Agentúrnu správu sme o 19:08 nahradili autorským článkom.
Európsky úrad boja proti podvodom našiel chyby aj pri tendroch na letisku za vlády Mikuláša Dzurindu.
BRATISLAVA. Nielen vláda Roberta Fica (Smer) pochybila pri prípravách bratislavského letiska na vstup do Schengenu. Európsky úrad boja proti podvodom (OLAF) zistil chyby už pri zákazkách za druhej vlády Mikuláša Dzurindu.
„Kontrola OLAF-u zistila neoprávnené náklady čiastočne už pri prvom projekte v roku 2005,“ povedala premiérka Iveta Radičová (SDKÚ).
Potvrdila závery vyšetrovania OLAF-u, ktorý odporučil Európskej komisii vymáhať od Slovenska 3,9 milióna eur. Tie sme čerpali zo Schengenského fondu na rekonštrukciu letiska, ktorou sa sprehľadnil pohyb cestujúcich podľa krajiny odletu.
Zhruba 1,7 milióna eur malo ísť z fondu firme Ikores, zvyšných 2,2 milióna pre žilinskú akciovku Stabil. Tá upravovala letisko práve v roku 2005.
Kto pochybil?
Na zákazke pre Ikores z roku 2007 prekáža OLAF-u spôsob zadania, uzavreté dodatky a účelnosť celého kontraktu. Ikores, ktorého vtedajší majiteľ Jozef Kopecký dal Smeru v minulosti 200-tisíc korún, získal za renováciu letiska 170 miliónov korún (5,6 milióna eur). Letisku vtedy šéfoval František Stolárik.
Ešte pred Ikoresom mal posledný Dzurindov manažment pripravený projekt úprav za 23 miliónov korún, ktorý však Stolárik stopol.
Pochybenia z roku 2005 súvisia podľa Radičovej najmä s vyúčtovaním neoprávnených nákladov. Letisko vtedy rekonštruovala firma Stabil Žilina, ktorá zákazku získala rokovacím konaním bez zverejnenia.
Vtedajší šéf letiska Milan Kajan vylučuje machinácie pri jej výbere. Zhoduje sa s Radičovou, že ide o problém s vyúčtovaním. Stabil Žilina vtedy staval budovu pre cudzineckú políciu.
„Neskôr sa do nej nasťahovala aj administratíva letiska, no náklady žiadalo letisko preplatiť na celú stavbu, aj keď nebola celá využívaná pre účely Schengenu,“ vysvetľuje Kajan.
On i vtedajší minister Pavol Prokopovič tvrdia, že o preplatenie budovy postavenej Stabilom Žilina žiadal Brusel neskôr jeden z manažmentov za Ficovej vlády.
Kto nesie v tomto prípade zodpovednosť, by mohla ukázať správa OLAF-u. Úrad vlády, ktorý ju z Bruselu dostal ako prvý, v pondelok neodpovedal na otázku, kedy ju zverejní.
Peniaze pôjdu z rozpočtu
Stolárik, ktorý manažoval zákazku pre Ikores, v pondelok povedal, že k prípadu sa chce vyjadriť až potom, ako bude zverejnená správa OLAF-u a on si ju preštuduje. „Rád sa vyjadrím, ale potrebujem poznať podrobnosti,“ tvrdí Stolárik.
Exminister dopravy Ľubomír Vážny zo Smeru chce prípad komentovať rovnako, až potom, ako si správu preštuduje. Priznal však, že v tom čase nebolo letisko riadené podľa jeho predstáv. „Preto som odvolal riaditeľa,“ povedal Vážny o Stolárikovi.
Premiérka povedala, že peniaze sa Bruselu vrátia zo štátneho rozpočtu.