Sprostredkovatelia majú poistencovi s poisťovňou vyrokovať lepšie podmienky. Letecké prevádzkové služby také šťastie nemali.
BRATISLAVA. Zhruba 14 miliónov eur si rozdelili od roku 2005 poisťovne a makléri za poistenie slovenského vzdušného priestoru. Súčasné vedenie nakupuje poistenie priamo, čo znamená pre podnik nižšiu cenu.
Poistka na sumu maximálne miliardu eur má pokryť prípadné škody, ktoré by spôsobil zlý postup dispečerov pri navigácii lietadiel nad Slovenskom.
Poistka slúži napríklad na vyplácanie odškodného pre pozostalých po obetiach leteckých nehôd, ktoré spôsobili dispečeri. Švajčiari ho využili pred deviatimi rokmi, keď vyplácali pozostalých z nehody pri nemeckom Überlingene. Zrážku lietadiel totiž zavinil švajčiarsky dispečer.
Bez poistenia alebo garancie štátu nemôže riadenie letovej prevádzky poskytovať služby.
Mohli získať státisíce eur Poistenie neba ide o poistenie zodpovednosti za škody pri poskytovaní leteckej navigácie, slovenskí dispečeri sú poistení na jednu miliardu eur, poistné na rok 2011 je 2,5 milióna eur, poistku kryjú poisťovne Allianz a Kooperativa, každá po 500 miliónov eur.
Maklérov, ktorí v uplynulých rokoch vyberali slovenskú poistku, zvolil štátny podnik Letové prevádzkové služby priamym zadaním. Zákon taký postup pripúšťa, pretože maklér poskytuje služby štátu zadarmo, odmenu dostáva od poisťovne.
Koľko dostávali za dohodenie miliardovej poistky, možno len odhadovať porovnaním s cenou po zmene spôsobu výberu poistky a podľa výšky priemernej odmeny pri podobných obchodoch.
Súčasný riaditeľ Letových prevádzkových služieb Miroslav Bartoš poistku na tento rok uzatvoril bez makléra, čím sa ročné poistné znížilo o 133-tisíc eur. Bartoš si netrúfa odhadnúť, či suma klesla, lebo poisťovňa už nemusela platiť aj maklérovi.
Štatistika Slovenskej asociácie sprostredkovateľov v poisťovníctve hovorí, že priemerná odmena maklérovi pri neživotnom poistení je 15 percent z poistného. Vlani by tak maklér získal približne 400-tisíc eur z poistného, ktoré bolo 2,7-milióna eur.
Poisťovne Allianz a Kooperativa, ktoré miliardovú poistku kryjú, na otázky neodpovedali. Odvolali sa na obchodné tajomstvo.
Makléri sú ojedinelí Porovnanie s ČR V porovnaní s Českou republikou sú na Slovensku odhadované odmeny maklérovi rádovo vyššie. České riadenie letovej prevádzky má poistku na 475 miliónov eur a maklér získal za ročnú zmluvu 80-tisíc korún, čo je zhruba 3300 eur. Českí dispečeri vyberali makléra cez tender, pričom by zároveň nemal brať províziu od poisťovateľa.
V Česku sprostredkúva poistenie vzdušného priestoru tiež maklér. Vyberali ho v súťaži, česká štátna firma mu za sprostredkovanie ročne platí 80-tisíc korún.
Väčšina krajín makléra nepotrebuje. Poľsko a Maďarsko nakupovali poistku cez medzinárodný tender. Nóri zas cez prieskum trhu.
„Keď si to vieme zabezpečiť sami a lacnejšie, nevidel som opodstatnenie pre makléra,“ povedal Bartoš o uzatvorení poistky bez brokera.
Okolo Vladimíra Poóra Bývalý šéf Letových prevádzkových služieb Roman Bíro vybral na rok 2006 maklérsku firmu Saror Broker zo Žiliny. Tá na otázky SME neodpovedala.
V jej predstavenstve sedí Dušan Ježík, ktorý do roku 2007 riadil firmu Airport Parking. Tá dlhodobo získava na pre ňu výhodných kontraktoch so štátnym letiskom v Bratislave.
Od roku 2007 riešila miliardovú poistku piešťanská firma Respect Slovakia. Medzi jej spoločníkov patrí aj Dušan Guľáš, ktorý sedí v predstavenstve trnavského Spartaka, ktorý patrí Vladimírovi Poórovi.
Maklérska firma Respect Slovakia na otázky SME týkajúce sa jej provízií a spôsobu získania zákazky neodpovedala, odvolala sa na obchodné tajomstvo.
„Transparentnosť a etický rozmer tohto prípadu neboli žiadnym kontrolným subjektom spochybnené,“ odpísal právnik firmy Marek Benko. Otázky označil za „účelové, indikujúce spôsob napomáhania nekalému konkurenčnému boju“.
Novú poisťovňu určí súťaž
Dispečeri si sľubujú od medzinárodnej súťaže aj lepšiu cenu.
BRATISLAVA. Sumou, ktorú Slovensko platí za poistenie vzdušného priestoru, vedie rebríček krajín V4. Zo sumy 1,7 milióna eur v roku 2006 zdraželo o rok neskôr na 2,7 milióna eur. Toľko stálo aj vlani.
Česko, ktoré je poistené na 475 miliónov eur, platí ročne 568-tisíc eur. „Je to porovnateľné s ostatnými poskytovateľmi leteckých navigačných služieb v Európe,“ tvrdí hovorca českých navigátorov Richard Klíma.
HungaroControl je poistený na 1,2 miliardy dolárov (840 miliónov eur). Ročne platí 1,4 milióna dolárov (necelý milión eur). „Poistka kryje aj riziko vojny a teroristického útoku,“ povedala hovorkyňa HungaroControlu Erika Sági. Poľsko, ktoré vyberalo poisťovňu cez medzinárodný tender, platí 1,9 milióna eur. V cene sú však aj iné druhy poistenia.
Allianz a Kooperativa sa k poisteniu dostali cez prieskum trhu. Letové prevádzkové služby (LPS) v ňom zisťovali len to, kto by dokázal poistiť vzdušný priestor na miliardu eur. Kontrakt s nimi sa končí tento rok. „Poisťovňu na ďalšie roky vyberieme cez medzinárodný tender,“ vraví riaditeľ LPS Miroslav Bartoš.
Adam Valček