PARÍŽ. Marc Dubois, kapitán Airbusu A330 spoločnosti Air France, ktorý sa pred dvoma rokmi zrútil do Atlantického oceánu, sa v čase, keď začali osudné problémy stroja, nenachádzal v rozpore s doterajšími predpokladmi v kokpite lietadla.
Túto neoficiálnu informáciu zverejnil nemecký spravodajský magazín Der Spiegel s odvolaním sa na experta z prostredia vyšetrovateľov a obsah vyhodnocovaných čiernych skriniek, ktoré sa našli na dne Atlantického oceánu v uplynulých týždňoch.
Podľa rovnakých zdrojov je na záznamoch zachytený moment, keď sa Dubois vracia do kokpitu a obom svojim kolegom-pilotom dáva pokyny s cieľom zabrániť katastrofe.
Kúsky ľadu mohli upchať merač rýchlosti
Záznam z čiernych skriniek súčasne naznačuje, že sa posádka pokúsila prejsť cez oblasť búrok s čo najmenšími komplikáciami, avšak kúsky ľadu z búrkového frontu tu podľa nemeckého periodika upchali merač rýchlosti, dôsledkom čoho bolo prudké stúpanie a následný pád stroja.
Priamu zodpovednosť za to mohol niesť tak pilot, ako aj porucha počítačového systému.
Výrobca stroja, ktorý už avizoval, že prvé výsledky z vyhodnocovania údajov v čiernych skrinkách nepoukazujú na technickú poruchu, sa vzhľadom na prebiehajúce vyšetrovanie k týmto poznatkom predbežne nechcel vyjadriť.
Príčina by mohla byť známa v júni
Príčiny nešťastia by mohli byť objasnené na sklonku júna, keď možno rátať s výsledkami vyhodnocovania údajov z čiernych skriniek, uviedol v uplynulých dňoch štátny tajomník francúzskeho ministerstva dopravy Thierry Mariani.
Haváriu lietadla Airbus A330 počas letu z Ria de Janeiro do Paríža 1. júna 2009 neprežil nikto z 228 ľudí na palube. Medzi obeťami boli aj traja občania SR.
Zdroj: DPA