Miniauto z plastu prežilo socializmus

Východonemeckému „trabíku“ chýbalo k normálnemu autu všeličo, ale malo štýl. V Česku patrí stále medzi 35 najrozšírenejších modelov osobných áut. Posledný trabant pritom opustil fabriku 30. apríla 1991.

Naše trabíky sa v lete stretnú v Bratislave.(Zdroj: trabantklub.sk)

Rozhodnutie prezídia Rady ministrov Nemeckej demokratickej republiky (NDR) bolo presné: treba vymyslieť auto s dvoma hlavnými a dvoma zadnými sedadlami, hmotnosť maximálne 600 kilogramov, spotreba 5,5 litra na 100 kilometrov a karoséria z plastu. Ročne sa musí vyrobiť 12-tisíc kusov. To bol rok 1954.

Lacné auto pre masy

Komunistický režim potreboval upokojiť ľudí, ktorí chceli cestovať a zakryť pri tom, že mu na poriadne auto chýba pár rokov po vojne všetko možné: hlavne plech, ktorý si nemohol dovoliť dovážať. Preto dostali konštruktéri úlohu hľadať alternatívne materiály.

Trvalo štyri roky, než splnili zadanie zhora a plech nahradili duroplastom. Východní Nemci sa na nich zabávali, že mali ľahkú úlohu: mali len zastrešiť dve zapaľovacie sviečky.

Keď sa v roku 1957 začalo s produkciou trabanta, oslavovali ho ako autíčko pre masy. To, čo mu zaručilo úspech, bola cena. Nič lacnejšie ste vo východnom bloku kúpiť nemohli.

Trabant stál desaťtisíc východonemeckých mariek, Wartburg vyšiel na 16 370.

Rovnaký úspech mal trabant v Československu, Poľsku a Maďarsku. U nás sa dal kúpiť za 36 500 korún, najlacnejšia škodovka stála o 20-­tisíc korún viac. Západné autá sa pohybovali okolo astronomickej sumy 200­tisíc korún.

Aj na sťahovanie

Neprekážalo, že to bol bakeliťák s dvojtaktným motorom, neveľkým výkonom a veľkým zápachom a zohnať náhradné dielce si vyžadovalo nadľudské úsilie.

Že sa mu nadávalo vysávač, PVC jaguár či pomsta socializmu a počet vtipov sa ani nedá odhadnúť. Mnohí si pochvaľovali, že keď sklopili zadné sedadlá, dal sa s trabantom presťahovať byt.

Do apríla 1991 sa v saskej fabrike VEB Sachcsenring Automobilwerke v Zwickau vyrobili viac ako tri milióny trabantov. Od roku 1988 aj so štvortaktným motorom z Volkswagenu Polo.

Rok a pol po páde komunizmu sa skončila výroba jeho najznámejšieho symbolu. Bakeliťák však prežil i svojich tvorcov. V Česku stále evidujú 24-­tisíc kusov a patrí medzi 35 najrozšírenejších modelov osobných áut.

Presadnúť z auta do trabanta je pôžitok

Po našich cestách sa preháňajú trabanty so šoférmi, ktorí socializmus nezažili. Trabanty milujú.

Mal päť rokov, keď vo východonemeckom Zwickau vyrobili posledný trabant. Narodil sa do éry, kde nebolo treba na auto čakať desať rokov a potom si vyberať medzi trabantom, škodovkou, či wartburgom.

Patrik Rusnák si nemusel kúpiť trabant, on chcel. „Mal som najprv Škodu 120 a na nej som permanentne niečo opravoval. Po niekoľkých mesiacoch mi otec povedal, nech si kúpim trabant, že tam nie je čo opravovať,“ hovorí Patrik.

To bolo pred piatimi rokmi.

Trabanty v garáži

Dnes má elektrikár z Bratislavy 25 rokov a vystriedal jedenásť trabantov.

„Vždy mám aspoň dva, niekedy aj šesť naraz,“ hovorí a s nadšením opisuje špeciálne verzie miniautíčka z duroplastu: Hycomat s automatickou prevodovkou, kde ste nemuseli stláčať spojku, trabant s 12-voltovou elektrickou sústavou, ktorý sa lepšie štartuje, lepšie svieti, i verziu de luxe s čalúneným stropom a chrómovými doplnkami.

Obyčajný trabant v pojazdnom stave stojí od 300 do 1000 eur, zberateľské kúsky stoja i 15­-tisíc eur.Patrik Rusnák jazdí na trabante rád, hoci mal v garáži i Renault Mégane alebo BMW.

„Je to super presadnúť si z moderného auta do trabanta. Na bežnom aute sa potrebujete dostať z bodu A do bodu B, na trabante si tú jazdu užívate,“ vysvetľuje.

Spomínajú s láskou

To, čo sám nezažil, mu teraz rozprávajú dôchodcovia, keď ho vidia šoférovať „trabíka“.

Od nich vie, ako šli na trabante do Chorvátska a celú cestu držali nohu na plyne, aby im to neskapalo, alebo si na dovolenke v Maďarsku zháňali nový motor.Patrik založil v Bratislave klub, aké sú aj v Košiciach, Nitre či Banskej Bystrici.

Na našich cestách tak jazdí 500 až tisíc trabantov a sú zárukou, že slávny bakeliťák ešte nie je minulosťou.

Miriam Zsilleová

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 257
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 517
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 251
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 200
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 086
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 140
  7. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 070
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 012
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 445
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 351

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

KOMENTÁRE

Máme na viac, než zborovičkovaní bliakať Slovenskoooo

Slovensko má potenciál byť jednou z najlepších krajín sveta. Čo sme pre to urobili, aby sa ňou stalo?

DOMOV

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Vo voľbách neuspeli kandidáti reformného združenia.

DOMOV

Lunter: Strava pomohla matke z rakoviny, no šarlatánov neuznávam

Kandidát na župana šarlatánov neuznáva.

Neprehliadnite tiež

Namiesto prisťahovalcov chceme podporovať vlastných, vyhlásil Orbán

Populácia vo svete rastie, ale počet Európanov klesá, upozorňoval maďarský prezident.

Demonštranti v Brazílii prenikli do vládnych budov, prezident mobilizuje armádu

Pouličné násilie v Riu si podľa polície vyžiadalo niekoľko zranených, pričom najmenej jednu osobu postrelili.

Vojenská jednotka na likvidáciu výbušnín zasahuje na škole v Británii

BBC cituje armádneho predstaviteľa, podľa ktorého je priskoro na vyvodzovanie záverov, či akcia súvisí s vyšetrovaním pondelkového útoku.

Egypt zablokoval množstvo webov, medzi nimi aj stránky al-Džazíry

Všetky zablokované weby podľa egyptských bezpečnostných služieb obsahovali materiály, ktoré podporovali terorizmus a extrémizmus.