Vyzerá trochu ako vesmírna loď s vtáčími krídlami. O necelých štyridsať rokov by ste sa podľa spoločnosti Airbus už nemuseli tlačiť pri okienku. Panoramatický výhľad z výšky 30-tisíc stôp by bol pre všetkých. Ak sa vám teda pri takej predstave nezakrúti hlava.
Sedadlá, ktoré sa prispôsobia tvaru vášho tela, hologramy na stenách, relaxačná zóna s tlmeným svetlom, masážou aj akupresúrou, bar aj virtuálna hra golfu.
Prvá a druhá trieda by už neexistovali a namiesto toho by boli priestory rozdelené podľa funkcie – relaxácia, práca, hra.
Energia na palube z ľudského tepla
Výrobná spoločnosť lietadiel Airbus svojimi futuristickými víziami, ktoré predstavila pred leteckým veľtrhom v Paríži, vzbudila rozruch.
Novinári chválili odvážny dizajn a nápady – napríklad podľa vedeckého a technologického servera Popsci.com, ak by lietadlo nebolo plne obsadené, sedadlá by sa automaticky premiestnili tak, aby všetci mali viac priestoru na nohy.
Ocenili aj snahu o šetrenie životného prostredia – sedadlá majú byť z recyklovateľných samočistiacich materiálov z rastlinnej vlákniny, energia na technologické vymoženosti na palube sa má získavať aj z ľudského tepla.
Aerolinky uprednostnia sedadlá
No popri tom zároveň boli skeptickí, čo z toho je možné realizovať.
„Ak si má letecká spoločnosť vybrať medzi relaxačnou zónou a povedzme dvoma radmi sedadiel navyše, je to ľahká voľba,“ píše na blogu Gulliver Economist.
Z veľkých plánov nových vymožeností na palube napríklad pri novom dvojposchodovom Airbuse A380, zostali podľa serveru flightglobal.com len sprchy v prvej triede v lietadlách spoločnosti Emirates a súkromné kabíny v Singapore Airlines.
Takto pred rokom Airbus predstavil stroj budúcnosti, teraz ukázal jeho palubu. No aj sami výrobcovia priznávajú, že je to skôr inšpirácia ako hotový návrh, na ktorom do budúcnosti pracujú.
„Mali by sme sa na tieto návrhy pozerať ako súhrn nápadov skôr než na lietadlo, ktoré pôjde do výroby,“ konštatuje aj BBC. Výrobcovia si uvedomujú, že peniaze sú rozhodujúce. „Máme letecké odvetvie a títo ľudia musia jednoducho zarábať,“ povedal vedúci leteckých inžinierov Airbusu Charles Champion pre BBC.
Kasíno vo vzduchu
Blog Wall Street Journalu The Source však píše, že je nádej, že sa nápadu chytí niektorá z luxusnejších aeroliniek – napríklad Emirates. Ťažko by dizajn oslovil nízkonákladové spoločnosti ako je Ryanair, ktorý zvažuje predávať lístky na státie, aby ušetril.
Zisky môže priniesť aj keby lietadlá žili napríklad zo zisku z kasín alebo reštaurácií na palube, myslí si Airbus.
Economist na blogu Gulliver však píše, že dizajn paluby lietadiel sa za posledných 40 rokov zmenil len minimálne.
„Nie je jasné, prečo by pri súčasnej finančnej situácii aeroliniek a pasažieroch, ktorí si vyberajú lístky podľa ceny, mali byť v najbližších 40 rokoch zmeny akokoľvek viac viditeľné,“ píše.