Takmer dva roky po nehode s 228 obeťami môžu rozlúštiť jej príčinu. Pamäťový modul skrinky vylovili z hĺbky štyritisíc metrov na dne oceánu.
Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME.
PARÍŽ, BRATISLAVA. Trvalo to takmer dva roky, pátracia operácia sa podarila až na štvrtý pokus a podľa AP to dosiaľ stálo vyše 40 miliónov dolárov.
Dodnes neobjasnená letecká katastrofa z roku 2009, pri ktorej zahynulo všetkých 228 ľudí na palube lietadla vrátane troch Slovákov, sa priblížila k rozlúšteniu.
Zahrabaný v piesku V nedeľu našli francúzski vyšetrovatelia pamäťový modul čiernej skrinky lietadla napoly zahrabaný v piesku na dne oceánu.
Môže to byť veľký prelom vo vyšetrovaní tragédie lietadla francúzskej spoločnosti Air France, ktoré sa pri lete z brazílskeho Ria de Janeiro do Paríža zrútilo za búrky do Atlantického oceánu.
„Je to veľmi šťastné prekvapenie,“ povedal pre New York Times šéf francúzskeho Úradu pre vyšetrovanie a analýzy Jean-Paul Troadec.
ZÁHADA HAVÁRIE Osudný let 447 z Rio de Janeira do Paríža.
Lietadlo typu Airbus A330 spoločnosti Air France sa zrútilo do Atlantického oceána 1. júna 2009 po tom, čo vletelo do búrky. Zahynulo všetkých 228 ľudí na palube z vyše 30 krajín. Na palube boli najmä Francúzi, Brazílčania a Nemci. Príčina pádu stále nie je známa. Doteraz sa vedelo len to, že zlyhali senzory rýchlosti.
Pamäťový modul je podľa úradu „v dobrom stave“. Skúmať ho bude vyšetrovacia centrála v Paríži, kam dorazí najskôr o týždeň.
Je však možné, že pamäťovú kartu podmorský tlak znehodnotil a nebude možné z nej prečítať údaje.
Táto skrinka sledovala technologické ukazovatele zo zariadení lietadla, ako sú výška, rýchlosť, smer letu či pozícia lietadla.
Aj keď z nej budú vedieť čítať, nemusí to stačiť na vysvetlenie nehody.
Dôležité je nájsť aj druhú čiernu skrinku, ktorá zaznamenáva hlasy. Tá by vedela povedať viac o reakciách pilotov a príčinách ich rozhodnutí.
Najnovšie pátranie, pri ktorom prehľadali vyše 10-tisíc štvorcových kilometrov dna oceánu, financovali podľa AP spoločnosti Air France a Airbus.
Vyťahovanie trosiek naopak platí francúzsky štátny rozpočet.
Pomáhali aj roboty V hĺbke asi štyritisíc metrov pod hladinou oceánu pomáhali aj roboty. Po troch neúspešných predošlých pokusoch sa nakoniec začiatkom apríla podarilo nájsť podstatnú časť vraku lietadla aj telá niektorých obetí.
Nejde len o zadosťučinenie pre rodiny obetí, ale aj o povesť a majetok zodpovedných spoločností. V marci francúzsky súd začal vyšetrovať spoločnosti Air France aj Airbus pre neúmyselné zabitie, čo môže viesť až k trestnému stíhaniu.