Pardubice/Praha/Bratislava 11. mája (TASR) Inžinier Jan Kašpar sa považuje za priekopníka českého letectva a prvého českého pilota. Pamätný diaľkový let z Pardubíc do Prahy uskutočnil v lietadle vlastnej výroby pred 100 rokmi 13. mája 1911.
Lietadlo postavené podľa vzorového francúzskeho Blériota, ktorého Jan Kašpar získal za výdatnej pomoci zámožného otca, v pamätný deň nad Prahou obklopila hmla. Pilot sa však držal striebornej stužky Vltavy, zamieril bez váhania k závodisku v Chuchli a pristál. Prezliekol sa do slávnostného a ponáhľal sa na priateľovu svadbu. Svoje lietadlo venoval v roku 1913 Národnému technickému múzeu v Prahe.
Jan Kašpar sa narodil 20. mája 1883 v Pardubiciach. Absolvent českej vysokej technickej školy v Prahe, nadšený cyklista a automobilista pracoval spočiatku v továrni Laurin a Klement. Letectvo ho však tak nadchlo, že zamestnanie opustil a začal sa venovať výhradne lietaniu. Lietať sa učil na jednoplošníku vlastnoručne zostrojenom za tri mesiace. Prvé pokusy vzlietnuť na ňom Kašpar robil vo februári 1910. Stroj s malým výkonom sa pri páde zničil, podobný osud postihol aj ďalšie tri. Potom mu otec prispel na kúpu špičkového stroja z dielne francúzskeho aviatika Blériota.
V apríli 1910 sa Janovi Kašparovi podaril dvojkilometrový let. 16. júla 1910 zložil pilotnú skúšku. Potom si dovolil uskutočniť svoj prvý verejný let v Pardubiciach. Pokračoval pravidelnými ukážkovými letmi v Čechách i na Morave.
Nasledovali ďalšie úspechy ale aj neúspechy, zranenia a prekážky. Po smrti otca, ktorý ho výdatne podporoval, Kašpar lietanie na určitý čas zanechal. Definitívny koniec však pre neho znamenala prvá svetová vojna. Po nej sa ocitol osamotený, uprostred veľkých dlhov, neuznaný a tiež poznačený duševným ochorením. Svoj život ukončil samovraždou 2. marca 1927 v rodných Pardubiciach vo veku 43 rokov.
Jeho priaznivci a nadšenci lietania pripravujú v Českej republike na deň 100. výročia v piatok 13. mája presnú kópiu tohto letu.
zdroje: http://sik.vse.cz, www.ntm.cz, www.velkaepocha.sk