FENOMÉN LET AF447

Za pád francúzskeho Airbusu vraj môžu piloti

Predbežné výsledky vyšetrovania jedného z najväčšších leteckých nešťastí vôbec naznačujú ľudskú chybu. Piloti vraj nevedeli reagovať.

Nebol to žiaden začiatočník, pilotom bol viac než dvadsať rokov a nalietal pre Air France jedenásťtisíc hodín. Jednej z najhorších leteckých katastrof, od ktorej o týždeň ubehnú dva roky, však nedokázal zabrániť.

Po kliknutí infografiku zväčšíte.

Štyri minúty rozhodli

Keď sa začali problémy lietadla Air France, 58­ročný hlavný pilot Marc Dubois zrejme spal. Podľa predbežných výsledkov skúmania čiernych skriniek, ktoré zverejnil Spiegel, v kokpite nebol.

Keď tam dobehol, na kopilotov Davida Roberta a Pierrea­Cédrica Bonina zbytočne kričal rozkazy. Do štyroch minút sa lietadlo zrútilo do Atlantického oceánu.

Zahynulo všetkých 228 ľudí na palube vrátane troch Slovákov. Najmladší z pilotov Bonin (32) bol na palube aj so svojou ženou. Zostali po nich dve maloleté siroty.

Ak sa potvrdia nové informácie Wall Street Journal, piloti nehode mohli zabrániť. Podľa zdrojov denníka blízkych vyšetrovaniu pilotov zjavne rozptýlili nefunkčné senzory rýchlosti a nedokázali použiť ďalšie dôležité nástroje, napríklad prispôsobiť výkon motorov alebo udržať úroveň prednej časti lietadla.

Lietadlo typu Airbus A330, ktoré smerovalo z brazílskeho Rio de Janeira do Paríža, padlo krátko potom, ako vletelo do búrky. Vo výške 35­tisíc stôp ho pokryla veľmi veľká vrstva námrazy, ktorá zrejme vyradila senzory.

Podľa Wall Street Journal v piatok vyšetrovatelia oznámia, že lietadlo nebezpečne spomalilo krátko nato, ako bol vyradený autopilot. Predpokladajú, že piloti neboli na podobnú situáciu školení. Od nehody Airbusu aj viaceré letecké spoločnosti zdôrazňovali, že taký tréning je potrebný.

Mohol to byť počítač

Spiegel tvrdí, že tragédia sa zrejme stala pre kombináciu ľudskej a technickej chyby. Osudný manéver podľa magazínu mohol urobiť aj počítač. Na začiatku apríla po dlhom hľadaní našli na dne oceánu podstatnú časť lietadla a na začiatku mája nakoniec aj obe čierne skrinky.

Pre spoločnosti Airbus a Air France sú závery skúmania, ktoré sa očakávajú koncom júna, veľmi dôležité. Vo Francúzsku ich vyšetrujú pre neúmyselné zabitie, čo je prvý krok k žalobe.

Na dne sú aj obete zo Slovenska

Polícia povolila vytiahnuť pozostatky obetí na identifikáciu.

Prvé telo, ktoré z hĺbky 3900 metrov pod hladinou oceánu v máji vytiahli, našli ešte pripútané bezpečnostným pásom. Dva roky po nehode vďaka vysokému tlaku zostali telá obetí nehody zachované natoľko, že ich dokážu identifikovať.

Francúzska polícia to zistila minulý týždeň na vzorkách DNA dvoch nájdených tiel. Vďaka tomu môžu vytiahnuť aj ďalšie z asi 50 tiel, ktoré našli minulý mesiac. No len vtedy, keď je možné vybrať ich na hladinu bez poškodenia.

Medzi nimi môže byť aj niektorá z troch slovenských obetí. V lietadle z Brazílie letel aj osobný priateľ prezidenta Ivana Gašparoviča, exstarosta Kozároviec Daniel Benčať. Spolu s miestnym podnikateľom Michalom Hudecom tu boli na pracovnej ceste a stretli sa so zástupcami rehole pallotínov.

Pozostalí majú rôzne názory na vyťahovanie obetí. Niektorí chcú, aby vytiahli všetky, no podľa iných by mali navždy zostať pochované na mieste nehody.

Ela Rybárová

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 009
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 083
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 12 920
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 869
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 606
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 745
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 405
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 765
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 617
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 522

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus na Námestí slobody architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

ŠPORT

Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Ďalší spor v slovenskom hokeji?

Neprehliadnite tiež

Brat atentátnika z Manchestru pripravoval útok na diplomata OSN

Obaja bratia boli stúpencami teroristickej organizácie Islamský štát.

Očarujúci k Saudom, neokrôchaný k NATO. Médiá kritizujú Trumpovu cestu

Donald Trump sa po deviatich dňoch vrátil zo svojej prvej zahraničnej cesty.

Volebný líder socialistov je Sorosov človek, vyhlásil Orbánov Fidesz

Moja prvá oficiálna cesta povedie do Bruselu, hovorí kandidát socialistov László Botka.

Polícia v USA našla mak za 500 miliónov dolárov, majiteľa pustili na kauciu

Podľa miestnej televízie ide o jednu z najväčších ópiových prevádzok v dejinách štátu.