Airbus ukázal lietadlo budúcnosti

Panoramatický výhľad z výšky 30-tisíc stôp aj viac priestoru na nohy v poloprázdnych lietadlách. Tak si firma predstavuje lietadlo roku 2050.

Z výšky 30-tisíc stôp by ste sa podľa Airbusu mohli rozhliadnuť na všetky strany.(Zdroj: Airbus)

Vyzerá trochu ako vesmírna loď s vtáčími krídlami. O necelých štyridsať rokov by ste sa podľa spoločnosti Airbus už nemuseli tlačiť pri okienku. Panoramatický výhľad z výšky 30-tisíc stôp by bol pre všetkých. Ak sa vám teda pri takej predstave nezakrúti hlava.

Sedadlá, ktoré sa prispôsobia tvaru vášho tela, hologramy na stenách, relaxačná zóna s tlmeným svetlom, masážou aj akupresúrou, bar aj virtuálna hra golfu.

Prvá a druhá trieda by už neexistovali a namiesto toho by boli priestory rozdelené podľa funkcie – relaxácia, práca, hra.

Energia na palube z ľudského tepla

Výrobná spoločnosť lietadiel Airbus svojimi futuristickými víziami, ktoré predstavila pred leteckým veľtrhom v Paríži, vzbudila rozruch.

Novinári chválili odvážny dizajn a nápady – napríklad podľa vedeckého a technologického servera Popsci.com, ak by lietadlo nebolo plne obsadené, sedadlá by sa automaticky premiestnili tak, aby všetci mali viac priestoru na nohy.

Ocenili aj snahu o šetrenie životného prostredia – sedadlá majú byť z recyklovateľných samočistiacich materiálov z rastlinnej vlákniny, energia na technologické vymoženosti na palube sa má získavať aj z ľudského tepla.

Aerolinky uprednostnia sedadlá

No popri tom zároveň boli skeptickí, čo z toho je možné realizovať.

„Ak si má letecká spoločnosť vybrať medzi relaxačnou zónou a povedzme dvoma radmi sedadiel navyše, je to ľahká voľba,“ píše na blogu Gulliver Economist.

Z veľkých plánov nových vymožeností na palube napríklad pri novom dvojposchodovom Airbuse A380, zostali podľa serveru flightglobal.com len sprchy v prvej triede v lietadlách spoločnosti Emirates a súkromné kabíny v Singapore Airlines.

Takto pred rokom Airbus predstavil stroj budúcnosti, teraz ukázal jeho palubu. No aj sami výrobcovia priznávajú, že je to skôr inšpirácia ako hotový návrh, na ktorom do budúcnosti pracujú.

„Mali by sme sa na tieto návrhy pozerať ako súhrn nápadov skôr než na lietadlo, ktoré pôjde do výroby,“ konštatuje aj BBC. Výrobcovia si uvedomujú, že peniaze sú rozhodujúce. „Máme letecké odvetvie a títo ľudia musia jednoducho zarábať,“ povedal vedúci leteckých inžinierov Airbusu Charles Champion pre BBC.

Kasíno vo vzduchu

Blog Wall Street Journalu The Source však píše, že je nádej, že sa nápadu chytí niektorá z luxusnejších aeroliniek – napríklad Emirates. Ťažko by dizajn oslovil nízkonákladové spoločnosti ako je Ryanair, ktorý zvažuje predávať lístky na státie, aby ušetril.

Zisky môže priniesť aj keby lietadlá žili napríklad zo zisku z kasín alebo reštaurácií na palube, myslí si Airbus.

Economist na blogu Gulliver však píše, že dizajn paluby lietadiel sa za posledných 40 rokov zmenil len minimálne.

„Nie je jasné, prečo by pri súčasnej finančnej situácii aeroliniek a pasažieroch, ktorí si vyberajú lístky podľa ceny, mali byť v najbližších 40 rokoch zmeny akokoľvek viac viditeľné,“ píše.


Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 563
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 856
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 488
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 115
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 003
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 977
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 772
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 509
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 297
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 889

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Svet

V Argentíne zomrel španielsky generálny prokurátor Maza

Maza vzniesol obvinenia zo vzbury, protištátnej činnosti a zneužitia verejných financií voči Puigdemontovi.

Svet

Argentínske námorníctvo pokračuje v pátraní po zmiznutej ponorke

Na pátracej operácii sa podieľa aj šesť cudzích krajín.

Svet

V Berlíne protestovali proti napätiu medzi Spojenými štátmi a KĽDR

Ľudia mali na sebe masky Trumpa a Kim Čong-una.

Svet

Na Ukrajine zadržali muža podozrivého z vraždy známeho novinára

Klebnikov bol šéfredaktorom ruského vydania časopisu Forbes.