MOSKVA, PRAHA. Loď bola príliš stará a zle udržiavaná. To je zatiaľ hlavná verzia vyšetrovateľov, ktorí objasňujú príčinu potopenia lode Bulgaria a smrti najmenej 110 osôb.
Loď, ktorú vyrobili v bývalých československých lodeniciach v Komárne, sa potopila v nedeľu na ruskom veľtoku Volga.
Vek nemusí byť problémom
Potápači ministerstva pre výnimočné situácie do pondelka vytiahli z dna rieky 54 tiel. Podarilo sa im zachrániť 49 pasažierov. Celkovo na palube cestovalo 208 osôb.
Svedkovia tvrdia, že hladina sa nad Bulgariou zatvorila už tri minúty po tom, ako začala klesať. Ľavý motor podľa svedkov nefungoval už pred vyplávaním 56 rokov starého plavidla.
Odborníci hovoria, že viac ako na roku výroby záleží na stave, v akom plavidlo udržiavajú.
„Máme vo flotile lode z roku 1938 a prevádzkujeme ich úplne bez problémov. Dá sa povedať, že životnosť lode je neobmedzená,“ povedal pre Lidovky.cz Dušan Sahula, ktorý organizuje plavby na parníkoch po Vltave.
Preťaženie
Vzhľadom na zlý stav Bulgaria nemala ani povolenie na plavbu s cestujúcimi. Naposledy prešla generálnou opravou pred 30 rokmi.
Podľa generálnej prokuratúry je technická verzia príčiny nešťastia hlavná, ale rozhodne nie jediná. Vyšetrovatelia zistili, že k jednej z najväčších riečnych katastrof v histórii Ruska došlo pre viacero nešťastných náhod a ľudských zlyhaní.
Okrem staroby plavidla zohralo úlohu i to, že bolo preťažené. Na dvoch palubách mohlo byť podľa technických parametrov maximálne 140 ľudí. Nalodilo sa ich najmenej 208.
Zamestnanci prístavu v Kazani však uviedli, že 70 ľudí navyše nemôže takú veľkú loď „vyviesť z miery“ a spôsobiť jej naklonenie. Údajne pri predchádzajúcej výletnej plavbe loď viezla vyše tristo ľudí a nemala s tým žiadne problémy.
Spoluzodpovedný za smrť desiatok ľudí je vlastník lode Kamská riečna paroplavba aj firma, ktorá si ju prenajala – firma AgroRečTur.
Kapitán nikoho nepočúval
Posádka aj plavidlo mali pochybnú povesť. Firma AgroRečTur v poslednom čase niekoľkokrát menila názov, pretože jej hrozil bankrot. Bulgaria, ktorá sa predtým volala Ukraina, mala krach podniku odvrátiť.
Pasažieri a časť posádky vraj dokonca požiadali kapitána, aby výletnú plavbu prerušil, no ten ich nepočúval. „Nevyšiel na palubu, aby niekomu niečo povedal. Namiesto toho sa rozhodol vyplávať,“ uviedol člen posádky.