Začiatkom 21. storočia opäť prichádza k slovu energia vetra a lode pomáhajú ťahať obrovské krídla, ktoré dokážu ušetriť až tridsať percent pohonných látok.
Po niekoľkých rokoch experimentov a skúšok ponúka nemecká firma SkySails prídavný automatizovaný systém veterného pohonu pre stredne veľké nákladné lode, ktorý má nielen znížiť spotrebu nafty, ale aj zvýšiť rýchlosť plavby. Princíp je veľmi jednoduchý – loď pomáha ťahať obrovské krídlo, pripomínajúce paraglajdový padák s plochou až 350 štvorcových metrov.
Krídlo je zhotovené z polyamidu a váži len okolo päťdesiat kíl. Do vzduchu ho dostane špeciálny vysúvací stožiar, ktorý je namontovaný na prednej časti lode. Ten natočí krídlo proti smeru vetra a po nafúknutí vzduchových komôr, ktoré dajú krídlu potrebný tvar, ho začne pomaly vypúšťať do výšky – princíp je rovnaký ako pri púšťaní šarkana.
Krídlo sa dokáže dostať až do výšky tristo metrov. Ovláda ho špeciálne zariadenie, ktoré podľa smeru a sily vetra krídlo natáča a maximalizuje tak energiu ťahu krídla, ktoré vraj dokáže vyvinúť ťahovú silu rovnakú ako jeden motor lietadla Airbus A 318.
Pri stále sa zvyšujúcich cenách ropy a čoraz tvrdších emisných predpisoch môže byť pomocné ťahanie lodí alternatívnym pohonom budúcnosti. Pri prvých skúškach krídlo dokázalo ušetriť desať až tridsať percent paliva, pri optimálnych podmienkach dokonca aj päťdesiat percent, čo pri jednej plavbe predstavuje úsporu aj niekoľko stotisíc eur. Skeptikov môžeme upozorniť, že vetra je nad oceánmi dostatok a momentálne je úplne zadarmo.
Autor: Dušan Tarageľ