SME

Udelenie koncesie pre letisko v Bratislave bude mať tri fázy

Proces udelenia koncesie na dlhodobú prevádzku bratislavského letiska by mal byť rozdelený na tri fázy. Súkromný partner, ktorý má získať koncesiu do konca júna 2012 na obdobie 30 rokov, zabezpečí financovanie a realizáciu investícií do rozvoja letiska.

BRATISLAVA 29. apríla (SITA) - Proces udelenia koncesie na dlhodobú prevádzku bratislavského letiska by mal byť rozdelený na tri fázy. Súkromný partner, ktorý má získať koncesiu do konca júna 2012 na obdobie 30 rokov, zabezpečí financovanie a realizáciu investícií do rozvoja letiska. Zároveň ponesie podnikateľské riziká plynúce z jeho prevádzkovania. Vyplýva to z návrhu rámcových podmienok udelenia koncesie pre Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava (BTS), a.s., ktorý ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja predložilo v piatok do medzirezortného pripomienkového konania.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy má zabezpečiť transparentný a efektívne riadený a realizovaný medzinárodný tender na výber súkromného partnera pre bratislavské letisko. Pomôžu mu pri tom medzinárodní poradcovia. Navrhnutý proces udelenia koncesie má byť dostatočne atraktívny pre záujemcov a zabezpečiť ich širokú účasť, čo vytvorí konkurenčné prostredie súťaže. Popritom by mal zohľadniť názory a predstavy potenciálnych uchádzačov a zaistiť naplnenie ďalších cieľov a podmienok zadávateľa. Postup udelenia koncesie má zároveň umožniť výber a uzavretie procesu s preferovaným súkromným partnerom pokiaľ možno do konca júna 2012.

"Súkromný partner zabezpečí v strednodobom horizonte rozvoj BTS s cieľom dosiahnuť plnohodnotné postavenie BTS ako silného regionálneho hráča, využívajúceho rastový potenciál ekonomiky," predpokladá ďalej rezort dopravy. Proces udelenia koncesie má pri zapojení súkromného partnera zabezpečiť dosiahnutie optimálnej fiškálnej pozície štátu pri zohľadnení situácie letiska, jeho záväzkov a potrieb a rozvojového potenciálu.

SkryťVypnúť reklamu

V prvej fáze procesu udelenia koncesie majú byť vypracované právne, technické, finančné a ekonomické analýzy a modely. Na ich základe bude možné nastaviť taký variant koncesie, ktorý v maximálnej možnej miere splní ciele zadávateľa. "Predpokladáme, že procesu analýz na nastavenie konkrétnej formy a podmienok pre proces udelenia koncesie bude nutné venovať dva až tri mesiace," uviedol rezort dopravy.

V druhej fáze má byť vypracovaná konkrétna tendrová dokumentácia, najmä návrh koncesnej zmluvy, platobného mechanizmu, inštrukcií pre uchádzačov na vypracovanie ponúk. Súčasťou tejto fázy bude aj vypracovanie kritérií pre vyhodnotenie ponúk a výber užšieho počtu záujemcov v rámci kvalifikácie a následne v druhom kole výberu preferovaného súkromného partnera. Aj pre túto fázu by mali byť potrebné dva až tri mesiace.

SkryťVypnúť reklamu

Tretia fáza bude predstavovať vlastný proces výberu najvhodnejšieho súkromného partnera. "S ohľadom na komplexnosť procesu a časové faktory je za predpokladu širokého záujmu zo strany investorov vhodné proces začať kvalifikáciou, na základe ktorej je možné zúžiť počet záujemcov," dodalo ministerstvo dopravy. Vybraní záujemcovia získajú kompletnú tendrovú dokumentáciu, prístup k podrobným informáciám o letisku, možnosť navrhovať úpravy návrhu koncesnej zmluvy a predložiť finálnu ponuku. Posledná fáza môže začať po skončení úvodnej fázy a doriešení otázok, ktoré by mohli brániť realizácii procesu udelenia koncesie a v okamihu dokončenia prípravy kvalifikačnej dokumentácie v druhej fáze. Trvanie tretej fázy ministerstvo dopravy odhaduje na šesť mesiacov, v prípade, že súkromný partner bude musieť zaistiť rozvojové finančné zdroje pre letisko pri udelení koncesie, môžu byť na to potrebné ďalšie tri mesiace.

SkryťVypnúť reklamu

Podmienky pre využívanie vzletových a pristávacích dráh, rolovacích dráh s vybavovacou plochou a nimi zastavaných pozemkov budú predmetom analýz poradcov. Tento infraštruktúrny majetok môže byť iba vo vlastníctve štátu alebo letiskovej spoločnosti, no po súhlase vlády ho možno prenajať. Rozsah a spôsob užívania ostatného majetku letiska bude navrhnutý po vypracovaní potrebných analýz v spolupráci s poradcami. "Pritom budú rešpektované pravidlá týkajúce sa nakladania s prioritným infraštruktúrnym majetkom. Poradcovia navrhnú podmienky platobného mechanizmu za užívanie týchto zložiek podniku alebo ich častí," informuje ďalej ministerstvo dopravy.

Vláda schválila 16. marca zámer ďalšieho rozvoja bratislavského letiska formou udelenia koncesie strategickému partnerovi na obdobie 30 rokov na základe medzinárodného tendra. Kabinet zároveň uložil ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi (KDH) vypracovať a predložiť na rokovanie vlády rámcové podmienky udelenia koncesie do 30. apríla.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri SR od mája 2004, disponuje základným imaním vo výške 292,428 mil. eur. História letiska siaha do roku 1946. Spoločnosť je v úplnom vlastníctve štátu, keď Fond národného majetku spravuje 50,30 % akcií a ministerstvo dopravy 49,70 % akcií.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 017
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 514
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 453
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 578
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 909
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 494
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 880
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 662
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Americký prezident Donald Trump.

Kalifornské mesto zažilo druhý deň nepokojov.


TASR
Ilustračné foto.

Informácie iránskych médií neobsahovali žiadne podrobnosti.


TASR
Ilustračná snímka.

Nadácia GHF je často kritizovaná.


TASR 1
Elon Musk a Donald Trump.

Prezident USA nemá záujem napraviť svoj vzťah s Muskom.


TASR 5

Sportnet

Dávid Hancko (vľavo), Giorgos Vagiannidis a brankár Christos Mandas počas prípravného zápasu Grécko - Slovensko.

Druhý polčas sa mi nepáčil, musíme na tom popracovať, zhodnotil tréner Slovenska.


a 1 ďalší
Lilli Taggerová sa raduje z výhry vo finále dvojhry junioriek na Roland Garros 2025.

Vo štvorhre sa so slovenskou tenistkou dostala do štvrťfinále.


Lukáš Kubiš v drese Unibet Tietema Rockets.

Z víťazstva sa tešil Svrčekov tímový kolega.


Hráč Španielska Nico Williams sa raduje z gólu proti Francúzsku.

Pozrite si TV program zápasu o bronz a finále Ligy národov. Kde sledovať zápasy?


SkryťZatvoriť reklamu