Bratislava 5. júla (TASR) - Signál ALPHA pre pilotov slovenských migov, ktorými chránia vzdušný priestor, znamená, že musia byť vo vzduchu do 15 minút a riešiť reálny problém. Slovenské letectvo presný počet týchto letov tají, avšak naznačuje, že počas roka ich býva len niekoľko.
Najčastejšou príčinou vyhlásenia signálu ALPHA je podľa povereného hovorcu Ozbrojených síl SR Petra Michnicu strata rádiového spojenia medzi pilotom civilného lietadla a stanovišťom riadenia letovej prevádzky.
Názov pre "cvičný signál ALPHA" je TANGO, len za prvý polrok 2011 ich bolo vyše sto, vlani 176. "Je to cvičný let lietadiel Pohotovostného systému a je to nácvik procedúr pri plnení možných úloh," povedal pre TASR Michnica.
Z taktického a ekonomického hľadiska sú na obranu vzdušného priestoru v pohotovosti dve lietadlá. "Zloženie a počet stanovuje Allied Air Command Ramstein. Na súčasnú situáciu potenciálnej hrozby a možné plnené úlohy v rámci Air Policing boli stanovené ako štandard dve lietadlá s určenou výzbrojou a vybavením," povedal Michnica.
České ministerstvo obrany uvádza, že ich stroje JAS-39 Grippen vzlietnu na signál ALPHA v priemere desať ráz za rok, ale napríklad v roku 2005 to bolo až 18 ráz. Výnimočný bol tiež rok 2009, pri misii Baltic Air Policing v Pobaltí štartovali na signál ALPHA osem ráz v priebehu štyroch mesiacov.