Pri pomalom vyťahovaní navijakom sa postupne vynáral z vody chvost lietadla.

Pri brehu už bolo vidieť identifikačné znaky a československú vlajku na zadnom krídle.

Napätie na brehu pri vyťahovaní lietadla.

Posledné metre a o chvíľu bude zadná časť lietadla, ktoré sa po páde na hladinu rozlomilo, celá na brehu Zlatých pieskov.

V týchto okamihoch nikto nič nehovoril, nepadali už žiadne pokyny, ľudia strnulo stáli okolo a bolo počuť len zvuk navijaku.

Navijak sa zastavil, vypli motory a rozhostilo sa ticho.

Pohľad do vnútra ohromil každého, cestujúci, zjavne utopení sedeli v sedadlách zapnutí v pásoch.

Autor: FOTO: ARCHÍV TASR, Juraj Pucher

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 355
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 052
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 654
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 592
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 362
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 123
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 270
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 190
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Miesto incidentu v Passau.

Medzi piatimi zranenými je aj jeho manželka a päťročná dcéra.


TASR
Andrej Babiš.

Vládna koalícia Spolu by mala 22,3 percenta a hnutie STAN 10,8 percenta hlasov.


SITA
Maďarský premiér Viktor Orbán.

Zhromaždenie sa bude konať v meste Montargis.


TASR 4
Nemecká polícia

Pri zásahu bola útočníčka postrelená a neskôr zomrela.


TASR

Sportnet

Kylian Mbappé strieľa gól v zápase Nemecko - Francúzsko v súboji o bronz v Lige národov UEFA.

Francúzsko zdolalo domáce Nemecko v zápase o 3. miesto v Lige národov UEFA, pozrite si priebeh a výsledok.


a 1 ďalší
Tréner Julian Nagelsmann.

Nemecko na domácej pôde neuspelo v zápase o 3. miesto v Lige národov, keď podľahlo Francúzsku.


TASR
Tréner Slovana Vladimír Weiss st. a vpravo jeho asistent Boris Kitka.

Dianie v Slovane Bratislava v uplynulých týždňoch naznačuje, že neľahká situácia vládne pri tvorení nového kádra.


SITA
Viktória Chladoňová v drese tímu Visma Lease a Bike.

V súťaži o biely dres skončila tretia.


SkryťZatvoriť reklamu