PEKING, BRATISLAVA. Čína nie je len krajinou lacnej pracovnej sily, ale aj technologickou veľmocou. Takto sa chce prezentovať Peking v čase osláv 90. výročia vzniku Komunistickej strany Číny.
Krajina v posledných dňoch otvorila štyri zo šiestich najdlhších mostov na svete. Dva úplne najdlhšie sú súčasťou najdlhšej naraz vybudovanej trasy vysokorýchlostnej železnice.
Mosty majú 164 a 114 kilometrov, celá trať má 1300 kilometrov. Spája politické centrum Peking a finančné Šanghaj.
Vec národnej prestíže
Pre krajinu posadnutú obrovskými projektami, ako je napríklad najväčšia priehrada sveta Tri rokliny, je to podobne významné, ako vesmírny program pre Američanov, píše denník Los Angeles Times.
„Je to vec národnej prestíže. Milujeme budovanie gigantíckých projektov,“ povedal pre denník sociológ Čou Siao–čeng z Pekinskej univerzity.
Napriek nadšeniu sa ozývajú aj kritické hlasy, ktoré hovoria, že železnica len prehĺbi rozdiel medzi bohatými a chudobnými, ktorí si nebudú môcť dovoliť drahé lístky.
Otázniky vyvoláva aj fakt, že projekt dokončili za dva roky a zanedbali vraj bezpečnostné opatrenia. V Európe totiž testovanie podobných vlakov trvá tri až päť rokov, upozorňuje Liu Ji-min, donedávna vysokopostavený funkcionár ministerstva železníc.
Povedal, že jeho bývalý šéf exminister Liu Čin-ťun tlačil na skoré dokončenie projektu bez ohľadu na bezpečnostné štandardy. Hovorilo sa aj, že Liu zobral úplatok 125 miliónov dolárov, aby prižmúril oči pri niektorých opatreniach.
Najdlhší most nad morom
Väčšina bežných Číňanov je však nadšená. Technologické novinky ich zaujímajú oveľa viac ako historické pamiatky a podobné projekty v nich vyvolávajú národnú hrdosť.
Bez ohľadu na to, že za vysokorýchlostné železnice vďačia skôr japonským a európskym vývojárom, ako vlastnej technologickej zdatnosti, čo priznáva aj Liu.
"Som veľmi hrdý, pretože je to naša technológia. Niektorí síce hovoria, že je nemecká, alebo japonská, ale tieto vlaky sú naše," povedal pre LA Times Tchao Ju, jeden z prvých cestujúcich.
Počas týždňa Čína otvorila aj najdlhší most ponad more. Cestný most cez záliv Ťia–čou meria 42 kilometrov a spája východočínske prístavné mesto Čching-tao s ostrovom Chuang-tao.