Podobne sa nedávno museli cítiť francúzski moslimovia. Laboratórny test ukázal, že hydinové párky Nestlé označené „halal“ obsahujú stopy bravčového mäsa. Prvotriedna aféra. Nestlé si dalo urobiť nový test. Márne.
Podozrenie iba potvrdil. A to certifikát pochádzal od Veľkej parížskej mešity, oficiálnej autority francúzskeho islamu.
Potom vysvitlo, že certifikáty halal udeľuje vo Francúzsku kdekto. Aj pre Veľkú parížsku mešitu. Komu sa tu vlastne dá veriť? pýtajú sa zákazníci „zelených“ oddelení v supermarketoch.
Dajme teraz bokom náboženstvo. Moslimovia sú zákazníci ako všetci ostatní. A trh halal je s 15-percentným medziročným rastom najrýchlejšie sa rozvíjajúcim sektorom potravinového biznisu.
Má ročný obrat päť miliárd eur a päť miliónov potenciálnych zákazníkov. Brzdí ho len chýbajúca jednotná norma pre halal. Štát, ktorý inak riadi všetko, ju nemá.
Dovtedy bude pre francúzskych moslimov lepšie, keď sa nebudú pýtať, čo jedia. Ako Dalí.