Rakúska a nemecká tlač reaguje na leteckú katastrofu nad Bodamským jazerom

Viedeň/Berlín 3.júla (TASR) - Rakúske a nemecké denníky prinášajú vo svojich dnešných vydaniach obsiahle reportáže a prvé úvahy o tragickej zrážke dvoch ...

Viedeň/Berlín 3.júla (TASR) - Rakúske a nemecké denníky prinášajú vo svojich dnešných vydaniach obsiahle reportáže a prvé úvahy o tragickej zrážke dvoch lietadiel - nákladného Boeingu 757 a osobného Tupoleva 154 , ku ktorej prišlo v noci na utorok nad nemeckým mestečkom Überlingen na severnom brehu Bodamského jazera. Nehoda si vyžiadal 71 životov.

Rakúsky denník Die Presse vidí hlavnú príčinu havárie v neporiadku, ktorý nastal po roztrieštení niekdajšej sovietskej štátnej leteckej spoločnosti Aeroflot na niekoľko menších akciových spoločností. Patria sem aj Baškirskije avialiniji (Bashkian Airlines), ktoré vypravili osudové lietadlo so 45 výbornými školákmi na prázdniny do Španielska.

Niektorým z týchto "pohrobkov Aeroflotu" už odobrali príslušné úrady v Moskve povolenie na činnosť. Dôvody boli jednoduché - technicky zastaraný lietadlový park, nedostatky v bezpečnosti, nedostatočné ovládanie angličtiny zo strany pilotov. Toto všetko mohlo spôsobiť aj katastrofu nad Überlingenom.

Ruskí piloti patria skutočne k najlepším na svete, nemožno však obísť skutočnosť, že do roku 1991 väčšina z nich lietala len v rámci ZSSR a všetky príkazy prijímala výlučne v ruštine.

Na medzinárodné lety vlastnil licenciu len Aeroflot. Moskva síce potvrdila, že kapitán havarovaného Tupoleva Alexander Gross vlastnil certifikát pilota prvej triedy a od roku 1991 aj licenciu na medzinárodné lety. Predpísané skúšky z angličtiny však zložil až uplynulú zimu. Ako a kam lietal do tých čias, ruská strana nepovedala, uzatvára rakúsky denník.

Nemecký denník Süddeutsche Zeitung s takýmito tvrdeniami nesúhlasí a píše, že nemecké letecké spoločnosti nemajú v kontakte s ruskými posádkami nijaké osobitné jazykové ťažkosti. Dobré znalosti angličtiny u ruských pilotov potvrdili aj rakúski dispečeri, ktorí sledovali osudový let Tupoleva 154 ešte pred tým, ako lietadlo zverili pod kontrolu Švajčiarov.

Nemeckí leteckí dispečeri však nevylučujú, že mohlo prísť k nedorozumeniam. Je preto potrebné ustanovenie jednotného jazyka (Aviation Language) ktorý by museli ovládať posádky všetkých medzinárodných leteckých spojov.

V súvislosti s tragédiou nad Überlingenom poznamenáva denník Frakfurte Allgemeine Zeitung, že zrážky vo vzduchu sú síce veľmi zriedkavé, kvôli katastrofálnym dôsledkom sú však nočnou morou tak pre pilotov i pasažierov.

adarová kontrola, ktorá podrobne sleduje polohu lietadla, vzájomnú zrážku vylučuje. Pokiaľ k nej príde, ide o zlyhanie ľudského faktora - buď pilota alebo dispečera. Platí to zrejme aj pre prípad nad Bodamským jazerom.

edna z najvážnejších kolízií dvoch lietadiel v Európe sa odohrala v septembri 1976 v blízkosti Záhrebu. Zrážku Tridentu a DC-9 neprežil ani jeden zo 176 pasažierov a členov posádky.

eďaleko indickej metropoly Naí Dillí zahynulo v novembri 1996 v dôsledku chyby pilota po zrážke saudskoarabského Boeingu 747 a kazašského Iľjušina IL-76 až 349 osôb.Vyšetrovanie ukázalo, že pilot Iľjušina nedodržal nariadenú výšku.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 104
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 051
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 044
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 490
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 035
  6. Kam do tepla v januári? 1 689
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 530
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 358
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 191
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 888

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Frešo, Kusý, Ftáčnik. Kto mal najdrahšiu kampaň a komu nesedia čísla

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Politici neprestanú nepoctivo zavádzať.

KOMENTÁRE

Chceme viac detí v odborných školách? Tak sa o tom bavme

Menej žiakov na osemročných gymnáziách, ale prečo?

Neprehliadnite tiež

Študent postrelil svoju spolužiačku na strednej škole v USA

Zdravotný stav obete nie je známy, útočník je v rukách polície.

Explózia sopky v Japonsku zranila lyžiarov

Úrady sa domnievajú, že ľudí zranili kamene, rozbité sklo a lavína.

Trump dočasne obnovil financovanie federálnych úradov

Po 69 hodinách sa skončil takzvaný shutdown, počas ktorého boli ochromené mnohé vládne inštitúcie v USA.

V Chamonix evakuovali viac ako 100 lyžiarskych chát

Za 45 dní zaznamenali toľko zrážok ako zvyčajne za päť mesiacov.

Pápež sa ospravedlnil obetiam zneužívania za svoju obhajobu kňaza

Slovo 'dôkaz' bolo zraňujúce, zranilo mnohé obete zneužívania, uviedol pápež.