SME

Rakúska a nemecká tlač reaguje na leteckú katastrofu nad Bodamským jazerom

Viedeň/Berlín 3.júla (TASR) - Rakúske a nemecké denníky prinášajú vo svojich dnešných vydaniach obsiahle reportáže a prvé úvahy o tragickej zrážke dvoch ...

Viedeň/Berlín 3.júla (TASR) - Rakúske a nemecké denníky prinášajú vo svojich dnešných vydaniach obsiahle reportáže a prvé úvahy o tragickej zrážke dvoch lietadiel - nákladného Boeingu 757 a osobného Tupoleva 154 , ku ktorej prišlo v noci na utorok nad nemeckým mestečkom Überlingen na severnom brehu Bodamského jazera. Nehoda si vyžiadal 71 životov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rakúsky denník Die Presse vidí hlavnú príčinu havárie v neporiadku, ktorý nastal po roztrieštení niekdajšej sovietskej štátnej leteckej spoločnosti Aeroflot na niekoľko menších akciových spoločností. Patria sem aj Baškirskije avialiniji (Bashkian Airlines), ktoré vypravili osudové lietadlo so 45 výbornými školákmi na prázdniny do Španielska.

SkryťVypnúť reklamu

Niektorým z týchto "pohrobkov Aeroflotu" už odobrali príslušné úrady v Moskve povolenie na činnosť. Dôvody boli jednoduché - technicky zastaraný lietadlový park, nedostatky v bezpečnosti, nedostatočné ovládanie angličtiny zo strany pilotov. Toto všetko mohlo spôsobiť aj katastrofu nad Überlingenom.

Ruskí piloti patria skutočne k najlepším na svete, nemožno však obísť skutočnosť, že do roku 1991 väčšina z nich lietala len v rámci ZSSR a všetky príkazy prijímala výlučne v ruštine.

Na medzinárodné lety vlastnil licenciu len Aeroflot. Moskva síce potvrdila, že kapitán havarovaného Tupoleva Alexander Gross vlastnil certifikát pilota prvej triedy a od roku 1991 aj licenciu na medzinárodné lety. Predpísané skúšky z angličtiny však zložil až uplynulú zimu. Ako a kam lietal do tých čias, ruská strana nepovedala, uzatvára rakúsky denník.

SkryťVypnúť reklamu

Nemecký denník Süddeutsche Zeitung s takýmito tvrdeniami nesúhlasí a píše, že nemecké letecké spoločnosti nemajú v kontakte s ruskými posádkami nijaké osobitné jazykové ťažkosti. Dobré znalosti angličtiny u ruských pilotov potvrdili aj rakúski dispečeri, ktorí sledovali osudový let Tupoleva 154 ešte pred tým, ako lietadlo zverili pod kontrolu Švajčiarov.

Nemeckí leteckí dispečeri však nevylučujú, že mohlo prísť k nedorozumeniam. Je preto potrebné ustanovenie jednotného jazyka (Aviation Language) ktorý by museli ovládať posádky všetkých medzinárodných leteckých spojov.

V súvislosti s tragédiou nad Überlingenom poznamenáva denník Frakfurte Allgemeine Zeitung, že zrážky vo vzduchu sú síce veľmi zriedkavé, kvôli katastrofálnym dôsledkom sú však nočnou morou tak pre pilotov i pasažierov.

SkryťVypnúť reklamu

adarová kontrola, ktorá podrobne sleduje polohu lietadla, vzájomnú zrážku vylučuje. Pokiaľ k nej príde, ide o zlyhanie ľudského faktora - buď pilota alebo dispečera. Platí to zrejme aj pre prípad nad Bodamským jazerom.

edna z najvážnejších kolízií dvoch lietadiel v Európe sa odohrala v septembri 1976 v blízkosti Záhrebu. Zrážku Tridentu a DC-9 neprežil ani jeden zo 176 pasažierov a členov posádky.

eďaleko indickej metropoly Naí Dillí zahynulo v novembri 1996 v dôsledku chyby pilota po zrážke saudskoarabského Boeingu 747 a kazašského Iľjušina IL-76 až 349 osôb.Vyšetrovanie ukázalo, že pilot Iľjušina nedodržal nariadenú výšku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku aj bez spoluúčasti
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  5. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  6. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  7. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Doma v záhrade je najčítanejší mesačník na Slovensku
  2. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  5. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  6. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku
  7. Príbeh firmy, ktorá si získala celé Slovensko
  8. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 508
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 846
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 706
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 639
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 595
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 203
  7. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 3 286
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 2 420
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Generálny tajomník OSN Guterres, prezident Kostariky Rodrigo Chaves Robles, francúzsky prezident Macron.

S príhovormi na začiatku vystúpili francúzsky prezident Macron a šéf OSN Guterres.


TASR
Eva Decroix.

Pavel vymenuje Decroix v utorok.


TASR
Centrum jadrovej technológie v Isfaháne.

Teherán považuje návrh Washingtonu za neprijateľný.


TASR
Juhokórejský prezident I Če-mjong (uprostred).

Juhokórejský prezident od nástupu do úradu zdôrazňuje potrebu súdržnej politiky s Japonskom.


TASR

Sportnet

Peter Babnič v súboji proti Anglicku na ME 2000 hráčov do 21 rokov.

História účastí Slovenska na ME vo futbale do 21 rokov.


Marek Košút hrával za Nitru.

Marek Košút odohral v najvyššej súťaži šestnásť zápasov.


Deviata časť románu Švajdochlík z prostredia dedinského futbalu.


Martin Petro
Na snímke vpravo hráč Slovenska Sebastián Kóša a hráč Francúzska Mathys Tel.

Najhodnotnejší tím na ME vo futbale do 21 rokov na Slovensku majú Angličania.


SkryťZatvoriť reklamu