Napriek zvyšujúcej sa prítomnosti námorných síl v oblastiach, kde dochádza k útokom somálskych pirátov sa pirátstvo rozmáha.
WASHINGTON.
V roku 2005 bolo priemerné výkupné za zajatú loď približne 150.000 dolárov (vyše 107.400 eur). Koncom vlaňajška dosiahla výška výkupného 5,4 milióna dolárov (viac ako 3,8 milióna eur).
Čísla o výkupnom poskytla nadácia One Earth Foundation, čo je americká diskusná skupina odborníkov. Nárast výkupného pomáha vysvetliť, prečo expanduje "pirátsky biznis", zrejme najziskovejší na svete.
Problém sa zväčšuje
Pirátstvo sa rozmáha - napriek zvyšujúcej sa medzinárodnej prítomnosti námorných síl v oblastiach, kde dochádza k útokom somálskych pirátov, navzdory množstvu plánov na ochranu lodí a podráždeným výrokom politikov a majiteľov lodí.
"Mám už toho dosť," konštatovala tento týždeň americká ministerka zahraničných vecí Hillary Clintonová v súvislosti so somálskymi pirátmi, ktorí 22. februára zabili štyroch Američanov. Dodala, že pirátstvo sa na zozname priorít Washingtonu dostalo vyššie.
Pred niekoľkými týždňami povedal aj generálny tajomník OSN Pan Ki-mun, že pirátstvo zrejme prekonáva medzinárodné úsilie o jeho potlačenie. S týmto názorom súhlasia aj majitelia lodí.
Začiatkom marca päť najväčších organizácií, zaoberajúcich sa komerčnou námornou plavbou a obchodom, uviedlo, že "2000 somálskych pirátov sa zmocňuje svetovej ekonomiky".
Piráti zostávajú na slobode
V reklamnej kampani na webovej stránke www. SaveOurSeafarers.com požadovali dôraznejší postup.
Ak sú aj piráti prichytení priamo pri čine, 80 percent z nich je prepustených a v útokoch pokračujú.
Napomáha tomu prax "chyť a pusť", nakoľko vodcovia pirátov sú si dobre vedomí, že zákony sú húštinou, ktorej nejednoznačnosť komplikuje zatknutie a stíhanie pirátov.
Neexistujú zjednotené pravidlá na zapájanie sa lodí do protipirátskych misií, ktoré sa uskutočňujú v Adenskom zálive a Indickom oceáne, uviedol Bernd Debusmann, píšuci pre Reuters.