Brno 3. júla (TASR)- Počas prvých šiestich mesiacov tohto roku prijal verejný ochranca práv v ČR celkovo 3227 podnetov, z ktorých bolo 1446 mimo jeho pôsobnosti.
Najviac sa na úrad obracajú ľudia s reštitučnými nárokmi a so sťažnosťami v oblasti sociálneho zabezpečenia. Napríklad reštitúcií prijal ombudsman Otakar Motejl od začiatku roku do konca júla 709, pričom len tretina z nich zostala rozpracovaná, ostatné boli vybavené.
"Záujem o našu činnosť sa oproti minulosti stále zvyšuje. Klientela je už kvalifikovanejšia. Prejavuje sa to na vyššej úrovni písomných podnetov na vybavovanie sťažností. Preto sa tiež zvyšuje počet prípadov, ktoré spadajú do našej kompetencie, v súčasnosti je to už 55 percent podnetov," konštatoval na dnešnej tlačovej besede ombudsman. Zaujímavé podľa neho pritom je, že ľudia tohto roku podali najviac podnetov (742) v januári, odvtedy však ich počet klesá - až na júnových 376 sťažností.
Prvou témou tlačovej konferencie boli sťažnosti na úrady práce. Podľa Motejla v ČR nie je dostatočne dôsledná ich kontrolná činnosť. "Najrýchlejšie reagujem na skupinové sťažnosti, napríklad keď firma nevyplatí peniaze v stanovených termínoch viacerým zamestnancom. Mali by si uvedomiť, že jedinec má rovnaké práva," uviedol Motejl.
V tejto súvislosti podotkol, že úrad ombudsmana má dostatočné množstvo klientov, ktorým nezamestnanosť vyhovuje. "Po prešetrení ich podnetov zisťujeme, že napríklad podporu v nezamestnanosti nedostávajú právom," doplnil Motejl. Podčiarkol, že jeho úrad sa bude v blízkej budúcnosti zaoberať odmietnutím práce z náhradných dôvodov, pravdepodobne bude iniciovať novelizáciu zákona o zamestnanosti.
Sťažnosti sa tiež týkajú prieťahov vybavovania na katastrálnych úradoch. Ľudia, ktorí podávajú tieto podnety, sú väčšinou značne húževnatí, k vlastníctvu ich viaže silné puto. Najviac sťažností je na pražský katastrálny úrad.
"Na popud ombudsmana sa väčšinou vybavovanie urýchli," konštatovala pracovníčka úradu Šárka Slováčková. Ombudsman pripomenul, že jeho úrad sa nemôže zaoberať technickou stránkou mapovania pozemkov, len právnou stránkou prípadov.
"Je to malý zázrak, že po rokoch totality tento systém vôbec funguje. Katastrálne úrady kritiku prijímajú, systém výpisov by sa mal zjednodušiť," povedal Motejl. Tieto úrady takisto nemajú peniaze na posielanie doporučených zásielok ľuďom po vybavení ich žiadostí. Preto na niektorých z nich fungujú vlastní doručovatelia alebo si občan musí sám zásielku vyzdvihnúť. V tejto činnosti ombudsman nevidí priestupok proti zákonu.
(spravodajkyňa TASR Dana Meissnerová) mak np