Miniauto z plastu prežilo socializmus

Východonemeckému „trabíku“ chýbalo k normálnemu autu všeličo, ale malo štýl. V Česku patrí stále medzi 35 najrozšírenejších modelov osobných áut. Posledný trabant pritom opustil fabriku 30. apríla 1991.

Naše trabíky sa v lete stretnú v Bratislave.(Zdroj: trabantklub.sk)

Rozhodnutie prezídia Rady ministrov Nemeckej demokratickej republiky (NDR) bolo presné: treba vymyslieť auto s dvoma hlavnými a dvoma zadnými sedadlami, hmotnosť maximálne 600 kilogramov, spotreba 5,5 litra na 100 kilometrov a karoséria z plastu. Ročne sa musí vyrobiť 12-tisíc kusov. To bol rok 1954.

Lacné auto pre masy

Komunistický režim potreboval upokojiť ľudí, ktorí chceli cestovať a zakryť pri tom, že mu na poriadne auto chýba pár rokov po vojne všetko možné: hlavne plech, ktorý si nemohol dovoliť dovážať. Preto dostali konštruktéri úlohu hľadať alternatívne materiály.

Trvalo štyri roky, než splnili zadanie zhora a plech nahradili duroplastom. Východní Nemci sa na nich zabávali, že mali ľahkú úlohu: mali len zastrešiť dve zapaľovacie sviečky.

Keď sa v roku 1957 začalo s produkciou trabanta, oslavovali ho ako autíčko pre masy. To, čo mu zaručilo úspech, bola cena. Nič lacnejšie ste vo východnom bloku kúpiť nemohli.

Trabant stál desaťtisíc východonemeckých mariek, Wartburg vyšiel na 16 370.

Rovnaký úspech mal trabant v Československu, Poľsku a Maďarsku. U nás sa dal kúpiť za 36 500 korún, najlacnejšia škodovka stála o 20-­tisíc korún viac. Západné autá sa pohybovali okolo astronomickej sumy 200­tisíc korún.

Aj na sťahovanie

Neprekážalo, že to bol bakeliťák s dvojtaktným motorom, neveľkým výkonom a veľkým zápachom a zohnať náhradné dielce si vyžadovalo nadľudské úsilie.

Že sa mu nadávalo vysávač, PVC jaguár či pomsta socializmu a počet vtipov sa ani nedá odhadnúť. Mnohí si pochvaľovali, že keď sklopili zadné sedadlá, dal sa s trabantom presťahovať byt.

Do apríla 1991 sa v saskej fabrike VEB Sachcsenring Automobilwerke v Zwickau vyrobili viac ako tri milióny trabantov. Od roku 1988 aj so štvortaktným motorom z Volkswagenu Polo.

Rok a pol po páde komunizmu sa skončila výroba jeho najznámejšieho symbolu. Bakeliťák však prežil i svojich tvorcov. V Česku stále evidujú 24-­tisíc kusov a patrí medzi 35 najrozšírenejších modelov osobných áut.

Presadnúť z auta do trabanta je pôžitok

Po našich cestách sa preháňajú trabanty so šoférmi, ktorí socializmus nezažili. Trabanty milujú.

Mal päť rokov, keď vo východonemeckom Zwickau vyrobili posledný trabant. Narodil sa do éry, kde nebolo treba na auto čakať desať rokov a potom si vyberať medzi trabantom, škodovkou, či wartburgom.

Patrik Rusnák si nemusel kúpiť trabant, on chcel. „Mal som najprv Škodu 120 a na nej som permanentne niečo opravoval. Po niekoľkých mesiacoch mi otec povedal, nech si kúpim trabant, že tam nie je čo opravovať,“ hovorí Patrik.

To bolo pred piatimi rokmi.

Trabanty v garáži

Dnes má elektrikár z Bratislavy 25 rokov a vystriedal jedenásť trabantov.

„Vždy mám aspoň dva, niekedy aj šesť naraz,“ hovorí a s nadšením opisuje špeciálne verzie miniautíčka z duroplastu: Hycomat s automatickou prevodovkou, kde ste nemuseli stláčať spojku, trabant s 12-voltovou elektrickou sústavou, ktorý sa lepšie štartuje, lepšie svieti, i verziu de luxe s čalúneným stropom a chrómovými doplnkami.

Obyčajný trabant v pojazdnom stave stojí od 300 do 1000 eur, zberateľské kúsky stoja i 15­-tisíc eur.Patrik Rusnák jazdí na trabante rád, hoci mal v garáži i Renault Mégane alebo BMW.

„Je to super presadnúť si z moderného auta do trabanta. Na bežnom aute sa potrebujete dostať z bodu A do bodu B, na trabante si tú jazdu užívate,“ vysvetľuje.

Spomínajú s láskou

To, čo sám nezažil, mu teraz rozprávajú dôchodcovia, keď ho vidia šoférovať „trabíka“.

Od nich vie, ako šli na trabante do Chorvátska a celú cestu držali nohu na plyne, aby im to neskapalo, alebo si na dovolenke v Maďarsku zháňali nový motor.Patrik založil v Bratislave klub, aké sú aj v Košiciach, Nitre či Banskej Bystrici.

Na našich cestách tak jazdí 500 až tisíc trabantov a sú zárukou, že slávny bakeliťák ešte nie je minulosťou.

Miriam Zsilleová

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  2. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  3. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  4. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  5. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  6. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  7. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  8. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  10. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 548
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 337
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 797
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 719
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 790
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 393
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 164
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 675
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 123
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 641

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Z islamu sa stala kolektívna neuróza (píše Michal Havran)

Ten nešťastný islam domotal Slováčikov, debatujeme o ňom do omrzenia v čase robotizácie a editovania ľudského genómu, v čase, keď máme šance aj na lepšiu budúcnosť.

DOMOV

Prieskum agentúry Focus: Smer klesá, KDH je v parlamente

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

DOMOV

Poliaci a Švédi čistia Európu od slovenských zbraní

Poliaci rozbili gang pašujúci slovenské zbrane, Švédi na prípade pracujú.

EKONOMIKA

Slovensko chce loviť turistov v Rusku a Bielorusku

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú krajiny V4.

Neprehliadnite tiež

Tretia skupina neúspešných azylantov z Nemecka pristála v Kábule

Bavorská rada pre utečencov zorganizovala v stredu protestnú akciu proti odsunu na letisku v Mníchove.

Irackí vojaci zaútočili na mósulské letisko

Iračania ho mienia využiť ako odrazový mostík pre dobytie západnej časti Mósulu.

Obchodníci s mandátmi alebo nebezpeční stalinisti? Českí komunisti už nie sú tabu

Komunistom nadbieha sociálna demokracia aj Andrej Babiš. Strana sa nezmenila, no jej hlasy sú lákavé.

Ekvádorčania si zvolia prezidenta v druhom kole

O prezidentské kreslo v druhom kole zabojujú Lenín Moreno z vládnucej ľavicovej Aliancie PAIS a bývalý bankár Guillermo Lasso.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop