Berlín 6. júla (TASR) - Vyšetrovania okolo pondelkovej havárie dvoch lietadiel nad Nemeckom sa z dôvodu podozrenia na technické problémy švajčiarskeho leteckého kontrolného strediska ujali nemeckí odborníci. Tí by dnes mali analyzovať dáta zachytené letovými zapisovačmi, tzv. čiernymi skrinkami, na oboch palubách.
Predbežne sa podarilo zistiť, že zürišské letové stredisko Skyguide, ktoré zodpovedalo za obidve lietadlá pri prechode cez nemecko-švajčiarske hranice, neoperovalo v plnej pohotovosti, keď došlo ku nešťastiu. Jeden z dvoch zodpovedných zamestnancov nebol v službe.
Podľa najnovších informácií agentúry Reuters v inkriminovaných chvíľach nefungovala taktiež telefónna sieť Skyguidu, ktorá bola z dôvodu technických opráv dočasne vypnutá. To vysvetľuje aj fakt, prečo kontrolná veža vyslala varovanie až tak neskoro.
Hlavná telefónna linka bola vypnutá a k dispozícii bola len záložná linka. Avšak pri snahe o nadviazanie kontaktu s lietadlami došlo k technickým problémom a kontrolór obsluhujúci letecký radar sa v dobe od 23.25,43 do 23.33,11 niekoľko krát bezúspešne pokúšal o spojenie. Počas týchto minút sa lietadlá naďalej približovali k sebe a zasiahnuť mal automatický poplašný systém, ktorý opticky a akusticky upozorní kontrolórov, že niečo nie je v poriadku. Avšak aj tento nebol práve v prevádzke. Taktiež celý radarový systém Skyguidu nebežal na plné otáčky a jeho rozlišovacia schopnosť bola znížená.
Minútu a pol po poslednom pokuse o nadviazanie telefonického spojenia vyslala kontrolná veža tzv. clearance. To bolo 44 sekúnd pred zrážkou. Po prvotnom nereagovaní ruského tímu bola výzva zopakovaná po 14 sekundách. Ruský tím príjem potvrdil a začal klesať. V tom istom momente však začalo klesať aj druhé lietadlo DHL. Ku zrážke došlo o 23.35,33.
Zürišská prokuratúra začala vyšetrovanie možnosti zlyhania kontrolnej veže. Na mieste tragédie zatiaľ záchranári pátrali po posledných dvoch mŕtvolách, pričom desať tiel sa už podarilo identifikovať.