AKTUALIZOVANÉ 17:38

Pri havárii lietadla v Rusku zahynulo 44 ľudí, osem prežilo

Podľa leteckých expertov sú piloti často obviňovaní neprávom.

(Zdroj: TASR/AP)

Agentúrnu správu sme o 17:38 nahradili autorským článkom.

MOSKVA, PRAHA. Hmla, chyba pilota alebo osudných päť sekúnd výpadku elektriny. To sú hlavné verzie príčiny katastrofy ruského lietadla TU-134, ktorý prepravoval 52 pasažierov z Moskvy do Petrozavodska. Pri havárii zahynulo 44 ľudí vrátane siedmich detí.

Medzi obeťami je i slávny futbalový rozhodca Vladimir Pettaj a prakticky celé vedenie konštrukčnej kancelárie štátneho koncernu Rosatom. Z desaťčlennej posádky prežila len jedna letuška.

Ako v Smolensku

Väčšina expertov sa prikláňa k názoru, že pilot spoločnosti RusAir mohol nehode zabrániť. Takú domnienku vyslovil aj vicepremiér ruskej vlády Sergej Ivanov. „Netrafil na dráhu, šiel viac napravo,“ vyhlásil Ivanov.

„Do poslednej chvíle sa snažil vizuálne nájsť dráhu, ale nevidel ju...“ Ivanov prirovnal nešťastie ku katastrofe poľského prezidentského lietadla TU-154 pri Smolensku.

Prvé správy hovorili, že pilot musel zložito hľadať pristávaciu dráhu preto, že na letisku niekoľko sekúnd nefungovala elektrina a bolo vypnuté osvetlenie letiskovej plochy. Pre výpadok potom omylom pristál na ceste. Podľa pracovníkov letiska však „osudných päť sekúnd“ nehralo úlohu.

V tom čase sa mal zapnúť náhradný zdroj a svetlá na letisku mali opäť začať svietiť, ale pilot údajne i za taký krátky čas stratil orientáciu. Jeden z najskúsenejších ruských expertov na bezpečnosť letov, bývalý vojenský pilot a kandidát vojenských vied Valentin Dodin vyhlásil, že vždy ide o súhrn niekoľkých faktorov. Priznal, že v niektorých „politicky citlivých“ prípadoch sa pravdu nedozvieme nikdy.

Zastaraný stroj

Zároveň za príčinu mnohých nehôd označil neúnosný stav, keď ekonomické dôvody majú väčšiu váhu než pravidlá bezpečnosti letov.

Stroje typu Tupolev TU-134 sa začali vyrábať ešte v časoch Sovietskeho zväzu, lietali od roku 1967. Sám prezident Dmitrij Medvedev vymenil svoj tupolev za francúzske lietadlo. Malé letecké spoločnosti v Rusku však z ekonomických dôvodov stále využívajú aj zastarané modely.

Chronológia najtragickejších havárií ruských lietadiel Tupolev od roku 2001

3. júla 2001 - Lietadlo TU-154 sa zrútilo pri sibírskom meste Irkutsk, zahynulo 145 osôb.

4. októbra 2001 - Ruské lietadlo TU-154 letiace z Izraela sa zrútilo do Čierneho mora po zásahu zablúdenou ukrajinskou raketou počas vojenského cvičenia na Kryme. Zomrelo všetkých 78 ľudí na palube.

12. februára 2002 Pri katastrofe lietadla TU154 v Iráne zahynulo 105 pasažierov a 12 členov posádky.

1. júla 2002 - TU-154 Baškirských aerolínií sa zrazilo počas letu s nemeckým nákladným lietadlom nad juhozápadom Nemecka, zomrelo 68 ľudí, z toho 52 detí a mládeže.

24. augusta 2004 - Čečenskí samovražední atentátnici vyhodili do vzduchu dve dopravné lietadlá (TU154 a TU134) niekoľko minút po sebe po štarte z Moskvy. Zomrelo spolu 90 ľudí.

22. augusta 2006 - Pri neúspešnom núdzovom pristáti pri meste Doneck na východe Ukrajiny havarovalo lietadlo Tupolev TU-154 so 170 ľuďmi na palube. Haváriu nikto neprežil. Medzi obeťami bolo aj 39 detí. Tupolev letel z ruského čiernomorského letoviska Anapa do Petrohradu a nad Ukrajinou sa stratil z radarov.

15. júla 2009 - Lietadlo Tu-154 iránskej spoločnosti Caspian Airlines havarovalo krátko po štarte z letiska v Teheráne. Medzi 168 obeťami katastrofy boli občania Arménska a ďalší príslušníci veľkej komunity etnických Arménov žijúcich v Iráne.

10. apríla 2010 - Prvá správa o havárii poľského lietadla TU-154 na letisku pri Smolensku, v ktorom bol prezident Poľska Lech Kaczynski s manželkou, prišla o 09.23 h SELČ. Katastrofa sa stala o 08.56 h SELČ. Zahynulo všetkých 96 osôb na palube stroja typu TU-154, prezident Lech Kaczynski s manželkou Mariou a ďalších 94 ľudí. Okrem prezidentského manželského páru bolo na palube lietadla množstvo významných poľských predstaviteľov, a to členovia ústredných štátnych orgánov, parlamentu, hlavní predstavitelia poľskej armády, predstavitelia cirkvi, poradcovia prezidenta a ďalšie osobnosti politického a spoločenského života.

4. decembra 2010 - Brat prezidenta ruskej Dagestanskej republiky bol jedným z dvoch pasažierov, ktorí prišli o život pri núdzovom pristátí na moskovskom letisku Domodedovo. Pri incidente zahynuli dvaja pasažieri a 82 bolo hospitalizovaných. Medzi mŕtvymi bol aj 49-ročný Gadžimurad Magomedov, brat prezidenta Dagestanu, nepokojnej prevažne moslimskej ruskej republiky na severnom Kaukaze. Tupolev-154 so 163 pasažiermi a deväťčlennou posádkou musel pre poruchu všetkých troch motorov núdzovo pristáť a zišiel z pristávacej dráhy približne 30 minút po tom, ako vzlietol z moskovského letiska Vnukovo.

1. januára 2011 - Ruskému dopravnému lietadlo TU-154M so 124 ľuďmi na palube sa počas rolovania pred vzlietnutím na zasneženej letiskovej dráhe na Sibíri vznietil motor a stroj následne vybuchol. Explózia zabila troch ľudí a 43 zranila, z toho šiestich veľmi vážne.

tasr

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  2. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  3. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  4. Cíťte sa v priestore príjemne
  5. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  7. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  8. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  10. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 6 802
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 107
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 668
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 991
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 703
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 298
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 993
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 979
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 994
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 853

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan vysvetľoval eurofondy, z tlačovky utiekol

Minister školstva zvolal tlačovú konferenciu, na ktorej chcel vysvetliť pochybné dotácie. Dovolil dve otázky pre televíziu a ušiel.

DOMOV

Prieskum: Súčasná koalícia by vládu nezložila, extrémisti klesli

Ak by sa voľby konali v júli, zvíťazil by Smer.

BRATISLAVA

Z Tyršovho nábrežia sa stal kemp pre turistov

Na petržalskej strane Dunaja parkujú karavany, hoci tam nie je kemp.

DOMOV

Šípoš: Rezerva premiéra by mala slúžiť len na krízové stavy

Pri rozdeľovaní dotácií chýba priehľadná súťaž, hovorí Gabriel Šípoš.