FENOMÉN LET AF447

Za pád francúzskeho Airbusu vraj môžu piloti

Predbežné výsledky vyšetrovania jedného z najväčšších leteckých nešťastí vôbec naznačujú ľudskú chybu. Piloti vraj nevedeli reagovať.

Nebol to žiaden začiatočník, pilotom bol viac než dvadsať rokov a nalietal pre Air France jedenásťtisíc hodín. Jednej z najhorších leteckých katastrof, od ktorej o týždeň ubehnú dva roky, však nedokázal zabrániť.

Po kliknutí infografiku zväčšíte.

Štyri minúty rozhodli

Keď sa začali problémy lietadla Air France, 58­ročný hlavný pilot Marc Dubois zrejme spal. Podľa predbežných výsledkov skúmania čiernych skriniek, ktoré zverejnil Spiegel, v kokpite nebol.

Keď tam dobehol, na kopilotov Davida Roberta a Pierrea­Cédrica Bonina zbytočne kričal rozkazy. Do štyroch minút sa lietadlo zrútilo do Atlantického oceánu.

Zahynulo všetkých 228 ľudí na palube vrátane troch Slovákov. Najmladší z pilotov Bonin (32) bol na palube aj so svojou ženou. Zostali po nich dve maloleté siroty.

Ak sa potvrdia nové informácie Wall Street Journal, piloti nehode mohli zabrániť. Podľa zdrojov denníka blízkych vyšetrovaniu pilotov zjavne rozptýlili nefunkčné senzory rýchlosti a nedokázali použiť ďalšie dôležité nástroje, napríklad prispôsobiť výkon motorov alebo udržať úroveň prednej časti lietadla.

Lietadlo typu Airbus A330, ktoré smerovalo z brazílskeho Rio de Janeira do Paríža, padlo krátko potom, ako vletelo do búrky. Vo výške 35­tisíc stôp ho pokryla veľmi veľká vrstva námrazy, ktorá zrejme vyradila senzory.

Podľa Wall Street Journal v piatok vyšetrovatelia oznámia, že lietadlo nebezpečne spomalilo krátko nato, ako bol vyradený autopilot. Predpokladajú, že piloti neboli na podobnú situáciu školení. Od nehody Airbusu aj viaceré letecké spoločnosti zdôrazňovali, že taký tréning je potrebný.

Mohol to byť počítač

Spiegel tvrdí, že tragédia sa zrejme stala pre kombináciu ľudskej a technickej chyby. Osudný manéver podľa magazínu mohol urobiť aj počítač. Na začiatku apríla po dlhom hľadaní našli na dne oceánu podstatnú časť lietadla a na začiatku mája nakoniec aj obe čierne skrinky.

Pre spoločnosti Airbus a Air France sú závery skúmania, ktoré sa očakávajú koncom júna, veľmi dôležité. Vo Francúzsku ich vyšetrujú pre neúmyselné zabitie, čo je prvý krok k žalobe.

Na dne sú aj obete zo Slovenska

Polícia povolila vytiahnuť pozostatky obetí na identifikáciu.

Prvé telo, ktoré z hĺbky 3900 metrov pod hladinou oceánu v máji vytiahli, našli ešte pripútané bezpečnostným pásom. Dva roky po nehode vďaka vysokému tlaku zostali telá obetí nehody zachované natoľko, že ich dokážu identifikovať.

Francúzska polícia to zistila minulý týždeň na vzorkách DNA dvoch nájdených tiel. Vďaka tomu môžu vytiahnuť aj ďalšie z asi 50 tiel, ktoré našli minulý mesiac. No len vtedy, keď je možné vybrať ich na hladinu bez poškodenia.

Medzi nimi môže byť aj niektorá z troch slovenských obetí. V lietadle z Brazílie letel aj osobný priateľ prezidenta Ivana Gašparoviča, exstarosta Kozároviec Daniel Benčať. Spolu s miestnym podnikateľom Michalom Hudecom tu boli na pracovnej ceste a stretli sa so zástupcami rehole pallotínov.

Pozostalí majú rôzne názory na vyťahovanie obetí. Niektorí chcú, aby vytiahli všetky, no podľa iných by mali navždy zostať pochované na mieste nehody.

Ela Rybárová

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 745
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 996
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 235
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 361
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 346
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 910
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 621
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 553
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 462
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 860

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol nahnevaný ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

Neprehliadnite tiež

Britská verejnosť by mala dostať možnosť zmeniť názor na brexit, hovoria lordi

Mayová už varovala lordov, aby neodďaľovali jej plán na spustenie rokovaní s EÚ koncom marca.

Dvaja podnapití Chorváti rasisticky urážali herca Jamieho Foxxa

Podnapitých mužov vyviedli čašníci z podniku, pričom neodkladne informovali o incidente mužov zákona.

Vo Viedni sa začal proces s násilníkmi z Iraku, ktorí zneužili Nemku

Obžalovaní sa pokúšajú preniesť vinu na niektorého z krajanov.

Do Kolína prišlo vlani menej turistov, dôvodom sú bezpečnostné obavy

Mnoho turistov z Číny už neprilieta do Paríža či Düsseldorfu, namiesto toho pricestujú do Prahy a Viedne.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop