Štefan Skrúcaný: „Chápem, že do predvolebného vlaku nasadli ako poslední a robia, čo môžu. Pripomína mi to prácu talentovaného stredoškoláka, možno ‚šupkára‘. Kresleným postavám totiž chýba vtip, preto mám pocit, akoby tvorca zostal na polceste. Karikatúra je recesia, ale chýba recesia obsahová.“
Zuzana Fialová: „Asi chcú osloviť prvovoliča. Vyzerá to ako Danglárova kresba. Trocha mi to pripomína jehovistické časopisy. Dieťa s macíkom, murár aj intelektuál. A všetci sú šťastní.“
Grigorij Mesežnikov: „Tu je úsilie prezentovať stranu s využitím znalostí dvoch kľúčových politikov strany. Portrét Weissa je väčší, a pritom nie je predsedom strany. Ide o snahu osloviť tradičných voličov SDĽ. Tento komiks, predpokladám, je od výtvarníka Danglára, ktorý je pomerne známy najmä v mestskom prostredí. Heslo je úplne univerzálne.“
Zuzana Szatmáry: „Ak bolo niečo výrazné, tak na týchto milých komunistoch to bolo to, že sa brali vážne. Ak už nedokážu, tak neviem.“
Štefan Skrúcaný: „Hranaté okuliare pani Malíkovej pristanú. Presný slogan by bol – spájame sily pre seba. Druhá polovica tváre by mala patriť ‚odrazu najlepšiemu‘ zo Žiliny.“
Zuzana Fialová: „Ten billboard mi nie je úplne jasný. Je to milé, nikoho to neuráža, dokonca to má aj symboliku. Za polovicou tváre sa skrýva prechádzka krásnou alejou. Ale čo sa skrýva za druhou polovicou tváre?“
Grigorij Mesežnikov: „Po tom, ako sa strana rozdelila, je tento billboard zvláštny práve heslom o spájaní síl. Hovorí o spájaní síl a pritom je zobrazená iba polovica tváre. Tá druhá polovica by mohla byť asi od Jána Slotu.“
Zuzana Szatmáry: „Pohľad do budúcnosti má asi dosť rozmazaný.“
Štefan Skrúcaný: „Typické pre túto stranu, šedé, nevýrazné, treba okolo toho prejsť asi päťdesiatkrát, aby si človek všimol, o plagát ktorej strany ide. Podčiarkuje pravidlo SDĽ, ktorého sa drží posledné mesiace – čím vyšší predseda, tým nižšie preferencie.“
Zuzana Fialová: „Komunisti nestavili na tváre, asi vedia prečo. A nemá to ani štipku kreativity.“
Grigorij Mesežnikov: „Je ťažké identifikovať, ktorej strane billboard patrí. Aj graficky je to slabšie. Keby tam nebolo slovo ľavica, akákoľvek strana by mohla použiť tie isté heslá. Tuším, prečo tam nie sú tváre. Nie je jednoduché dať tam lídra s kamennou tvárou tak, aby bol príťažlivý.“
Zuzana Szatmáry: „Toto bude nejaká orwelovčina a ja som sa úmyselne týmto jazykom odučila čítať. Takže tomuto nerozumiem.“
Štefan Skrúcaný, herec: „Tento billboard by som nazval ‚povinná jazda‘. Odporúčam nepreháňať množstvo billboardov, mohol by sa dostaviť takzvaný ‚Klausov efekt‘. Visel takmer na každom billboarde v Čechách a prehral.“
Zuzana Fialová, herečka: „Majú kampaň bez škandálov, takmer nudnú. Ich cieľom je asi iba predstaviť svoje tváre. Tieto poloúsmevy sú asi najťažšie.“
Grigorij Mesežnikov, politológ: „Je to billboard, ktorý má vyvolať dôveru k lídrovi strany. Vyzerá ako seriál na pokračovanie.“
Zuzana Szatmáry, riaditeľka Charty 77: „Toto mi pripadá, ako keď som robila v polepšovni.“
Štefan Skrúcaný: „Je to sympatická mladá žena, ktorej počítačoví odborníci ešte pomohli a dodali je výraz modelky z reklamného časopisu. Pre obyčajného človeka to podľa mňa vyznieva umelo, neprirodzene, ako niečo nedosiahnuteľné a mimo nás.“
Zuzana Fialová: „Ale aké má veľké oči.“
Grigorij Mesežnikov: „Celkom dobré grafické riešenie, prezentácia skôr osoby ako strany alebo vízie.“
Zuzana Szatmáry: „Keď takéto fešandy robia propagandu do NATO, neviem, či to NATO bude bojaschopné.“
Štefan Skrúcaný: „Musím uznať, že je vtipný, je to zveličenie, ale musím konštatovať, že to nie je recesia, ale realita. Tie štyri roky boli ťažký mačkopes. Ja to vnímam ako ospravedlnenie SDKÚ za pôsobenie vo vládnej koalícii.“
Zuzana Fialová: „Zlúčiť nezlučiteľné. Je to aj moja obľúbená karta v tarotoch, ktorá hovorí, že po zlúčení nezlučiteľného vznikne niečo nové, pôvodné a vzácne. Ale je to príliš abstraktné na politický billboard.“
Grigorij Mesežnikov: „Je to asi pre jednoduchších, menej náročných ľudí, aj keď posolstvo je jasné.“
Zuzana Szatmáry: „Toto je mačkopes, zaujalo ma to. Je to sympatické, milé a neškodné.“
Billboardy politických strán zaplavili Slovensko. Len málo z nich však ponúka potenciálnym voličom nejaký nový nápad a vtip. Jedným z invenčnejších politicky ladených billboardov sa teda paradoxne stal ten najnovší – pútač s postavičkami z disneyoviek a fúzatým Mickeym Mousom. Navrhla a zaplatila ho produkčná spoločnosť, ktorá síce popiera jeho súvislosť s predvolebným bojom, ale zároveň pripúšťa, že ním chcela vyjadriť nespokojnosť so stavom spoločnosti. „Štátna moc si z nás robí srandu,“ hovoria tvorcovia billboardu.
Podobný billboard sa objavil pred voľbami v Českej republike, keď sa súkromná pražská agentúra zviditeľnila pútačom karikatúr ministra vnútra Stanislava Grossa, šéfa rozpočtového výboru českého parlamentu Vladimíra Tlustého a podpredsedu zahraničného výboru parlamentu Miloslava Randsdorfa. Prvý z nich tam bol vyobrazený s koltom po boku, druhý s mešcom peňazí a tretí, ako hľadí do ďalekej budúcnosti. Tam však riaditeľka agentúry nehovorila o zasahovaní do názorov na štátnu alebo parlamentnú moc, ale o úsilí odľahčiť jednotvárnu predvolebnú kampaň vtipným nápadom.
Napriek tomu, že obe firmy, slovenská aj česká, hovorili o odlišnom dôvode vylepenia pútačov, sledovali najmä jeden cieľ – upozorniť na seba. V záplave zväčša nudných reklamných plôch politických strán sa im to podarilo. Na väčšine z nich sa totiž upravení a nažehlení politici len usmievajú podobne ako na fotkách z občianskych preukazov.
Pritom aj odborníci tvrdia, že druh pútačovej reklamy nezaujme. Podľa nich sú billboardy, plagáty a letáky do bytov len doplnkom pred voľbami, ktorý má zaručiť, aby bola strana maximálne na očiach. Potvrdila to aj analýza Centra pre výskum verejnej mienky ČR.
Podľa centra majú v modernej dobe najväčší vplyv na rozhodovanie voličov oznamovacie prostriedky. Názory ľudí dlhodobo ovplyvňuje každodenné spravodajstvo, televízne a rozhlasové diskusie, novinové články. Oveľa menej efektívne sú platené šoty, mítingy či platené vystúpenia hviezd šoubiznisu.
Analytik agentúry Stem Jaroslav Huk dokonca pripisuje nákladným billboardom najmenší dosah v predvolebnej kampani. Aj z výskumu agentúry Focus, ktorý sa uskutočnil 25. a 26. septembra 1998, vyplynulo, že voličov v posledných slovenských voľbách najviac ovplyvnili diskusie politikov, médiá a až po nich nasledovala kampaň strán.
Napriek tomu všetci zhodne hovoria: „Ani bez toho sa volebný gulášový kolotoč nezaobíde.“ A to nielen u nás doma, ale nikde vo svete. Odborníci však varujú: „Politickí protivníci dávajú svojím výrazom na portrétoch zatiaľ skôr najavo, že majú strach priblížiť sa obyčajným ľuďom.“
(dam)
ČO NEOSLOVÍ
- fotografia ako z občianskeho preukazu
- statické fotografie tímov strán
- vynútený úsmev
- zle zvolený strih a farba obleku
- nevhodné okuliare
- neúprosný výraz v tvári
- ukazovák, mierený do objektívu
- morbídne texty a obrazy
ČO OSLOVÍ
- nápad, vtip
- nadhľad voči sebe samému
- karikatúra
- zviera, najlepšie pes
- po psovi mačka, kôň, v zahraničí aj lev, delfín, slon
- dieťa na kolenách
- veta: Žijeme pre vás
- nenútený výraz
Pripravil ROMAN KRPELAN
FOTO SME – PAVOL FUNTÁL A PAVOL MAJER