AKTUALIZOVANÉ 17:04

Potopenie lode na Volge neprežilo vyše sto ľudí

Podľa najnovších informácií za príčinou tragédie nemusela byť preťaženosť lode, ale nefunkčný motor.

Príbuzní obetí na brehu rieky.(Zdroj: TASR/AP)


NIŽNÝ NOVGOROD, MOSKVA. Viac ako sto ľudských životov si s najväčšou pravdepodobnosťou v nedeľu vyžiadalo potopenie výletnej lode na rieke Volga.

Približne sto potápačov pokračovalo vo vyťahovaní tiel. Mnohých mŕtvych našli vnútri vraku - v kajutách, v reštaurácii a v bare. Tatárska republika vyhlásila na utorok deň smútku.

Pravdepodobnou príčinou tragického incidentu bolo preťaženie 55 rokov starej lode, na ktorej sa v inkriminovanom okamihu malo nachádzať aj približne 30 detí.

Vyšetrovatelia podľa prvých správ vychádzajú z toho, že kapitán vzal na palubu priveľa pasažierov a nedbal na predpovede počasia.

Úrady dnes zvýšili bilanciu obetí na 41 mŕtvych. Deň po nehode zostáva nezvestných asi 80 ľudí.

Navine mohol byť aj nefunkčný motor

V ruských médiách sa taktiež objavili informácie, že príčinou tragédie nemusela byť preťaženosť lode, ale kombinácia nepriaznivého počasia a technických nedostatkov plavidla.

Údajne nefungoval jeden z motorov, čo podľa odborníkov mohlo zohrať kľúčovú úlohu pri potopení. Kapitán však vydal pokyn vyplávať aj napriek tomu, že o problémoch s motorom bol informovaný.

Na palube sa v čase nehody nachádzalo 208 ľudí. Nie všetci cestujúci boli podľa neho na zverejnenom zozname pasažierov a členov posádky.

Osemdesiatmetrov dlhý stroj išiel podľa očitých svedkov ku dnu za tri minúty, vo vzdialenosti niekoľkých kilometrov od brehu.

Jeden zo zachránených, ktorého cituje portál britskej spravodajskej stanice BBC potvrdil, že išlo o "zlé a veľmi staré plavidlo". Ruský prezident Dmitrij Medvedev už nariadil okamžité vyšetrenie okolností tragédie.

Vyšetrovatelia podľa miestnych médií zistili, že loď mala problémy s motorom už na začiatku plavby.

Všetci cestujúci boli z krajín bývalého ZSSR

Ruské ministerstvo pre mimoriadne situácie zverejnilo v noci nadnes na svojej stránke zoznam cestujúcich a členov posádky, ktorí boli na palube potopenej výletnej lode Bulgaria.

Na zozname, prevzatom aj agentúrou RIA Novosti, sa nenachádzajú žiadni cudzinci zo štátov mimo Ruska alebo bývalých sovietskych republík.

Plavidlo malo oficiálne kapacitu na prepravu maximálne 120 ľudí.

Zachrániť sa podarilo 80 osôb, päť tiel, vrátane jedného dieťaťa, vytiahli záchranári z rieky Volga už bez známok života.

K potopeniu výletnej lode došlo o 11.58 h SELČ. Loď smerovala s turistami do regionálnej metropoly Kazaň, ležiacej okolo 800 kilometrov východne od Moskvy.

Potopila sa približne tri kilometre od brehu v 20-metrovej hĺbke.

Záchranné práce komplikuje vietor a vlny

Záchranné práce v oblasti lodnej havárie sa nezastavili ani v noci, ale komplikuje ich silný vietor a veľké vlny.

Na dne rieky je navyše silný prúd, ktorý s loďou hýbe. Do 04.00 h miestneho času uskutočnili potápači osem ponorov.

Ruské ministerstvo pre mimoriadne situácie vyslalo v noci nadnes do Tatarstanu lietadlo so skupinou záchranárov a špeciálnou potápačskou technikou.

Ruské ministerstvo dopravy vo vyhlásení uviedlo, že potopená loď úspešne prešla pravidelnou technickou kontrolu 15. júna tohto roku a bola jej povolená ďalšia prevádzka.

Loď mala všetko potrebné záchranné vybavenie, vrátane nafukovacích člnov pre 120 osôb, dvoch záchranných člnov pre 36 osôb, 165 záchranných viest pre dospelých a 12 pre deti.

Ruský Zväz turistického priemyslu však tvrdí, že loď vyrobená v bývalom Československu roky neprešla kontrolou či rekonštrukciou na rozdiel od ostatných výletných lodí používaných na plavby po rieke Volge.

Najväčšie lodné nešťastia za posledných päť rokov:

3. február 2006 - Egyptská loď s viac ako 1400 ľuďmi na palube sa potopila v Červenom mori potom, čo v podpalubí vznikol požiar; zomrelo vyše 1000 osôb.

23. marec 2006 - Cez sto ľudí sa utopilo, keď sa neďaleko kamerunského prístave Kribi potopila loď so 150 cestujúcimi.

6. apríl 2006 - Pri potopení trajektu v Džibuti zahynulo vyše sto ľudí.

30. december 2006 - Loď, na palube ktorej bolo možno až 800 pasažierov, sa potopila v búrke vo vodách pri indonézskeho ostrova Jáva. Zachránených bolo asi 200 ľudí.

21. jún 2008 - V potopenom filipínskom trajekte Princess of the Stars, ktorý sa prevrátil pri tajfúne, zostalo uväznených niekoľko stoviek ľudí (asi 850), zachrániť sa podarilo len 56.

11. január 2009 - Pri východnej Indonézii sa v búrke potopil trajekt s 250
pasažiermi a 17-člennou posádkou. Zachrániť sa podarilo len 20 osôb.

1. apríl 2009 - Líbyjské úrady našli 100 utopených utečencov, ktorých loď sa niekoľko dní predtým potopila pri brehoch Líbye. Vysídlenci z rôznych krajín Afriky sa asi snažili dostať do Talianska.

10. september 2009 - Asi 200 ľudí, väčšinou detí, sa utopilo po potopení lode pri pobreží afrického štátu Sierra Leone.

28. júl 2010 - V západokonžskej provincii Bandundu, asi 300 kilometrov východne od hlavného mesta Kinshasy, sa na rozbúrenej rieke prevrátila preťažená loď, vyše 140 ľudí zahynulo.

6. apríl 2011 - Loď s 200 africkými emigrantmi sa potopila asi 70 kilometrov juhozápadne od juhotalianskeho ostrova Lampedusa v rozbúrenom mori, zachránilo sa len asi 50 utečencov.

2. máj 2011 - Na rieke Kasai v strednom Kongu sa prevrhla zrejme preťažená loď, utopilo sa asi 130 ľudí.

10. júla 2011 - Ruský výletný parník Bulgarija s dvoma stovkami ľudí na palube sa potopil na rieke Volga v centrálnom Rusku, nehodu zrejme neprežila viac než stovka osôb.

čtk

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 711
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 467
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 446
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 496
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 069
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 021
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 666
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 497
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 271
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 224

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

Neprehliadnite tiež

Svet

Rakúsko: Azylanta obvineného z pokusu o vraždu oslobodila porota

Sudcovia však verdikt zrušili. Prípad tak preberie Vyšší krajinský súd.

Svet

Hrozba výbuchu sopky na Bali je bezprostredná. Evakuovali 14-tisíc ľudí

So sťahovaním miestnych a zásobovaním pomáha armáda.

Svet

Sýrske demokratické sily dobyli najväčšie ropné pole v krajine

V provincii proti militantom bojujú ako povstalecké sily, tak aj vládne jednotky.

Svet

Macron po voľbách v Nemecku predstaví návrhy na reformu Únie

Nemecko a Francúzsko sa tradične vnímajú ako hybná sila európskej integrácie.