Paríž 20. júna (TASR) - Na medzinárodnom leteckom veľtrhu v Paríži medzi futuristickými zámermi zrejme vyvolá veľkú pozornosť európsko-japonský projekt nadzvukového civilného dopravného lietadla Concorde. Má odviezť presne toľko cestujúcich ako prvý model rovnakého mena - ale ohľaduplnejšie k životnému prostrediu a aj rýchlejšie. Concorde letel naposledy v máji 2003.
To najpodstatnejšie je všetko len vo forme idey, ale jestvuje už aj harmonogram realizácie zámeru. O desať rokov by mal byť hotový prvý malý funkčný model, ktorý bude lietať bez posádky. O 30 až 40 rokov by sa mal stroj s pracovným názvom ZEHST dostať do riadnej premávky. Na palube odvezie 50 až 100 cestujúcich.
ZEHST je skratkou názvu Zero Emmision High Supersonic Transport. Vlastne projekt je ďalej než na nákresoch. V Paríži ho na veľtrhu predstavia aj vo forme malého modelu.
Nový Concorde bude lietať vo výške 32 km. Bude dosahovať rýchlosť štvornásobku zvuku (4M). Napríklad vzdialenosť medzi Tokiom a Los Angeles prekoná za 150 minút.
Ideu nového nadzvukového dopravného lietadla rozpracúvajú výskumníci a vývojári európskeho leteckého a kozmického koncernu EADS, francúzsky úrad pre letectvo a japonské združenie leteckého priemyslu. Na podujatí v Le Bourget, ktoré sa začína pre odborníkov dnes, budú predstavitelia zainteresovaných strán pokračovať v rokovaniach.
O vlastnostiach budúceho Concordu je známe, že bude štartovať s dvoma bežnými prúdovými motormi, ktoré by však mali spaľovať biopalivo. Nimi by sa mal dostať do výšky asi 5 km. Tam sa zapnú raketové motory a stroj by sa kolmo vznášal hore. Počas stúpania by prekonal zvukovú bariéru. V dôsledku toho, že bude stúpať strmo, zvuková vlna narazí len na malú plochu zemského povrchu.
V raketových motoroch sa budú spaľovať tekutý vodík a kyslík. Keď sa lietadlo dostane do výšky 23 km a pôjde dvojnásobnou rýchlosťou zvuku, začnú ho poháňať takzvané ramjetové motory. Ich palivom bude vodík. Tretí stupeň pohonu lietadla zabezpečí dosiahnutie maximálnej rýchlosti 4M.
Zostup lietadla bude v opačnom poradí využívania pohonu. Nový Concorde bude zosadať pomocou klasických prúdových motorov.
Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.