Praha 24. apríla (TASR) - České aerolínie (ČSA) už desať dní testujú ako prvé v Česku nový systém pristávania lietadiel. Národnému dopravcovi má ušetriť tisíce ton paliva ročne. Súčasne má obmedziť množstvo plynov vypúšťaných do ovzdušia a znížiť hluk leteckých motorov.
Teraz používaný spôsob pristávania funguje na princípe schodov. Lietadlo pritom kombinuje klesanie s vodorovným letom. Pri manévri sa musia zvyšovať obrátky motorov. Nový systém je založený na stálom klesaní pod nemenným uhlom. Z toho pochádza aj anglický názov manévru Continuous Descent Approach (CDA). Úvodné a konečné priblíženie sa tak deje vo väčšej výške pri minimálnom výkone motorov.
Systém CDA testujú aerolínie na linkách z Moskvy, Paríža, Milána, Osla, Larnaky a Bukurešti.
Viceprezident letovej prevádzky ČSA Marek Týbl uviedol, že vďaka aplikácii CDA možno na jednom prílete usporiť až 100 kilogramov paliva, čo znamená, že dochádza k zníženiu emisií o 300 kg. V súhrne to časom aerolíniám umožní, aby takmer celý deň v mesiaci lietali "zadarmo".
Európsky plán počíta so zavedením systému CDA do roku 2013 postupne na 100 letiskách. Ak sa zámer podarí, v Európe by sa malo ročne ušetriť až 150.000 ton leteckého benzínu a emisie by sa mali znížiť takmer o 500.000 ton. Ročné náklady leteckých spoločností klesnú o 100 miliónov eur.
Informoval o tom český denník E15.