BRATISLAVA 24. júna (SITA) - Žiadne rušenie vojenského letectva ani razantné prepúšťanie profesionálnych vojakov, ale postupné zvyšovanie zdrojov pre obranu. Preferuje to rezort obrany v materiáli Závery strategického hodnotenia obrany, ktorému sa dnes končí medzirezortné pripomienkové konanie. V ňom ministerstvo obrany navrhuje tri alternatívy, čo ďalej s obranou a armádou, ktoré sú dnes v zlom finančnom stave. Ministerstvo navrhuje schváliť možnosť s tzv. základným modelom armády - novým riešením, založenom na dôslednom uplatňovaní štandardov a noriem NATO vo všetkých rozhodujúcich oblastiach ozbrojených síl (personál, výcvik, logistika, spôsobilosti). Zrušilo by sa len tankové vojsko a ostatné zložky by prešli vnútornými zmenami. Iba táto prvá voľba však podľa autorov predstavuje reálnu možnosť prekonať súčasný krízový stav a naštartovať transformačné procesy.
Vláda a širšie politické spektrum by sa malo podľa navrhovanej alternatívy zaviazať, že od roku 2012 zastaví pokles zdrojov pre rezort obrany minimálne na úrovni 1,1 percenta HDP a do roku 2014 bude obranné výdavky postupne zvyšovať o 0,2 percenta HDP ročne. Mali by sa tak dostať na úroveň 1,5 percenta HDP v roku 2015 a tam vydržať ďalších päť rokov. Potrebné finančné zdroje na plnenie základných úloh rezortu obrany by boli na úrovni 1,128 mld. eur, ale v bežných cenách roku 2012.
Nevyhnutnou podmienkou navrhovaného riešenia je aj to, aby sa nad rámec rozpočtu rezortu obrany v období rokov 2014 – 2024 urobila obmena, resp. modernizácia vojenskej techniky a hlavných zbraňových systémov prostredníctvom osobitne sledovaných štátnych projektov. Potrebná technika by tak mohla byť dodaná rýchlo, ale platila by sa na základe dlhodobého splátkového kalendára. Časovo by sa projekty zosúladili tak, aby dochádzala k produkovaniu ucelených spôsobilostí (jednotiek). Takýmto spôsobom by sa mali kupovať predovšetkým obrnené vozidla, nadzvukové stíhacie lietadlá, viacúčelové vrtuľníky, dopravné lietadlá, rádiolokačná techniku vzdušných síl, prostriedky protivzdušnej obrany pozemných síl. Finančná náročnosť týchto modernizačných projektov nepresiahne 0,5 percenta HDP v jednotlivých rokoch.
Základný model zodpovedá minimálnym potrebám Ozbrojených síl SR na plnenie súčasných úloh vyplývajúcich z domácich zákonov a medzinárodných záväzkov Slovenska s potenciálom budúceho rozvoja. Podľa tohto modelu by boli nastavené počty v celom rezorte obrany na asi 24 650 osôb z toho 3 550 osôb na ministerstve a jemu podriadených súčastiach.
Model predpokladá zachovanie existujúceho rozsahu úloh ozbrojených síl a požiadavky na veľkosť OS SR - teda maximálne 21 100 osôb vrátane záloh. V armáde by sa posilnili výkonné prvky (taktické jednotky) a zoštíhlilo velenie a riadenie a podporné jednotky. Výsledkom má byť výrazné posilnenie spôsobilostí nasaditeľnosti a udržateľnosti síl v operáciách a prehĺbenie úrovne ich interoperability. Zo súčasných ozbrojených síl by bez náhrady zrušili ťažké bojové manévrové spôsobilosti, teda tankové vojsko.
V prípade tohto základného modelu by armáda bola schopná plniť celé spektrum dnešných úloh. V zahraničných misiách by sme udržali 600 ľudí, naďalej by sme plnili úlohy ochrany a obrany vzdušného priestoru SR v systéme NATINADS. Okrem toho by bolo možné vybudovať a udržiavať sily pre potreby operácie kolektívnej obrany v NATO, konkrétne brigádu pozemných síl; udržiavať jednu mechanizovanú práporovú skupinu v silách vysokej pripravenosti NATO a prispievať do NRF - síl rýchlej reakcie EÚ, či alternatívne do bojových skupín EU. Model by umožnil zabezpečenie vzdušnej dopravy pre potreby národného a medzinárodného krízového manažmentu a taktickú vzdušnú podporu pozemných síl. Naďalej by bolo možné udržiavať nasaditeľný modul komunikačných a informačných systémov NATO a príspevok do Medzinárodného centra výnimočnosti pre oblasť nevybuchnutej munície a zabezpečiť protivzdušnú obranu kritickej infraštruktúry štátu, ochranu a obranu objektov osobitnej dôležitosti a ďalších dôležitých objektov; a zabezpečiť plnenie odsúhlasených cieľov síl NATO v plnom rozsahu. "Kvalita plnenia úloh bude závisieť predovšetkým na tempe znižovania vnútorného deficitu rezortu obrany a na forme a tempe realizácie štátnych modernizačných projektov nad rámec rozpočtovej kapitoly MO SR," upozorňujú autori hodnotenia. Podľa nich sa oproti súčasnosti výrazne zlepší rozsah a kvalita pomoci občanom a orgánom verejnej moci pri riešení následkov prírodných katastrof, priemyselných, technologických havárií a iných nevojenských ohrození na území SR. Toto riešenie umožní zastaviť dlhodobé negatívne trendy v poklese úrovne bojových možností a použiteľnosti ozbrojených síl. Ich transformáciou chcú vybudovať relatívne malú, kvalitnú, primerane vyzbrojenú a veľmi dobre vycvičenú armádu, ktorá bude pripravená spolupracovať so spojencami v NATO.
Materiál počíta aj s možnosťou, že by rezort dostával menej financií. V rokoch 2012 až 2020 by to bolo na úrovni 1,1 percenta z hrubého domáceho produktu. Znamenalo by to však zredukovanie úloh, ktoré armáda v súčasnosti plní doma a v rámci medzinárodných záväzkov a to by sa dotklo aj našich politicko-vojenských ambícií. Rezort upozorňuje, že pri voľbe tejto cesty treba zvoliť jednu z dvoch alternatív. Buď zachováme úroveň vzdušných síl a zabezpečíme ochranu a obranu vzdušného priestoru v rámci NATINADS vlastnými silami na úkor schopnosti pozemných síl vytvoriť, nasadiť a udržať jednu mechanizovanú brigádu pre kolektívnu obranu alebo naopak.
Poslednou možnosťou je zachovanie súčasného stavu. To však prispeje k nárastu dlhodobého deficitu a zväčší nerovnosť medzi rozsahom úloh a zmenšujúcim sa množstvom finančných prostriedkov. Podľa rezortu dôjde k prehlbovaniu súčasného kritického stavu vo všetkých oblastiach, zastaveniu modernizácie s dôsledkom v ďalšom postupnom úpadku širokého spektra spôsobilostí OS SR, vrátane kľúčových. „V dôsledku tejto voľby dôjde už v krátkodobom horizonte k postupnému, nezvratnému stavu až kolapsu zabezpečenia obrany štátu vrátane schopnosti prispievať ku kolektívnej obrane. ... Takéto riešenie je z hľadiska politického, vojensko-odborného i medzinárodno-politického pre SR neprijateľné," zdôrazňuje sa v dokumente.