FENOMÉN LET AF447

Za pád francúzskeho Airbusu vraj môžu piloti

Predbežné výsledky vyšetrovania jedného z najväčšších leteckých nešťastí vôbec naznačujú ľudskú chybu. Piloti vraj nevedeli reagovať.

Nebol to žiaden začiatočník, pilotom bol viac než dvadsať rokov a nalietal pre Air France jedenásťtisíc hodín. Jednej z najhorších leteckých katastrof, od ktorej o týždeň ubehnú dva roky, však nedokázal zabrániť.

Po kliknutí infografiku zväčšíte.

Štyri minúty rozhodli

Keď sa začali problémy lietadla Air France, 58­ročný hlavný pilot Marc Dubois zrejme spal. Podľa predbežných výsledkov skúmania čiernych skriniek, ktoré zverejnil Spiegel, v kokpite nebol.

Keď tam dobehol, na kopilotov Davida Roberta a Pierrea­Cédrica Bonina zbytočne kričal rozkazy. Do štyroch minút sa lietadlo zrútilo do Atlantického oceánu.

Zahynulo všetkých 228 ľudí na palube vrátane troch Slovákov. Najmladší z pilotov Bonin (32) bol na palube aj so svojou ženou. Zostali po nich dve maloleté siroty.

Ak sa potvrdia nové informácie Wall Street Journal, piloti nehode mohli zabrániť. Podľa zdrojov denníka blízkych vyšetrovaniu pilotov zjavne rozptýlili nefunkčné senzory rýchlosti a nedokázali použiť ďalšie dôležité nástroje, napríklad prispôsobiť výkon motorov alebo udržať úroveň prednej časti lietadla.

Lietadlo typu Airbus A330, ktoré smerovalo z brazílskeho Rio de Janeira do Paríža, padlo krátko potom, ako vletelo do búrky. Vo výške 35­tisíc stôp ho pokryla veľmi veľká vrstva námrazy, ktorá zrejme vyradila senzory.

Podľa Wall Street Journal v piatok vyšetrovatelia oznámia, že lietadlo nebezpečne spomalilo krátko nato, ako bol vyradený autopilot. Predpokladajú, že piloti neboli na podobnú situáciu školení. Od nehody Airbusu aj viaceré letecké spoločnosti zdôrazňovali, že taký tréning je potrebný.

Mohol to byť počítač

Spiegel tvrdí, že tragédia sa zrejme stala pre kombináciu ľudskej a technickej chyby. Osudný manéver podľa magazínu mohol urobiť aj počítač. Na začiatku apríla po dlhom hľadaní našli na dne oceánu podstatnú časť lietadla a na začiatku mája nakoniec aj obe čierne skrinky.

Pre spoločnosti Airbus a Air France sú závery skúmania, ktoré sa očakávajú koncom júna, veľmi dôležité. Vo Francúzsku ich vyšetrujú pre neúmyselné zabitie, čo je prvý krok k žalobe.

Na dne sú aj obete zo Slovenska

Polícia povolila vytiahnuť pozostatky obetí na identifikáciu.

Prvé telo, ktoré z hĺbky 3900 metrov pod hladinou oceánu v máji vytiahli, našli ešte pripútané bezpečnostným pásom. Dva roky po nehode vďaka vysokému tlaku zostali telá obetí nehody zachované natoľko, že ich dokážu identifikovať.

Francúzska polícia to zistila minulý týždeň na vzorkách DNA dvoch nájdených tiel. Vďaka tomu môžu vytiahnuť aj ďalšie z asi 50 tiel, ktoré našli minulý mesiac. No len vtedy, keď je možné vybrať ich na hladinu bez poškodenia.

Medzi nimi môže byť aj niektorá z troch slovenských obetí. V lietadle z Brazílie letel aj osobný priateľ prezidenta Ivana Gašparoviča, exstarosta Kozároviec Daniel Benčať. Spolu s miestnym podnikateľom Michalom Hudecom tu boli na pracovnej ceste a stretli sa so zástupcami rehole pallotínov.

Pozostalí majú rôzne názory na vyťahovanie obetí. Niektorí chcú, aby vytiahli všetky, no podľa iných by mali navždy zostať pochované na mieste nehody.

Ela Rybárová

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 787
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 162
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 679
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 137
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 299
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 256
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 031
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 995
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 828
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 751

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Svet

Desiatky profesorov v Taliansku suspendovali pre podozrenie z korupcie

Všetci z týchto profesorov sú odborníkmi na daňové právo.

Svet

Predvolebný prieskum v Česku ukázal veľký náskok Babišovho hnutia ANO

Do českého parlamentu by sa dostalo sedem politických subjektov, komunisti sú tretí najsilnejší.

Svet

V Nemecku odhalili gang zlodejov detskej výživy pre Čínu

Kriminalisti pracovali inkognito viac ako šesť mesiacov na vyšetrovaní prípadu.

Svet

Trump vynadal hráčom amerického futbalu, ktorí ignorovali hymnu

Hráči NFL pri hymne sedeli, kľačali alebo sa modlili. Klub by ich mal vyhodiť.