SME

Slovenské ultraľahké lietadlá Dynamic WT9 lietajú po celom svete

Už viac než 420 dvojmiestnych ultraľahkých lietadiel typu Dynamic WT9 vyrobili od roku 2001 v neveľkej firme Aerospol spol. s r. o. v Prievidzi.

Prievidza 4. júla (TASR) - Už viac než 420 dvojmiestnych ultraľahkých lietadiel typu Dynamic WT9 vyrobili od roku 2001 v neveľkej firme Aerospol spol. s r. o. v Prievidzi. Okrem toho ďalších 50 si ich doma poskladali technicky zdatní zákazníci z komponentov, ktoré v Prievidzi vyrobili. Výrazne tak prispievajú k rozvoju individuálnej leteckej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dynamic patrí vo svojej triede medzi svetovú špičku, a to pre svoje výborné letové vlastnosti a spoľahlivosť. Najviac ich lieta v Nemecku a vo Francúzsku, uviedol hlavný konštruktér lietadla a spoločník vo firme Tadeáš Wala. Lietajú však na nich aj v ďalších krajinách Európy, v Austrálii, Novom Zélande, Iráne i v USA. Na Slovensku je ich približne 20, konštatoval Wala.

SkryťVypnúť reklamu

Postaviť malé motorové lietadlo, ktoré by bolo nielen bezpečné, ale relatívne dostupné aj pre širšiu verejnosť, bolo dlhoročným snom konštruktéra Walu. V minulosti sa profesijne zaoberal konštruovaním banských výstuží a iných zariadení pre podzemie, ale zároveň jeho vášňou bolo lietanie na bezmotorových lietadlách. Dovedna 11 rokov bol členom československej reprezentácie a už vtedy lietal na vetroni vlastnej konštrukcie. Po roku 1989 začal vetrone vyrábať. V priestoroch prievidzského letiska založil malú dielňu a neskôr aj spoločnosť Aerospol. Potom sa konečne pustil do realizácie svojho sna.

Desať rokov trvalo, kým bol na svete prototyp ultraľahkého lietadla s benzínovým motorom, ktorý dostal certifikát najskôr na Slovensku, potom v Českej republike a Nemecku a neskôr aj v ďalších európskych i zámorských krajinách. Uznávaní odborníci tvrdia, že Dynamic je v triede ultraľahkých lietadiel niečo ako mercedes medzi ostatnými automobilmi a sú prekvapení, že sa zrodilo bez účasti veľkého konštruktérskeho a výrobného zázemia.

SkryťVypnúť reklamu

Je vyrobené z moderných kompozitných materiálov a jeho hmotnosť je iba 275 kg. Dosiahne maximálnu rýchlosť 270 km, ale dokáže letieť aj rýchlosťou 60 kilometrov za hodinu. Optimálnou je však 200-km rýchlosť. Výhodou je, že motor spotrebúva klasický 95-oktánový bezolovnatý benzín. Plná 75-litrová nádrž vystačí na dolet 1200 km. Náklady na let, údržbu a celková cena je v porovnaní s inými lietadlami svojho druhu približne tretinová. Podľa medzinárodných noriem je lietadlo vybavené aj padákom. Ten sa v prípade poruchy pomocou rakety vystrelí, otvorí a bezpečne znesie na zem posádku i so strojom. Cena lietadla Dynamic WT9, podľa rozsahu technického vybavenia, je necelých 100.000 eur.

Lietadlá Dynamic si kupujú podnikatelia, ktorí sa chcú rýchlo prepraviť za svojimi obchodmi, ale najviac slúžia na športové účely. Mimoriadne sa osvedčujú pri vyťahovaní vetroňov do vzduchu pri hromadných súťažných štartoch, ale aj pri tréningoch. Riaditeľ spoločnosti Aerospol Ján Hrabovský upozornil aj na oveľa nižšie prevádzkové náklady v porovnaní so staršími typmi motorových lietadiel. Sú zároveň aj ekologickejšie. Ukázalo sa to aj počas vlaňajších Majstrovstiev sveta v bezmotorovom lietaní vetroňov, ktoré sa uskutočnili práve v Prievidzi a zúčastnilo sa na nich vyše 100 pretekárov. Letisko je na pokraji Prievidze a ak by obyvateľom nad hlavami lietali staré hlučné lietadlá, neboli by spokojní. Vetrone však do vzduchu dostávalo 15 Dynamicov, ktoré urobia hluk len ako osobné auto, alebo malý motocykel. Okrem toho Lietadlo Dynamic je mimoriadne vhodné aj na výcvik pilotov. Absolvovalo ich už viacero záujemcov, ktorí v súčasnosti už lietajú na veľkých dopravných lietadlách v rôznych krajinách, dodal Hrabovský

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  5. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  6. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  7. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  8. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 143
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 9 187
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 563
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 033
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 897
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 499
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 135
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Washington Capitals - Montreal Canadiens: ONLINE prenos z 2. zápasu 1. kola play-off NHL.

Sledujte s nami ONLINE prenos z 2. zápasu 1. kola play-off NHL: Washington Capitals - Montreal Canadiens. Hrá aj Juraj Slafkovský.


Na snímke uprostred tréner FC Košice Roman Skuhravý.

Mali sme prehrať 0:5. Neviem, ako sme to prežili.


Róbert Boženík.

Slovák sa už mal nachádzať v USA, prestup nakoniec nevyšiel.


Víťazná fotka hráčov ŠKF Sereď po zápase s Interom.

Súťaž je brutálne vyrovnaná, vraví tréner lídra.


SkryťZatvoriť reklamu